Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Artige facts om Norge?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-07, 00:20   #21
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ostehøvelen er praktisk talt ukjent i utenfor Norge og bindersen trekker ikke de store folkemengder heller.

Hilsen, hjelpsom utlending.

Ostehøvel har jeg klart å finne omtrent over hele jordkloden. Den VAR nok kanskje ukjent for 20 år siden, men nå finnes den nær sagt over alt hvor ost selges. Jeg har selv kjøpt en knakende fin ostehøvel i USA.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 00:21   #22
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ostehøvel har jeg klart å finne omtrent over hele jordkloden. Den VAR nok kanskje ukjent for 20 år siden, men nå finnes den nær sagt over alt hvor ost selges. Jeg har selv kjøpt en knakende fin ostehøvel i USA.

Men hvor interessant den er for 5–6-åringer, er vel fortsatt et åpent spørsmål.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 00:21   #23
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dessuten - syltetøy trenger da ikke være usunt. Man kan lage selv, eller kjøpe fra Hervik.

Ja jeg er sikker på at gjennomsnittsamerikaneren handler økologisk peanøttsmør og syltetøy fra Hervik

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 00:22   #24
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Ja jeg er sikker på at gjennomsnittsamerikaneren handler økologisk peanøttsmør og syltetøy fra Hervik

Jeg er ganske sikker på at 5-6 åringen gir blanke f. i både syltetøy og peanuttsmør ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 00:54   #25
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men hvor interessant den er for 5–6-åringer, er vel fortsatt et åpent spørsmål.

o

Ostehøvel-historien vil jeg tro ikke er spesielt interessant for en 5-åring. Ei heller hvem som oppdaget Amerika. Jeg heller nok mer til konger, dronninger, troll og slikt jeg...

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 01:10   #26
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Hva med Teskjekjerringa? Det kan jo hende det er bøker de kjenner til? (Mrs Pepperpot) Min mann, som er engelsk, leste de i alle fall da han var liten.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 01:11   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Leiv Eiriksson skulle jeg tro kunne være morsomt å høre om for amerikanske unger. (Mer enn ostehøvler og hvor sunt/usunt peanøttsmør er, i alle fall. ) Skigåing og friluftsliv (fisketurer? snøhuler?), prinsesser og troll, ja. At vi pleier å ha matpakke til formiddagsmat og hva man spiser til julemat, kanskje? At norske unger ikke feirer Thanksgiving og 4. juli, men derimot går i tog på 17. mai og får påskeegg med godteri? At vi spiser så mye brødmat i Norge at vi har et eget ord for alt som går an å legge på en brødskive, kanskje? At det lever reinsdyr i Norge (og hvis hun ikke er altfor sensibel: at vi spiser dem!) og at sauene går fritt omkring på fjellet om sommeren? Og hvor langt nord Norge går, kanskje, og noe om midnattssol og mørketid?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 06:59   #28
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Min amerikanske familie synes det er veldig fascinerende at vi går og sykler til skole/jobb.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 07:03   #29
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ostehøvel har jeg klart å finne omtrent over hele jordkloden. Den VAR nok kanskje ukjent for 20 år siden, men nå finnes den nær sagt over alt hvor ost selges. Jeg har selv kjøpt en knakende fin ostehøvel i USA.

[Avsporing]
Sier du det? Jeg er veldig glad i oster og er innom mange ostedelikatesseforetninger rundt om i Europa, og har ennå til gode å se en. De fleste Europeere spiser ost på en annen måte, de mauler store biter og lager slett ikke tynne skiver (og legger dem i hvert fall ikke på brød) [/Avsporing]

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 08:20   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Her var det kommet mange gode tips i løpet av natten, tusen takk! Kom gjerne med flere!

