Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hund i vennekretsen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-07, 17:41   #21
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Hvis du vil bli skikkelig upopulær i vennegjengen skaffer du deg et par tre, fire hunder og kaller dem de fineste jente og guttenavnene som gjelder i din vennekrets.

Kjenner flere som har blitt ordentlig sint når de fineste navnene har blitt "brukt opp" på vennenes firbeinte familiemedlemmer!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 14:54   #22
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Vi har noen veldig gode venner som er allergiske mot hund. Av den grunn ville vi ikke skaffet oss det.

På en annen side har vi ikke spesielt lyst på hund heller.....så det er litt vanskelig å sette seg inn i situasjonen.

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 15:07   #23
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Ønsket om en hund har blitt veldig sterkt. Det som kanskje hindrer meg er hvordan vennene våre vil oppleve dette. Har ei vennine som er litt skeptisk til hunder, men når hun blir kjent med dem så går det bra.
Hadde dere "luftet" ønsket i vennekretsen? Hadde deresønsker/meninger styrt dere i avgjørelsen om å anskaffe hund?
Hvordan hadde du opplevd at noen venner av dere skaffet hund?

Jeg synes det er en god ting at du tenker igjennom dette. Som venn hadde jeg helt klart satt pris på at du nevnte saken. Hvis man ikke bryr seg om hva vennene synes så har man pr. def. sagt at vennene betyr mindre enn hunden. Det er greit og ærlig, forsåvidt, hvis det virkelig er slik det er.

Jeg synes det er vanskelig når venner skaffer seg hund, eller andre løstgående innedyr. Jeg er en smule allergisk, men det er ikke der hovedproblemet ligger. Jeg liker ikke dyr rundt meg inne i et hus. Jeg liker ikke at hunden slikker barna mine i ansiktet, røyter over alt så jeg kommer hjem med lodne klær. Jeg liker ikke at den hopper opp på meg, eller at katten kommer og skal ligge på fanget mitt, at den slikker seg i rompa og deretter slikker babyen min på hånda. Jeg taklet det utrolig dårlig når en venninnes hund spiste en bæsj på tur og deretter kastet den opp på kjøkkengulvet mens hun laget mat til oss begge :kvalm:.

Det at jeg ikke trives med dyr rundt meg inn vil nødvendigvis prege mitt forhold til vennene mine dersom de skaffer seg hund, og i noe mindre grad dersom de har katt (katter tar ofte "mindre plass").

For meg betyr venners anskaffelse av hund at vi ikke inviterer dem med på hytteturer etc. At samværet vårt blir delvis begrenset. Jeg har opplevd det som tidvis vanskelig at min beste venninne etterhvert har huset "fullt" av dyr; en hund og to katter.

Jeg synes ikke at man skal la venners mening uten videre styre hva man gjør i denne saken, men man bør ta det med i vurderingen. Dere har rett til å skaffe dere hund, venner har rett til å la det begrense samvær i større eller mindre grad. Så må man vurdere hva som er viktigst.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Så.. Mitt ærlige svar. Jeg trekker et kort sukk om venner skaffer seg hund. Jeg er ikke overveldende begeistret, men aksepterer selvsagt at de gjør det.. Det skulle da bare mangle. Jeg synes det er lettere å forholde seg til om de behandler hunden bra og vet hvordan man skal behandle en hund.

Jeg er enig i dette, og det hjelper også at de respekterer at andre ikke nødvendigvis elsker dyr.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 15:45   #24
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Svarer uten å ha lest hele tråden:
Så vidt jeg kan komme på, er det kun én i vennekretsen vår som har hund. Ja, og noen i familien.

Jeg har ikke tenkt tanken på at jeg har noe med hvorvidt venner anskaffer seg hun eller ikke, og følgelig kan jeg ikke se at andre har noe med om dere gjør det.
Det jeg imidlertid synes er viktig, er at dere utviser hensyn når folk kommer på besøk eller dere er på besøk hos andre. Er det greit for dem at dere i det hele tatt har med hunden hos dem? Synes de det er greit at hunden går løst inne når de er på besøk hos dere eller bør hunden settes i bånd/bur denne tida?

Jeg har opplevd det ubehagelig når venners aktive hund har gått løs når vi har vært der med små barn. Jeg liker heller ikke at den slikker oss i ansiktet eller hopper opp på oss, og jeg synes hundeeiere bør forsikre seg om om man synes det er ok når de inviterer venner på besøk.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 16:50   #25
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

mulig jeg er sær
Men om vi ikke hadde vært alergiske så tror jeg uansett at jeg ikke synes det var greit at folk som kommer på besøk til oss tok hunden sin med inn til oss....

Synes ikke du er sær. Ville aldri tatt med hunden inn til de vi var på besøk hos.
Det som jeg tenker på er jo om folk vil synes det er like ok å komme på besøk til oss.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 17:57   #26
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg har opplevd det ubehagelig når venners aktive hund har gått løs når vi har vært der med små barn. Jeg liker heller ikke at den slikker oss i ansiktet eller hopper opp på oss, og jeg synes hundeeiere bør forsikre seg om om man synes det er ok når de inviterer venner på besøk.

