Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kjøkkenmaskin

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-19, 19:37   #1
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Kjøkkenmaskin

Jeg skal kjøpe meg ny kjøkkenmaskin. Har en Kitchen Aid og den er elendig på stor gjærbakst. Den skal beholdes, men kun brukes til kakebaking. Så jeg trenger en som er god på brødbaking og store deiger. Har kokt alternativene ned til Kenwood og Ankarsrum. Jeg har tidligere hatt en Kenwood, og husker at det alltid lå masse mel nederst i bollen, og jeg måtte bruke slikkepott for å samle deigen, men vet også at den er en skikkelig arbeidshest. Ankarsrum har jeg ingen personlig erfaring med, men husker min farmor hadde en sånn og var fornøyd i alle år.
Erfaringer?

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 19:51   #2
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: kjøkkenmaskin

Jeg har alltid hatt Kenwood og er veldig fornøyd. Det med mel nederst fikser du med å skru ned kroken eller ha i vesken først. Stort pluss at det er så mye ekstra å få til kenwooden. Jeg bruker blenderen like mye som maskina.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 20:00   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: kjøkkenmaskin

Jeg har vokst opp med Kenwood, og har Kenwood selv. Veldig fornøyd. Ankarsrum har jeg dog ingen erfaring med.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 20:02   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: kjøkkenmaskin

Ankarsrum er veldig bra på gjærdeiger i alle fall. Den ser ikke så lekker ut, men er et arbeidshest og det er det som betyr noe. Den har vel også vunnet flere tester.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 20:05   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: kjøkkenmaskin

Jeg har en Electrolux Assistent fra 1991, som er den samme som Ankarsrum. Det eneste jeg er misfornøyd med er at jeg må bruke en skje innimellom for å skrape ned deigen langs kantene av bollen, men jeg skjønner at på dagens modell er det feste for en ekstra slikkepott som gjør den jobben. Ellers er maskinen fantastisk til gjærbakst (som er "min greie" innen matlaging), og jeg kommer til å kjøpe ny Ankarsrum når den jeg har takker for seg.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 20:07   #6
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: kjøkkenmaskin

Kan de sei noko om kor sterk motoren bør vera for å takle ein brøddeig? Det er jo så mange modeller der ute, og det er ikkje enkelt å veta kva for ein, ein skal velge. (ser etter kjøkkenmaskin eg og)

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 20:16   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: kjøkkenmaskin

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Kan de sei noko om kor sterk motoren bør vera for å takle ein brøddeig? Det er jo så mange modeller der ute, og det er ikkje enkelt å veta kva for ein, ein skal velge. (ser etter kjøkkenmaskin eg og)

Jeg ville hatt minst 1000 watt.
Her er en fin oversikt forresten.
https://forbrukerliv.no/kjoekkenmaskin-test/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 20:21   #8
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: kjøkkenmaskin

Jeg har hatt min Kenwood i femten år, og elsker den. Jeg har brukt Ankarsrum hos andre, og jeg er enig i at den er god på gjærdeig, men siden jeg ikke har tenkt å ha to kjøkkenmaskiner er den uaktuell hos meg.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 20:21   #9
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: kjøkkenmaskin

Har kenwood 1500, super fornøyd, lager lett 4 kg deiger

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 20:39   #10
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.811
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøkkenmaskin

Jeg er så forelsket i min Ankarsrum at jeg ikke klarer å snakke rasjonelt om den.
Det eneste minuset jeg kan komme på er at jeg ikke kan piske i metallbolle og det savner jeg når jeg skal lage pikekyss, men der har jo du Kitchen Aid og da ville jeg ikke vært i tvil.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 21:18   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: kjøkkenmaskin

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg har hatt min Kenwood i femten år, og elsker den. Jeg har brukt Ankarsrum hos andre, og jeg er enig i at den er god på gjærdeig, men siden jeg ikke har tenkt å ha to kjøkkenmaskiner er den uaktuell hos meg.

De nye har vel en innsats som gjør at den funker for annen baking også? Mulig det må kjøpes ekstra.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 21:48   #12
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenmaskin

Har en Kenwood som er 17 år, veldig fornøyd.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 22:13   #13
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Kjøkkenmaskin

Takk for mange fine svar. Hvordan er det å piske krem og lage kaker med Ankarsrum? Kan jo hende jeg på sikt får lyst til å kun ha en maskin.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 22:46   #14
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøkkenmaskin

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Takk for mange fine svar. Hvordan er det å piske krem og lage kaker med Ankarsrum? Kan jo hende jeg på sikt får lyst til å kun ha en maskin.

Som sagt mener jeg å ha sett at det finnes en egen innsats for den typen baking, men jeg er ikke sikker. Maskinen uten innsats lager fantastisk eggedosis hvis man bare har i nok egg, men det er kanskje ikke så ofte man baker med 6-7 egg.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 22:58   #15
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenmaskin

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Som sagt mener jeg å ha sett at det finnes en egen innsats for den typen baking, men jeg er ikke sikker. Maskinen uten innsats lager fantastisk eggedosis hvis man bare har i nok egg, men det er kanskje ikke så ofte man baker med 6-7 egg.

Denne kanskje?
https://bakerenogkokken.no/produkt/a...-dobbelvisper/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-19, 23:15   #16
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenmaskin

Jeg elsker min Ankarsrum. Jeg bruker den til store deiger.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-19, 00:13   #17
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenmaskin

Jeg valgte Electrolux Assistent (nå Ankarsrum) fordi jeg visste jeg kom til å bruke den mer til store gjærdeiger enn noe annet. Den jobber med hele deigen, og får blandet den godt. Vet mange sliter med mel i bunnen på Kenwood samt at den ikke tar like store deiger. Jeg er svært fornøyd med min selv etter 8-9 års bruk.

I fjor kjøpte jeg egen krem- og mørdeigsbolle med tilhørende visper. Koster ikke allverden og gir en komplett maskin til kakebaking og gjærdeiger. Før det så brukte jeg den vanlige bollen til eggedosis og kaker altså, men som Stompa nevner så bør man ha i en del egg.



Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Jeg er så forelsket i min Ankarsrum at jeg ikke klarer å snakke rasjonelt om den.
Det eneste minuset jeg kan komme på er at jeg ikke kan piske i metallbolle og det savner jeg når jeg skal lage pikekyss, men der har jo du Kitchen Aid og da ville jeg ikke vært i tvil.

Krembollen

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Takk for mange fine svar. Hvordan er det å piske krem og lage kaker med Ankarsrum? Kan jo hende jeg på sikt får lyst til å kun ha en maskin.

Null problem med krembollen som nevnt over

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-19, 00:14   #18
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøkkenmaskin

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Denne kanskje?
https://bakerenogkokken.no/produkt/a...-dobbelvisper/

Ja! Dette er krembollen jeg snakker om i innlegget mitt

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-19, 00:58   #19
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Kjøkkenmaskin

Ja, den var jo genial. Nå heller jeg mer og mer mot Ankarsrum, men skal bruke litt tid på å finne rett maskin denne gangen. Sist ble jeg blendet av utseendet til KA.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-19, 02:27   #20
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.811
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøkkenmaskin

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Ja! Dette er krembollen jeg snakker om i innlegget mitt

Jeg har den altså. Den gamle typen i hvit plast. Den funker jo strålende til visping, men til pikekyss / pavlova foretrekker jeg metall eller glassbolle. Det lager jeg dog så sjelden at det er langt fra utslagsgivende når den er så fantastisk god med store brød og bolledeiger.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no