Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Etisk hundeavl

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-23, 17:17   #1
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.950
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Etisk hundeavl

I lys av at Høyesterett har opprettholdt dommen mot cavalier king Charles spaniel avl, har jeg tenkt litt, og jeg lurer på en del ting om etisk hundeavl.

1. Må hunder absolutt vinne sløyfer på utstilling for å brukes i avl? Hva slags andre kriterier er ok?

Min hund har stamtavle med prisbelønte foreldre og aner. I tillegg har mange av dem vunnet konkurranser i blodspor og drev osv, som er relevant for rasen (standard dachs).

Men hva om det ikke var utseende bedømt opp mot andre, men rett og slett om hunden er innenfor (etisk, sunn) rasestandard? I stedet for å konkurrere i utseende, kunne hunden blitt undersøkt av en godkjent dommer, samt at helsekriterier er oppfylt bakover i slekta. Og evt jaktprøver eller agility eller hva enn som er relevant for brukshunder.

2. Rasestandard. Jeg så en dokumentar om engelsk bulldog, ikke i Norge. Tror det var USA? Rasestandard der var virkelig helt på viddene. "Hodet bør være så stort som mulig". Jeg har lest rasestandard for dachs i Norge, og den var da mye mer avgrenset i alle retninger. Ikke "beina bør være så korte som mulig". (En av naboene har en super atletisk korthåret dachs, med sterke, litt lengre bakbein, som er en super jaktkamerat, og er også innenfor rasestandard). Kan man justere rasestandard slik at lengre bein og snuter (for bulldogger) er mer ønskelig?

3. Avlsprogrammer med blandingshunder. Jeg vet dette er pågående for å redde lundehund fra genetisk kollaps. Det virker veldig lovende. Jeg har også lest om retro-mops, hvor mops blandes med f.eks. Jack Russell Terrier slik at snuten for normal mopselengde (slik de opprinnelig var), og deretter blandes inn igjen med mops.

Nå som CKC er forbudt å avle i Norge, hva da med blandings-CKC-er? Vil det også være forbudt? (Bare av nysgjerrighet, jeg har ikke tenkt å prøve meg!)

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no