Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail? (Virus fra DHL)

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-10, 08:26   #1
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail? (Virus fra DHL)

(Jeg har Norton virus-program.)
Fikk i dag en mail fra pakkeselskapet DHL, får beskjed om at de har prøvd å lever meg noe den 16 oktober, men at jeg ikke var hjemme.
For å få pakken må jeg laste ned noe og skrive ut.

Grunnen til at jeg blir mistenksom er at jeg savner ingen pakke. Har bestilt en del fra Ebay, men det er nå de siste dagene. Og dette må jeg ha handlet FØR 16 oktober i følge mailen.

Hvordan kan jeg se at dette er et virus? Bør jeg bare slette den? Prøve å åpne??
Den kom inn i mailboksen for spam-mail, men det synes jeg ofte skjer på Yahoo.

Så er jeg jo så nysgjerrig da.

Følgende står i mailen og så er det da et vedlegg som skal åpnes:

Good afternoon.

Your parcel has arrived at the post office on October 16.
Our Driver was unable to deliver the parcel to your address.
To receive a parcel you must go to the nearest DHL office and show your mailing label.
You need to print mailing label, and show it in DHL office to receive the parcel.

Thank you for your attention.
DHL Global.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 08:29   #2
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail

Jeg har også fått den før, og ikke åpnet. Jeg tror det er virus.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 08:30   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.550
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail

Hvordan du kan vite om det er virus eller ikke, aner jeg ikke, men jeg tror ingen av leveringsselskapene sender nedlastingshentelapp.

Hvis du heller ikke venter noen levering nå, så ville jeg vært ganske sikker på at det er tullemail.

Jeg har også mottatt flere slike mailer fra forskjellige selskaper som hevder at de beklageligvis ikke fikk levert bestillingen min.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 08:35   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail

Sånne har jeg også fått, riktignok ikke fra DHL. Jeg sletter dem alltid. Hvis du er usikker, klikk ihvertfall ikke på linken men gå manuelt til DHL sine sider og tast inn sporingsnummeret.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 08:37   #5
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail

Da dropper jeg å åpne den.
Hører sikkert fra posten om de savner "meg".

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 08:42   #6
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail

Fant dette på siden til DHL!!

Hva gjør jeg ved mistanke om virus? Vær oppmerksom hvis du mottar en epost som hevder at DHL forsøker å levere en pakke og ber deg åpne vedlegg. Denne eposten er falsk, vedlegget inneholder virus og pakken eksisterer ikke. Ikke åpne vedlegget. Viruset kommer ikke fra DHL. Vi beklager ulemper dette måtte medføre.
Dette er et virus.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 09:26   #7
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail? (Virus fra DHL)

Ja var det ikke en annen her inne som også hadde fått denne beskjeden da? Flere ganger.

Mail. :ludvigstemme: Det er farlig det. ----> http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=103716

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 09:30   #8
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail? (Virus fra DHL)

Den fikk jeg også for en stund siden. Jeg åpnet ikke, da jeg ikke ventet noen pakke.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 17:11   #9
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail? (Virus fra DHL)

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Ja var det ikke en annen her inne som også hadde fått denne beskjeden da? Flere ganger.

Mail. :ludvigstemme: Det er farlig det. ----> http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=103716


Uff, ikke sant.
Er jo så fort gjort om man ikke tenker seg om.
Og så mye som jeg handler på nettet, ja, så var det ikke en umulighet at det var en pakke som ventet på meg.
Denne gangen gikk bra, heldigvis.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 18:20   #10
Tusenogtredve
Klar til innsats
 
Tusenogtredve sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 579
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail? (Virus fra DHL)

Jeg har også fått denne. Det tydeligste tegnet på at den er falsk, fikk jeg ved å se på hvem andre som stod på mottakerlista. En annen varsellampe var at hentelappen var vedlagt som zip-fil.

__________________
- 1030 -
Lillebror (juli 11), Minstesøster (juli 11), Lillesøster (aug 08) og Storesøster (aug 05)
Tusenogtredve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 18:24   #11
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail? (Virus fra DHL)

Et annet tegn er at de ikke bruker navnet ditt. Man skulle jo tro at hvis DHL skal levere en pakke hos deg, så vet de hva du heter.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 18:29   #12
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail? (Virus fra DHL)

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Et annet tegn er at de ikke bruker navnet ditt. Man skulle jo tro at hvis DHL skal levere en pakke hos deg, så vet de hva du heter.

Helt klart.
Reagerte også på typen fil vedlegget lå i, som Tusenogtredve skriver.

Jeg er bare så godtruende om alt og alle, så tar liksom litt tid før jeg lærer.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 18:29   #13
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail? (Virus fra DHL)

Du har allerede et virus på datamaskinen din. Det heter Norton.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 19:07   #14
Thomas
Mmm, skeptisk
 
Thomas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 518
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail? (Virus fra DHL)

Gjelder å ha passe nivåer med paranoia når man skal ut på nett.

__________________
Men hvi skal jeg være så haardt beklemt?
Om hundrede Aar er alting glemt.
Thomas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 19:57   #15
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.617
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail? (Virus fra DHL)

Jeg har også fått slike e-poster, og ofte gir avsenderadressen et hint. Selv om det står DHL i navnet, er adressen gjerne noe helt annet.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 21:27   #16
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan kan jeg vite om det er virus i en mail? (Virus fra DHL)

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Du har allerede et virus på datamaskinen din. Det heter Norton.

Ja, du sier noe.

__________________
02 & 06 & 10
Jeg kan motstå alt,unntatt fristelser.
(Oscar Wilde)
Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no