Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-22, 09:51   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Ja, det må dere.

Denne gangen tar de for seg en sak fra Birmingham, der et anonymt brev sørger for at flere ansatte ved skoler i distriktet blir anklaget for islamifisering og mister jobben.

Den er laget av han som lagde S-Town ( ), sammen med en britisk journaliststudent, og den er skikkelig fengende, til tider frustrerende og hjerteskjærende, og gir et fascinerende innblikk i britisk politikk (både regional og nasjonal), hvordan skole drives og også journalistikk.

https://www.nytimes.com/interactive/...se-affair.html

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 10:25   #2
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Jeg er i gang! Men synes det kan være vanskelig å forstå engelsken, og noen ganger sliter jeg med å henge med på navnene. Men altså, så utrolig frustrerende og rar sak.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 10:46   #3
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Åh, ja, den er på lista! Elsker Brian Reed.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-02-22, 10:48   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Veldig rar sak. Og helt utrolig hvilke proposjoner den tok!

Jeg syns det var veldig interessant å høre hvor integrert religion er i britiske skoler. Og hvilken konsekvenser det får når det plutselig er en religion makthaverne ikke liker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 08:35   #5
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Har begynt.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 08:36   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Jeg er ferdig. Har nilyttet i to dager.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-22, 11:56   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Jeg er bare på episode 5. For en rollercoaster! Og det er helt vilt hvor ulikt perspektiv folk kan ha på samme sak!

Ellers så anbefaler jeg veldig denne episoden av "This american life". Det er den Reed henviser til i en av de første episodene, der han var i blant annet Alaska, i en by livredd for "islamifisering" - uten en muslim i mils omkrets. https://www.thisamericanlife.org/621...-and-rockville


Får en del assosiasjoner til diverse studentorganisasjoner på mitt veldig internasjonale college i London på 90-tallet. Det var veldig opphetet den gangen også, og jeg husker godt frontene mellom ganske militant islamistiske grupper på campus, og sekulære. Dette var jo før 9/11, så det var ganske teoretisk når de snakket om å ta til våpen for å innføre islam, da. Litt som "væpna revolusjon".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-22, 11:46   #8
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Jeg er også på episode 5 Poly, det er også interessant å følge med på kjemien på de to journalistene. En erfaren, og en litt ferskere, med flere og sterkere følelser i spill. Men jeg skjønner jo at man kan bli provosert av å oppleve at folk snakker i sirkler og gåter.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-22, 12:55   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Jeg syns episode 6, var det vel, kom inn på noe veldig interessant om det med "objektivitet". Mange svarte journalister som skriver om BLM har blitt møtt med at de ikke er journalister, men aktivister, at de er for sinte, og at det er viktig at man skriver "objektivt". De har blant annet respondert med en egen svartnyhetskanal, BNC. Og protesterer på at det som regnes som "objektivt" skal være fra et hvitt ståsted, samme hvor "liberalt" og "anti-rasistisk" det er.

Det er vel litt den konflikten vi ser utspille seg mellom de to, men som de diskuterer fint og respektfullt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-22, 13:21   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Ja, jeg syns det er veldig interessant. For det er veldig lett å si at man må være objektiv og nøytral når man ikke er den som føler urett på kroppen.

Og det Hamza innrømmer å mene, det vil jo egentlig være utgangspunktet til veldig mange andre journalister også, når de går i gang med en sak. Samtidig så syns jeg de lettere bortforklarer eller minimerer ting som er gjort av "deres" side, og legger ekstra vekt på det som motparten har gjort. Har de snakket med humanistene ennå?

Der syns jeg de virkelig gjør akkurat de samme de er rasende over at andre gjør med muslimer; de tar utgangpunkt i hva én svært kontroversiell person sier, og legger det til grunn for hva hele organsasjonen/alle humanister mener

Det jeg sikker igjen med er hvertfall at å ha religionsutøvelse i skolen veldig raskt blir et minefelt. Det er mye som selv de relativt sekulære syns er innafor, som jeg syns er veldig rart at de ikke ser at kunne trengt en liten diskusjon.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-22, 13:29   #11
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Tusen takk for tips!

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-22, 13:30   #12
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Jeg sliter så veldig med å forstå alt. Trodde jeg var oppegående i engelsk, men den gang ei. Det går for fort og med for mye dialekt.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-22, 13:57   #13
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Banana: Heldigvis snakker de om de samme sakene om og om igjen. Jeg forstår stort sett dialekter, men det blir vrient når det er så mange ulike aksenter og dialekter å holde styr på, må liksom vri om hjernen for å høre etter de riktige tingene (får respekt for de som skal lære seg norsk...). Når det er mange navn som nevnes, så blir det enda litt mer utfordrende. Særlig gjelder det navn som jeg ikke kjenner fra før, til å begynne med blir jo det bare lyder.

