Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Salmalaks - lær meg å like

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-13, 11:50   #1
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.238
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Salmalaks - lær meg å like

For det første, jeg åpnet pakken i går kveld, kan den fortsatt spises rå?
Hvor lang holdbarhet har den åpnet?

(Må kanskje si at jeg har smakt kun en bit sushi i mitt liv, synes det var godt da.)

Basert på en annen tråd om salmalaks her inne så har jeg nå prøvd dette:

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg elsker salmalaks! Rå, med soyasaus til å dyppe i, syltet ingefær til og drysset med litt sesamfrø.

Konklusjon, jeg likte ikke ingefær noe særlig og laksen var grei, men ikke mer enn det. Prøvde også wasabi og falt ikke for det heller.

Siden jeg fortsatt har igjen laks så vil jeg gjerne prøve mer.

Tenkte å prøve dette i dag om jeg fortsatt kan bruke laksen:

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Omtrent like deler mango, avocado og salmalaks - et godt dryss med frisk koriander og soyasaus på toppen. Voila - en fp-klassiker! Tror jeg opprinnelig har oppskriften fra pepper Lemon, og det er knapt noen rett vi har lagd oftere eller fått mer skryt for.

Flere forslag?

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 12:18   #2
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.811
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Salmalaks - lær meg å like

Jeg elsker salma med creme fraiche og soyasaus.



http://www.salma.no/oppskrifter/stek...e-fra%C3%AEche

Olifant er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 12:24   #3
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmalaks - lær meg å like

Jeg liker å steke "utsiden" på salmalaks, dvs at den fortsatt er rå inni men litt stekt på kantene.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 12:25   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmalaks - lær meg å like

Noen vil sikkert kalle det å kaste bort god laks, men jeg deler den i ca 10 cm lange stykker. Så skjærer jeg et snitt midt i slik at det blir en slags "lomme". Denne lomma fyller jeg med philadelfiaost blandet med sennep, salt og pepper. Dette puttes i et ildfast fat og stekes ved 220 grader i 10 minutter. Serveres med ris og wokede grønnsaker.

Svært enkel og veldig god middag.

Eller var poenget ditt å spise den rå?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 12:25   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmalaks - lær meg å like

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Jeg elsker salma med creme fraiche og soyasaus.



http://www.salma.no/oppskrifter/stek...e-fra%C3%AEche

Ja denne er helt nydelig!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 12:35   #6
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.238
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Salmalaks - lær meg å like

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Eller var poenget ditt å spise den rå?

Poenget er vel å få brukt opp den før den blir dårlig så alle oppskrifter mottas med stor takk:-)

Ollifant, det så godt ut, blir det helt feil med rømme istedet for creme fraiche tro? Det har jeg nemlig i kjøleskapet.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 12:37   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Salmalaks - lær meg å like

Opprinnelig lagt inn av dharma, her.

Poenget er vel å få brukt opp den før den blir dårlig så alle oppskrifter mottas med stor takk:-)

Ollifant, det så godt ut, blir det helt feil med rømme istedet for creme fraiche tro? Det har jeg nemlig i kjøleskapet.

Nei det går fint, vi brukte rømme av samme grunn som deg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 12:42   #8
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Salmalaks - lær meg å like

Eg enig i at salma gjerne kan steikast lett. Den kan vere rå inni

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 12:59   #9
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.811
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Salmalaks - lær meg å like

Rømme funker fint. Og jeg pleierå bruke pasta, ikke poteter, som tilbehør.

Olifant er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 13:00   #10
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.238
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Salmalaks - lær meg å like

Æsj, det var for lite igjen til at det kan bli moddag på alle, men jeg skal definitivt prøve de oppskriftene en annen gang.

Får håpe jeg liker mango pg avocado miksen, så får det bli forrett.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 13:04   #11
frksnupp
-o-o-o-o-o-
 
frksnupp sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
Innlegg: 517
frksnupp er litt kul
Standard

Sv: Salmalaks - lær meg å like

Jeg fikk salmalaks med hjertesalat, da var det brukt balsamico (bare bittelitt) over salaten, og ristede sesamfrø. I tillegg var det ingefær (den som er litt rosa i fargen er best), wasabi og soyasaus. På sida var det tomat og avokado, godt det og, men tomaten var malplassert.

Har også lagt sushiris uten å lage sushibiter, men servert den ved siden av salmalaks med wasabi, soyasaus, litt avokado og ingefær, det ble veldig godt.

frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-13, 02:58   #12
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Salmalaks - lær meg å like

Vi bruker gjerne salmalaks til middag, som vi bruker fisk ellers. Bakt eller stekt, i fidkesuppe eller til pasta. For oss er den lekre, garantert benfrie fileter. Supert for små og store. Vi liker varmebehandlet kjøtt og fisk, vi...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 23:59   #13
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Salmalaks - lær meg å like

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Vi bruker gjerne salmalaks til middag, som vi bruker fisk ellers. Bakt eller stekt, i fidkesuppe eller til pasta. For oss er den lekre, garantert benfrie fileter. Supert for små og store. Vi liker varmebehandlet kjøtt og fisk, vi...

Samme her i huset.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no