Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-09, 14:37   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Fordeler og ulemper med det ene eller det andre?

Hva slags farge ville dere ha valgt? Vi har lyst grått hus og hvitt gelender rundt terrassen.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 16:41   #2
Debra
Lovende
 
Debra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 170
Debra er litt kul
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Jeg vil anbefale å beise terrassegulvet. Beis dekker og beskytter bedre og varer lengre. Terrassebeis varer i ca. 3 år, mens olje bør gjentas hvert år.

Vi har akkurat beiset vår i "Honning" og den ble veldig fin! Ikke for mørk. Da blir det fort varmt å gå på når sola skinner om sommeren.

Debra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 17:03   #3
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Jeg er litt usikker på hva vi skal selv jeg, så her skal jeg følge med.
Jeg er usikker fordi jeg har sett en del beisete terasser der alt skaller av. Det er jo ikke pent, og tenker at det blir veldig skjoldete etterhvert om man beiser oppå igjen, og mørkere?

Ved å olje får man frem gløden i treet, og man får påskudd for å rense og holde terassen ved like.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 17:06   #4
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Vi beiset terrassen i en slags oransjefarge for noen år siden. Det ble ujevnt og så helt jævelig ut. På den andre siden av huset har vi kjørt oljing, vi synes det har holdt seg mye penere.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 18:26   #5
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Jeg skal beise terrassen vår - sverger til Trebitt terrassebeis. Tror jeg kommer til å bruke fargen som heter shimmergrå. Huset vårt er i fargen varmgrå (grå/beige farge)

Har brukt terrassebeis på hytta også (burmateak) og det holder seg fint. Husk bare at skitt og støv vises veldig godt på mørke farger

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 19:44   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg er litt usikker på hva vi skal selv jeg, så her skal jeg følge med.
Jeg er usikker fordi jeg har sett en del beisete terasser der alt skaller av. Det er jo ikke pent, og tenker at det blir veldig skjoldete etterhvert om man beiser oppå igjen, og mørkere?

Ved å olje får man frem gløden i treet, og man får påskudd for å rense og holde terassen ved like.

Terrassebeis er ikke det samme som vanlig beis, bare sånn i tilfelle du ikke visste det...

Vi har beiset i år, valgte fargen som heter rød. Den er varm og pen, men det spørs om den ikke er hakket for mørk for all skit vises veldig godt. (Veldig moro nå som det er så mye gult støv i luften. )

Tok møblene i samme og det ble kjempebra!

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 19:45   #7
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Jeg ville oljet - det er så godt å gå på.
Og jeg ville valgt en eik/nøttebrun farge.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-09, 20:44   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Takk for hjelpen! Det ble klar olje på oss.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 19:23   #9
Debra
Lovende
 
Debra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 170
Debra er litt kul
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg er usikker fordi jeg har sett en del beisete terasser der alt skaller av. Det er jo ikke pent, og tenker at det blir veldig skjoldete etterhvert om man beiser oppå igjen, og mørkere?

Mener bestemt at det er tjærebeis som flasser av hvis det ikke blir holdt godt vedlike. Vi hadde det der vi bodde tidligere, veldig pent, men måtte pusse ned og beise hvert år.
Vanlig terrassebeis vil blekne med tiden, så terrassen behøver ikke bli mørkere med årene.

Debra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 19:23   #10
Debra
Lovende
 
Debra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 170
Debra er litt kul
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

http://www.viivilla.no/forum/hus-eks...ulv-23940.aspx

Debra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 19:24   #11
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Abbonerer, for dette skal vi nå ganske snart også. Vi hadde egentlig bestemt oss for beis, men kjekt å lese fordeler og ulemper.

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-15, 23:24   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Jeg har oljet i dag, synes ikke det ble bra, men får tenke at oljen i alle fall beskytter. Valgte klar olje, uten farge altså. Neste år må det bli noe med farge tror jeg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-15, 00:00   #13
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Om du bruker olje er det lurt å bruke en olje med litt farge i, fargepigmentene beskytter også.

Vi pusset terrassegulvet helt ned for noen år siden( fire?) og valgte en grå Trebitt terrassebeis. Den har holdt fargen veldig godt og har fått et nytt strøk i år.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-15, 00:07   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Jeg er halvferdig. Resten tas i morgen. Kanskje jeg da like gjerne burde kjøpe med farge og ta det jeg tok i dag om igjen? Kan det bli bra?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-18, 19:31   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Skal beise i år og må ha en mørk farge for å skjule flekker jeg ikke får bort. Tips

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 14:42   #16
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Jeg fjernet beisen vår i fjor. Har brukt shimmergrå etpar-tre år.
Ble fryktelig slitt i gangsonene. Det var lekkert men lite holdbart hos oss. Og pesete fordi det er ikke meningen å male flere lag oppå hverandre så derfor måtte jeg fjerne alt og beise på nytt hvert år.
Så er tilbake på oljing. Kunne jo gjort det i dag...

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-18, 19:09   #17
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.835
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beise eller olje terrasse, og i hvilken farge?

Vi bruker Butinox(tror jeg) beis i fargen Honning. Trekker fint ned i treverket.Varm fsrge om passer til fargen på huset vårt. Må/bør beises et strøk hvert år.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no