Jeg kan bare lytte til dette i bilen, ikke når jeg er hjemme og gjør andre som matlaging eller rydding. Da faller jeg av. Men guri så spennende, og komplisert. Og ikke minst erkjennelsen av at det ikke er rart det er krig i verden når folk opplever de samme hendelsene så totalt forskjellig.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 16:09   #14
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Har hørt ferdig og synes det var en utrolig interessant sak. Jeg ble ganske sjokkert over å høre det de sa om den britiske tabloidpressen og deres fokus på negative saker mot muslimer, hvor mye og hvor negativt og hvordan de sammenliknet det med omtalen av jødene i Nazi-Tyskland.

Ble også overrasket over ulysten blant de som hadde undersøkt saken, til å se på hvem som var avsender og ikke bare ta brevet for god fisk. Kjedelig at de ikke fikk snakket med noen av dem som de mistenkte hadde noe å gjøre med brevet.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 16:15   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

At de to podkastjournalistene sammenliknet det med omtaler av jøder? Jeg husker ikke helt den biten der.

Jeg syns også det var interessant at ingen av dem som sa opp/ble oppsagt ville snakke om det og har tenkt mye på hvorfor. De vil jo helt tydeligvis ikke assosieres med den muslimske journalisten, selv om de er (to av de) er muslimer selv. Eller er det slik podkasten ønsker å vinkle det, men egentlig så er det andre årsaker? Veldig interessant.

At han som støttet hun rektoren ikke ville snakke skjønner jeg jo godt, om han løy for å støtte henne.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 16:25   #16
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Jeg mener det var et lite "avsnitt" der de snakket om hvordan den britisk pressen vinklet artikler mot muslimer ja. Og at det ble sammenliknet med propaganda mot jøder ja. Husker ikke hvilken episode det var.

Det er nok ikke så rart at de involverte ikke ville snakke med dem, men når de dro helt til Australia så burde de ha fått litt belønning tenker jeg.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-22, 21:27   #17
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Håhå, takket være denne tråden hadde jeg hørt podcast en før den ble anbefalt på aftenpodden!

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-22, 17:13   #18
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Takk for denne anbefalingen. Tror aldri jeg har vært så hekta på en serie-podkast før. Episode 7 nå. Skal mene noe når jeg har hørt ferdig. Mannen har fått beskjed om å høre han også.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-22, 10:12   #19
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Nå er jeg endelig i gang, jeg også. Utrolig fascinerende historie, og (ikke uventet) drivende godt fortalt! Jeg har ikke kommet så veldig langt enda, men skjønner at det blir mye twists and turns. Akkurat nå hører jeg om hun rektoren som angivelig drev og fabrikkerte oppsigelser. Altså, hva i alle dager skjedde der?

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-03-22, 11:35   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere må høre på siste Serial (The Trojan Horse Affair) så vi kan snakke om den

Å, nå kom jeg på at jeg skulle inn og anbefale The Guardians reprise av sin podcast long read fra 2017: https://www.theguardian.com/news/aud...chools-podcast

Den forteller også historien om brevet og alt som skjedde før og etter, men fokuserer, som nevnt i The Serial-podcasten, ikke noe på selve brevet, mer på skolene og lokalsamfunnet.

Jeg syns den er veldig interessant, for den går mer inn på religionens rolle i hvordan disse skolene ble snudd fra krise til gode skoler gjennom å bruke religion som en positiv kraft, og noe man kunne finne samhold i, den går mer inn på det som ble litt feid bort av The Serial (at det også fantest helt uakseptabel praksis med for eksempel kjønnsdeling, kvinnediskriminering og totalitære strømninger), hvordan dette ble håndtert i lokalsamfunnene, og så, hvordan islamofobien fikk eksplodere fullstendig, og som en flodbølge bare feie bort alt som var bygget opp.

Jeg forstår i og for seg The Serials ønske om å grave frem historien om brevet - det er en veldig spennende historie - men syns egentlig The Guardians fortelling er vel så interessant. For grunnen til at det brevet (et åpenbart falsum) fikk den kraften det gjorde, var at det kom til så grundig gjødslet grunn. Islamofobi som allerede var pisket kraftig opp, på den ene siden, og en del strømninger i Birmingham som ikke tålte dagens lys så godt, på den andre.

Brevet ga de som allerede var klare til angrep, noe å angripe. Og man kunne finne fjær og gjøre dem til hønseflokker. Og det sørgelige er at jeg tror at hvis disse skolene og lokalsamfunnene hadde fått utviklet seg, fått kritikk for det som var kritikkverdig, støtte til det som var bra, fått korrigert, svart tilbake, fått svinget pendelen litt frem og tilbake, slik man normalt utvikler seg selv og et lokalsamfunn, så kunne det skjedd så mye bra. Det er et utrolig sørgelig eksempel på hvor galt polarisering bærer av sted.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no