Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Madrid

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-19, 11:46   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Madrid

Nokon som kan anbefale hotell? Eller gi oss råd om kva område av byen me vil bu?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 19:43   #2
Vestlendingen
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2020
Innlegg: 15
Vestlendingen bør skjerpe seg
Standard

Sv: Madrid

Mitt aller første innlegg på forumet . Vant til to mer “fagsaklige” fora så bær over med lite bruk av symboler i starten - på de foraene jeg er vant til blir det fort en irettesettelse om man bruker mer enn to av dem i ett og samme innlegg...

Til saken: Dersom dere har tenkt å oppsøke det turister flest oppsøker og maksimal nærhet har høyere prioritert enn maksimal stillhet i en storby som Madrid skal dere bo i byens østlige sentrum.

Hvor man skal bo blir alltid litt slik at “noen liker best moren, andre best datteren”, men mine råd: Dersom værelset er til å sove i og budsjett veier en del uten vilje til å bo i akkurat hvilken avfallshaug som helst bare det er b-b-b-billig, velg Mollo som har nettside http://www.pensionmollo.es/ (spansk), evt http://www.pensionmollo.es/de/ (tysk).. Denne forteller det meste inkl prisene, men noter to ting vedr de siste: 1) Naviger rett, Mollo har både økonomirom med vask på værelset/korridordusj og standardrom med bad. 2) Prisene er - som vanlig i Madrid - EKS en turistavgift på ca 8 % som altså kommer i tillegg til det du ser.
Som ikke helt uvanlig i Madrid har Mollo ikke frokostservering, nærmeste frokosttilbud er https://u.tfstatic.com/restaurant_ph...hada-e9b76.jpg, ca ett kvartal borte og generelt høyt rangert som frokosttsted i Madrid. Ca 2 EUR for standard kaffe/te og 4-5 EUR for en baguette med ulikt pålegg. Utvalget av det siste er rimelig godt med seks-sju ulike hver dag og minst ti ulike totalt

Sier kredittkortet en selv ja til bedre og dyrere forpleining enn Mollo skal man velge National - det RIKTIGE National (byen har flere som alle heter National + “et eller annet”) ved botanisk hage og enda bedre plassert enn Mollo om man ser fra turistsynspunkt. Å finne dette riktige National på nett er av en eller annen grunn en prøvelse av de større, men never mind: Er du interessert kan jeg senere sende deg eller legge ut noen bilder, og med mindre ditt livs ønske er å bli levende flådd økonomisk bestiller du likevel ikke via hotellets nettside, prisene DER får nesten Continental i Oslo til å fremstå som litt tvilsomt mellomklassehotell. Hotellet har forretnings-/kurskunder som første målgruppe og som alle gode slike hotell har de to kanaler slike kunder normalt ikke søker som de bruker til å selge “overskuddsrom” til den som skal ha minst to netter og ikke trenger slik MVA-faktura som gjelder for næringslivssalg i Spania, men kan bruke en vanlig kassastrimmel ved utsjekk. Det beste av de to National bruker nås på tlf 0044-1273-728-862 og det er best fordi man her oftest kan tilby BÅDE standardrom (priseks 1793 eks frokost for 17 - 19. januar, 2458 for 8. - 10. mai) OG slike standardrom med enten balkong eller direkte utgang til avslapningsterrassen (priseks 2016 eks frokost for 17. - 19. januar, 2668 for 8. - 10. mai). (Priseksemplene har jeg fisket ut fra vårt system "lånt ut" av reisebyrået vi bruker. Vi har ingen spesiell avtale mht hotellet og jeg formoder derfor de er identiske også for private, som altså må bestille via telefonen for denne kanalen. Eksemplene er for øvrig INKL den 8 %-avgiften jeg nevnte.)

