Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan du førstehjelp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Kan du HLR?
Ja 95 88,79%
Nei 12 11,21%
HLR? 0 0%
Deltakere: 107. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-13, 22:57   #61
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva er hengetraume?

Det å bli hegende, over tid, i sele eller tau eller lignende, og innvirkningen det har på kroppen. Hvilket er omdiskutert og sjelden relevant.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 23:27   #62
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er viktig å dunke A-B-C hardt inn i hodet på folk. Spesielt når det gjelder unger. Det hjelper på en måte ikke at man har lært å ivareta nakkebrudd hvis man ikke får laget en luftvei som fungerer. På unger er det null poeng med hjertekompresjoner heller uten at man har luftvei og ventilasjon på plass.

A-B-C? Hva er det?

Jeg har hatt førstehjelpskurs gjennom jobben ujevnlig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 23:32   #63
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Airways
Breathing
Circulation
Disability
Exposure

Alltid i den rekkefølgen og egentlig med en svær svart strek under circulation for der skal man være sikker før man går videre. Sånn ca. Selv om man i praksis har lov til å ha flere tanker i hodet samtidig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 23:44   #64
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Hva menes med Exposure?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 23:52   #65
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Siterer wikipedia for å slippe å tenke:

Sitat:

Exposure and environmental control [edit]
The patient should be completely undressed, usually by cutting off the garments. It is imperative to cover the patient with warm blankets to prevent hypothermia in the emergency department. Intravenous fluids should be warmed and a warm environment maintained. Patient privacy should be maintained.

APLS/ATLS-tilnærming, den har sine fordeler og sine begrensninger. Jeg tror det er lurt for alle som ikke jobber med dette å holde seg til algoritmene fra livredningsforbundet eller hva det heter.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-13, 23:52   #66
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Til tross for at jeg har jobbet/jobber i firmaer "som kan dette" så har jeg enda ikke deltatt på førstehjelpskurs. Antakelig fordi jeg bare jobber administrativt og "alle andre kan". Men jeg har etterlyst kurs på nåværende jobb, og skal sannelig gjøre det igjen, vi er flere (ny)ansatte uten kurs.

Men jeg har hatt opplæring i produktene da.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 06:33   #67
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv
 
Bamsemums sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1.621
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Mange her som har fått bruk for førstehjelp?

__________________
Her er det noe galt som ikke er riktig!
Bamsemums er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 09:54   #68
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva menes med Exposure?

Det er liksom alt det andre.
Temperatur på pasienten (obs nedkjøling), avdekking av småskader, trengs antibiotika, brukes medsiner fra før osv.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 10:04   #69
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg har aldri vært med på førstehjelpskurs, og aldri øvd på førstehjelp i praksis. Jeg vet ikke nøyaktig hva man skal gjøre. Litt har jeg fått med meg via bøker/artikler og tv, så jeg hadde nok bare hoppet i det hvis jeg ble kastet ut i en situasjon der det trengtes. Heller forsøke enn å la være, hadde jeg nok tenkt.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 10:10   #70
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Jeg har aldri vært med på førstehjelpskurs, og aldri øvd på førstehjelp i praksis. Jeg vet ikke nøyaktig hva man skal gjøre. Litt har jeg fått med meg via bøker/artikler og tv, så jeg hadde nok bare hoppet i det hvis jeg ble kastet ut i en situasjon der det trengtes. Heller forsøke enn å la være, hadde jeg nok tenkt.

Ved kjapp gjennomgang så sådenne siden ut til å være et ok sted å begynne hvis du vil lære mer.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 13:07   #71
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Det viktigste er å faktisk gjøre noe, det er helt normalt med brukne ribbein etter HLR.

Jeg har vært med på veldig, veldig mange gjennopplivinger, og det første jeg som regel gjør når jeg kommer og tar over komprimeringen etter pårørende/publikum, er å knekke samtlige ribbeein. Jeg husker jeg komprimerte i over 20 minutter på en stor mann da jeg var gravid i min 22. uke, jeg hadde magekramper etterpå. Utrolig fysisk tungt arbeid.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 13:43   #72
Tyttebær
Ny-schmy
 
Tyttebær sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
Innlegg: 165
Tyttebær er litt kulTyttebær er litt kul
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg er godkjent førstehjelper gjennom Røde Kors Hjelpekorps, men er ikke aktiv og burde definitivt holde meg oppdatert/friske opp kunnskapene.

Tyttebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 20:32   #73
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.154
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Jeg er på kurs jevnlig og senest i august 2012.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 22:06   #74
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan du førstehjelp?

Ja, nykurset , men da var det 15år siden sist og myyye var forandret så oppfriskning med jevne mellomrom heretter.

__________________
00 04 10
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no