Nå kom jeg på et poeng her - jeg synes også at besøkende kan være flinke til å si ifra. Min erfaring har ofte vært at jeg spør om det er greit og gjestene sier det er helt i orden at bikkja går løs, eller at gjestene sier "stakkars, den skal da ikke trenge å stå i bånd/ligge på kjøkkenet/ligge i buret".
Og så viser det seg i ettertid at de ikke syntes det var så ok allikevel.
Som hundeeier ville jeg mye heller hatt en klar og konsis beskjed fra gjestene om at bikkja plaget dem en en via-omveier-klagesang i etterkant av besøket...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 16:10   #27
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.919
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Jeg synes hunder er ålreite dyr, men er skeptisk til hunder jeg ikke kjenner. Dvs., jeg liker å bli kjent med hunden på en rolig og kontrollert måte før jeg synes det er greit at den er løs rundt meg. Av alle jeg kjenner som har hund er det kun et eneste par som har tatt hensyn til det. Alle andre blir fornærmet om jeg ytrer et forsiktig ønske om at hunden holdes til jeg er blitt kjent med den. Ikke bare det, men et par har blitt fornærmet når de ikke får ta hunden inn i vårt hus og har sagt at det er da bare å kaste ut katta. Som vi forøvrig kaster ut eller sperrer inne på et rom når vi får besøkende vi ikke vet om liker/tåler katter.

Når hundeeiere generelt slutter å bli fornærmet når man ikke straks elsker bissevovven dems, kanskje folk tør å svare ærlig når de blir spurt. Sier ikke at alle hundeeiere er like, men litt for mange blir sinte e.l.

(Tror jeg trampet mange på tærne der)

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 00:43   #28
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Min mann er veldig allergisk mot hund så for oss ble det faktisk et problem da et nært vennepar anskaffet hund.

Men det er klart, alt ordner seg om man vil, så nå møtes vi på kafé eller ute på tur, men middagsselskapene hos oss eller hos dem har vi måttet kuttet mer eller mindre ut dessverre.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 07:29   #29
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Det siste jeg hadde tenkt på var hva vennene mine tenkte ang hund!
Det har muligens noe med at jeg har hund å det har mangen av vennene mine også
(snart skal jeg ha ny. american bulldog)

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"

Sist redigert av syllan : 25-09-07 kl 08:40.
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 08:34   #30
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Opprinnelig lagt inn av SiwH, her.

Jeg synes hunder er ålreite dyr, men er skeptisk til hunder jeg ikke kjenner. Dvs., jeg liker å bli kjent med hunden på en rolig og kontrollert måte før jeg synes det er greit at den er løs rundt meg. Av alle jeg kjenner som har hund er det kun et eneste par som har tatt hensyn til det. Alle andre blir fornærmet om jeg ytrer et forsiktig ønske om at hunden holdes til jeg er blitt kjent med den. Ikke bare det, men et par har blitt fornærmet når de ikke får ta hunden inn i vårt hus og har sagt at det er da bare å kaste ut katta. Som vi forøvrig kaster ut eller sperrer inne på et rom når vi får besøkende vi ikke vet om liker/tåler katter.

Når hundeeiere generelt slutter å bli fornærmet når man ikke straks elsker bissevovven dems, kanskje folk tør å svare ærlig når de blir spurt. Sier ikke at alle hundeeiere er like, men litt for mange blir sinte e.l.

(Tror jeg trampet mange på tærne der)

Vi har to hunder. Får vi besøk, vet vi som regel om de vil at hundene skal være inne eler stå i hundegården mens de er her. Om ikke vi vet, spør vi.
Vi tar aldri med oss hundene inn på besøk. De ligger da i bilen, eller er hjemme.
Om det da ikke er venner som ønsker sterkt at de skal være med, da.
Det er fint at vi har noen som ønsker det, pga miljøtrening av den yngste av dem.

Jeg kom på en annen ting: Vi har Schäfere, og mange har et dårlig forholdt til/er redd dem.
ved å ha vært hos oss, har vi fått tilbakemeldinger på at det har forandret seg. det er jo hyggelig.

Min bestevenninne var redd hunder, helt til hun ble kjent med meg for 14 år siden.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 09:16   #31
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes i alle fall ikke det er morsomt å si i fra om at jeg ikke setter pris på hundesikkel og snusing på kroppen. Av enkelte kan det å ikke ville hilse skikkelig på hunden bli oppfattet som en fornærmelse av et familiemedlem. Jeg synes derfor det er enklere å la det stå til, selv om jeg synes det er ufattelig ekkelt.

Jeg er så hjertens enig.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 18:23   #32
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hvis du vil bli skikkelig upopulær i vennegjengen skaffer du deg et par tre, fire hunder og kaller dem de fineste jente og guttenavnene som gjelder i din vennekrets.

Kjenner flere som har blitt ordentlig sint når de fineste navnene har blitt "brukt opp" på vennenes firbeinte familiemedlemmer!

Blir nok ikke aktuelt det nei.

Ikke lett å ta et slikt valgang hund altså.
Jeg liker jo heller ikke hunder/katter som jeg ikke kjenner. Synes ofte det er greit at innpåslitne dyr blir tatt vekk om jeg synes de blir for nærgående og har ofte sagt "neida, du behøver ikke ta dyret ut, går nok bra" selv om det kunne vært greit at de tok ut dyret.
Liker heller ikke matsøl etter dyr på kjøkkenet, sleving og sikling. Hunder som bjeffer og er innpåslitne når det kommer besøk.

Vil alt dette gjøre meg til en hundeeier som tenker på og tar hensyn til mine venner eller vil det være glemt når jeg blir kjent med min hund og den bare er verdens snilleste og det må jo alle forstå.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 09:14   #33
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Vil alt dette gjøre meg til en hundeeier som tenker på og tar hensyn til mine venner eller vil det være glemt når jeg blir kjent med min hund og den bare er verdens snilleste og det må jo alle forstå.

Jeg heller mot det siste (snakker av erfaring), men håper at du vil være unntaket som bekrefter regelen.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 09:15   #34
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Hund i vennekretsen

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg heller mot det siste (snakker av erfaring), men håper at du vil være unntaket som bekrefter regelen.

hehe ender ofte opp sånn ja....


din hund vil helt klart være verdens snilleste

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no