Litt mer info om dette National-hotellet: Ca 200 værelser, X (mer trolig XX :knegg): konferanse-/grupperom, to barer, snackbar åpen kl 14-17, barneklubb (4-12), trimrom (ikke veldig imponerende, men inkl i romprisen), frisør, valutavekslebank og liten kiosk. Nattklubb åpen til kl 3-4 natt til lørdag/søndag har man også - utmerket støyisolert, men rom i 2. etasje kan likevel godt unngås om man er sensitiv mht lyd. Ca 100 år gammel bygning som i litt høyere etasjer har fantastisk utsikt over botanisk hage og ligger perfekt i byens mest museale området, men også mot en god innkjøpsgate.

Frokosten på National har høyeste businessclass-pris ("kun" 29,99 EUR eller 300 kr/person/dag PLUSS drikke!!) og standard om neppe ville imponere et gjennomsnittlig norsk ungdomsherberge spesielt, så sørg ENDELIG for å bestille uten den. Middagen flås man også etter enden for på hotellet (hovedretter fra 40 EUR!!!), så blås i begge deler: I nabobygget ligger den deilige "Oste- og skinkesalongen" som tilbyr spansk ost og skinke av ypperste kvalitet både takeaway a la norsk delikatessedisk og servert ved frokostbord alle dager kl 9-11 . Interiøret her er som http://www.museodeljamon.com/wp-cont...x-1024x587.jpg og frokostprisliste sen høst 2018 var slik: Rundstykke med chorizopølse eller croissant m/ost 4.90 EUR. Sandwich med serranoskinke og speilegg 6.50 EUR. Rundstykke + fransk omlett av to egg med tomatfyll 7,90 EUR. Rundstykke + to speilegg med to baconstriper og tomat 8,90 EUR. Spansk omlett stor nok til å fylle en frokosttalleren og tykk som en lav pai 9,90 EUR. Alt inkl krus kaffe eller te, bytte til kakao eller 0,25-glass nypresset appelsinjuice i stedet + 1 EUR og “ja takk, begge deler” (altså kaffe/te + nypresset appelsinjuice) +3,50 EUR.

Ettermiddagesserveringen kan jeg evt komme tilbake til, likeså en påminnelse om hva du skal ha plass til i bagasjen på hjemtur om du besøker “oste- og skinkesalongen” .

Vestlendingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 20:30   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Madrid

Hvis det skal se litt mer ut som et vanlig innlegg og litt mindre som reklame bør du tone det ned en hel del, og kutte ned på mengden detaljer. Ellers ser det rett og slett ikle troverdig ut, til tross for tre-fire alibiinnlegg i andre tråder.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 20:36   #4
Vestlendingen
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2020
Innlegg: 15
Vestlendingen bør skjerpe seg
Standard

Sv: Madrid

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Hvis det skal se litt mer ut som et vanlig innlegg og litt mindre som reklame bør du tone det ned en hel del, og kutte ned på mengden detaljer. Ellers ser det rett og slett ikle troverdig ut, til tross for tre-fire alibi-innlegg i andre tråder..

Jeg vet man alltid står i fare for å bli mistenkt for å tale for sin syke mor og derfor bli regnet som ikke troverdig når man trekker frem noe konkret i første innlegg, Imidlertid: Hva mener du konkret ikke er tonet ned nok og hvilke interesser er det natulig å tenke seg en person som skriver på norsk skulle ha for å trekke frem a) fremfor b) slik at dette ikke blir troverdig?

Etter mitt syn er detaljer vesentlige når råd skal gis andre i slike tilfeller.

Vestlendingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 23:19   #5
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Madrid

Jeg skjønner ikke hva hun eller han skal tjene på å reklamere for frokoststeder, hoteller og restauranter i Madrid og tenker at det er supert med nye medlemmer her. Så skal jeg heller gjøre meg opp en mening etter flere innlegg.

Hjertelig velkommen Vestlendingen!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 23:57   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Madrid

Ja, er bare så vant med at når noen, som sitt første innlegg, skriver masse detaljer om hoteller og priser, så er det reklame. My bad. Beklager hvis jeg tok feil. Velkommen!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no