Venninnen min (moren til 6 åringen) har vært i Norge og har et fotoalbum fullt av stavkirker, Vigeland, norske fjell og fjorder, Runde, snø, geiter som prøver å spise opp rattet i bilen, samt et digert puslespill av Ålesund som hun har puslet og rammet inn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 08:23   #31
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

[Avsporing]
Sier du det? Jeg er veldig glad i oster og er innom mange ostedelikatesseforetninger rundt om i Europa, og har ennå til gode å se en. De fleste Europeere spiser ost på en annen måte, de mauler store biter og lager slett ikke tynne skiver (og legger dem i hvert fall ikke på brød) [/Avsporing]

Vel, da har vi to forskjellige erfaringer på det. I de fleste land jeg har vært i de senere år, spiser de på den måten du her beskriver, samt i tynne skiver på brødskiven skjært med ostehøvel, eller ferdig oppskåret i tynne skiver solgt i pakker.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 09:28   #32
Cilius
På flyttefot
 
Cilius sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Snart på landet
Innlegg: 143
Cilius er litt kulCilius er litt kul
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Troll!
Finnes masse søte bøker om troll for barn, på de fleste språk.
Jeg kjøpte tallerkensett i plast med bestikk med troll på til jul til en liten ytlending jeg kjenner, veldig spennende!

__________________
Lillemor født august 2004 og Rampetrollet født juni 2011
Cilius er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 12:00   #33
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Ellers synes de fleste (voksne) amerikanere det er veldig fascinerende at vi betaler mellom 20-50 % skatt, (og at momsen er på 25 %) at all skolegang og nødvendig helsehjelp er gratis, at langt de fleste barn går på den skolen som ligger nærmest og ikke den som passer foreldrenes økonomi og at det så godt som ikke finnes private skoler.

De amerikanerne jeg har snakket med synes også det er rart at ekteskapet er så lite sentralt i Norge: ca. 50 % av alle førstefødte barn fødes utenfor ekteskap (NB ikke det samme som at 50 % av alle barn vokser opp med alenemødre, som jeg en gang leste i et amerikansk tidsskrift om Norge). Ca. 30 % av alle barn til sammen har gifte foreldre.

Ellers så snakker så godt som alle nordmenn over 13-15 år brukbart engelsk i tillegg til morsmålet. Det synes mange også er morsomt.

Mye av dette er jo ikke videre interessant for unger, men kanskje for læreren deres.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 12:02   #34
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Også bor jo julenissen på Nordpolen som kjent, og mange normenn liker jo å hevde at den er så godt som norsk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 14:57   #35
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Også bor jo julenissen på Nordpolen som kjent, og mange normenn liker jo å hevde at den er så godt som norsk.

Jeg har hørt at han har en fritidsbolig i Drøbak. De har til og med fått lov til å sette opp et fareskilt med julenisse på vei ned mot sentrum.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 15:03   #36
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

At det ikke er sant at det går isbjørner i gatene i Norge, så sant man ikke bor på Svalbard...

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 21:54   #37
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

- The Troll Wall (Trollveggen) er one mile high, og før i tiden trodde man at det bodde troll ved (i?) denne veggen.

- I noen byer i Nord-Norge går det reinsdyr i gatene

- Vi spiser Rudolf-kjøtt støtt og stadig

- ... og ikke minst spiser vi hvalkjøtt.

- Vikingene var sjørøvere som herjet rundt i Europa, og Leiv Eriksson kom seg faktisk helt over til USA!

- Vi har tre bokstaver i alfabetet som de ikke har i USA.

- Thursday, er ikke denne dagen oppkalt etter Tor med hammeren? Og Tuesday var Tyrs dag : på tynn is:

- Det er mange andre ord som stammer fra norsk, men jeg husker ikke noen gode eksempler akkurat nå.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 22:15   #38
Cilius
På flyttefot
 
Cilius sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Snart på landet
Innlegg: 143
Cilius er litt kulCilius er litt kul
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

TROLL!

__________________
Lillemor født august 2004 og Rampetrollet født juni 2011
Cilius er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 22:30   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Cilius, her.

TROLL!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 22:33   #40
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Artige facts om Norge?

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

At vi spiser leverpostei og brunost på skiven, og at peanøttsmør og syltetøy er usunt.

Vel. Brunost er vel temmelig usunt, peanutsmør er ikke usunt og syltetøy trenger vel egentlig ikke heller være det, nødvendigvis. :flisespikker:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no