Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Pussing av sølvtøy...

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-06, 12:17   #41
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Hvis dere har sånn sølvpuss som man bare skal duppe sølvet nedi, så for guds skyld ikke ha stål delen på knivene og paispaden nedi. Det blir flekkete og stygt, og går ikke bort igjen.

Jeg fikk heldigvis ny paispade, siden dama i butikken sa at det ikke var problem å ha ståldelen nedi, og det ikke stod noe utenpå pakken at man ikke skal ha stål nedi...

Mitt sølvpuss som man bare dupper det nedi heter Hagerty - ettellerannet... Anbefaler det ikke akkurat da...

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:35   #42
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Om man ikke er redd for at sølvet forsvinner kan man koke egg og dyppe sølvtøyet oppi "eggevannet". ADVARSEL, sølvet blir spist opp, men det blir veldig blankt og fint.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 21:30   #43
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men det spiser opp sølvet, så det er ikke så lurt i lengden.

En god myk klut er tingen. Eller rettere sagt to. En til innsmøring og en til puss. Og kanskje en tredje til polering. Jeg bruker gamle filler, jeg, fra ødelagte håndklær og sengeklær.

Legg avispapir utover kjøkkenbordet. Finn frem alt sølvet. Sett på radioen på.
Smør inn alt sølvet med sølvpuss med den ene kluten. Gni av med med den andre. Evt poler med den tredje.

Ferdig!

Du skal nå alltid være så perkfet, du da.
Men okei da, så får jeg vel gi meg!

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 22:47   #44
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Endelig er jeg nesten i mål. Tom for sølvpuss så etter en halvtime i morgen er jeg helt i mål!!!!

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 13:08   #45
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

I hodet mitt eier ingen sølvtøy lengere.

:imponert:

Jøss, jeg tenker helt motsatt jeg: ALLE har da vel sølvtøy? At man bruker det er vel en annen sak....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 13:14   #46
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Jeg kjøpte lufttette bokser hos gullsmed med plass til alt sølvtøyet. Det er mykt underlag og laget plass til gafler, kniver osv. Dette har gjort at jeg har pusset sølvet kun 2 ganger siden 1999 (da jeg kjøpte boksene).

Lysestakene står fremme og må pusses oftere, men er jeg flink og tar frem pussekluten fra gullsmed med innsatt pussemiddel, funker denne helt fint.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 17:02   #47
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Glovarmt vann, aluminiumsfolie i bunnen og salt i vannet. Spiser dette opp sølvet også?

Jeg har også bokser fra gullsmeden til alt sølvtøyet. Alle ting ligger i tillegg i plastposer oppi disse boksene. Sjelden det trengs å gjøre noe med da.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 17:57   #48
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

[quote=Stikka74;191218]Glovarmt vann, aluminiumsfolie i bunnen og salt i vannet. Spiser dette opp sølvet også?

quote]

Ja, det gjør det.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 18:09   #49
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.


Ja, det gjør det.

Hvordan ser man det da? Ikke ofte jeg gjør det. Men må jeg ha det litt blankere så er det eneste mulighet. Burde kanskje kjøpe inn noe pussegreier da skjønner jeg.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 18:53   #50
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Sølvtøypussing er jo så koselig. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det på flere år. Det er jo nesten den eneste formen for husarbeid jeg liker. Nå skal jeg jammen finne fram sølvpussen og finbestikket.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-07, 19:18   #51
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Hvordan ser man det da? Ikke ofte jeg gjør det. Men må jeg ha det litt blankere så er det eneste mulighet. Burde kanskje kjøpe inn noe pussegreier da skjønner jeg.

Vet ikke, har aldri gjort det jeg, men har lest det en plass mener jeg.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 07:15   #52
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Hvordan ser man det da? Ikke ofte jeg gjør det. Men må jeg ha det litt blankere så er det eneste mulighet. Burde kanskje kjøpe inn noe pussegreier da skjønner jeg.

Når man legger sølv sammen med aluminium i vann så skjer det en kjemisk reaksjon som gjør at sølvioner går fra sølvet ditt og til aluminiumen. Gjør man dette mange nok ganger vil det til slutt ikke være så mye sølv igjen å pusse. Det lager også små porer i sølvet, som gjør at det etterhvert ikke blir så veldig fint.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 10:43   #53
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Når man legger sølv sammen med aluminium i vann så skjer det en kjemisk reaksjon som gjør at sølvioner går fra sølvet ditt og til aluminiumen. Gjør man dette mange nok ganger vil det til slutt ikke være så mye sølv igjen å pusse. Det lager også små porer i sølvet, som gjør at det etterhvert ikke blir så veldig fint.

Men hva er mange nok ganger?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-07, 10:44   #54
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pussing av sølvtøy...

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Men hva er mange nok ganger?

Aner ikke, men jeg tør ikke ta risikoen på å ødelegge arvesølvet mitt. Kan forresten spørre min mann, kjemikeren.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no