Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Helsetrygdkort

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-07-17, 20:22   #21
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Altså, helsetrygdkortet og reiseforsikring er jo to forskjellige ting som egentlig ikke henger sammen. Sitat fra helsenorge.no:

Behandlerne vil se det for å forsikre seg om at de får utgiftene sine refundert fra den norske folketrygden. Reiseforsikringen er viktig for å dekke utgifter som ikke dekkes av det offentlige i landet der man er.

Jeg vil tro at reiseforsikringsselskapene sier at man må ta det med fordi de ikke er interessert i å betale for utgifter som egentlig skulle ha vært dekket av det offentlige.

I vår reiseforsikrings vilkår står det bør og ikke må. Men det står jo også at HELFO kan utstede hasteblankett dersom man ikke har kortet, så det er vel helst dersom de nekter å behandle før man får dette det blir problematisk. Jeg har forresten fått dekket behandling hos privat lege i Hellas selv om det sikkert kunne blitt gjort av det offentlige, da var det reiseforsikringen som sendte meg dit.

Uansett er det vel ikke så stor risiko for at noe skal skje at han ikke bør reise uten? Han er jo dekket av folketrygden uansett, selv om det blir mer papirarbeid og folk får vel livsreddende behandling uansett?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-17, 21:13   #22
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

I vår reiseforsikrings vilkår står det bør og ikke må. Men det står jo også at HELFO kan utstede hasteblankett dersom man ikke har kortet, så det er vel helst dersom de nekter å behandle før man får dette det blir problematisk. Jeg har forresten fått dekket behandling hos privat lege i Hellas selv om det sikkert kunne blitt gjort av det offentlige, da var det reiseforsikringen som sendte meg dit.

Uansett er det vel ikke så stor risiko for at noe skal skje at han ikke bør reise uten? Han er jo dekket av folketrygden uansett, selv om det blir mer papirarbeid og folk får vel livsreddende behandling uansett?

Jeg ville helt klart reist. Absolutt!

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-17, 23:23   #23
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Men det står jo også at HELFO kan utstede hasteblankett dersom man ikke har kortet,?

HELFO utsteder hasteblankett i arbeidstida og blir man alvorlig syk på kveldstid uten kortet kan man da nektes behandling på sykehus med mindre man kan stille økonomisk garanti på annet vis (i mitt tilfelle 10000 Euro). De gadd ikke undersøke meg engang og ville ikke vite hva det dreide seg om, bare løftet på skuldrene. Hjalp ikke at jeg hadde reiseforsikring med Gjensidige og hadde dem på tråden med sykehuset, hjalp ikke at jeg hadde et norsk helseforsikringskort som nettopp var gått ut på dato.

:btdt: Dette var i Frankrike og det var ikke spesielt ok å sitte dårlig og svimmel på trappa til sykehuset og vente på at de skulle bestemme seg for om de kunne godkjenne min fars Mastercard over telefon som garanti for de 10000 Euroene eller ikke. Da de bestemte seg for at det var greit ble jeg umiddelbart innlagt på akuttavdelingen, undersøkt, og innlagt og behandlet. Dagen etter ordnet det seg med hasteblanketten og da var de plutselig smørblide. Det var faktisk Gjensidige som ordnet dette for meg.

I Nederland da jeg ble syk der fikk jeg behandling uten spørsmål stilt om papirer i det hele tatt og jeg glemte helt å vise dem at jeg hadde kortet/forsikring. Alt av regninger ble ettersendt hjem til meg i Norge via bedriften jeg hadde vært på møte hos - der jeg ble hentet av sykebilen. Sykehuset og ambulanseselskapet som hentet meg sendte regningen dit siden ingen hadde tenkt på å skrive ned noe annet enn navnet mitt og fødselsdato . Da sendte jeg papirene til NAV også ordnet det seg helt greit uten at jeg hørte et pip.

Kanskje man kan få hasteblankett å ta med seg på turen? Jeg har såpass dårlig erfaring at jeg hadde satset på det hvertfall. (det _kan_ jo ha endret seg siden og at de sitter døgnvakt et eller annet sted med denne hasteblanketten nå, det vet jeg ikke)


Sist redigert av m^2 : 29-07-17 kl 23:34.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 14:56   #24
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Kom i posten i dag, så da ordnet det seg.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 15:05   #25
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

HELFO utsteder hasteblankett i arbeidstida og blir man alvorlig syk på kveldstid uten kortet kan man da nektes behandling på sykehus med mindre man kan stille økonomisk garanti på annet vis (i mitt tilfelle 10000 Euro). De gadd ikke undersøke meg engang og ville ikke vite hva det dreide seg om, bare løftet på skuldrene. Hjalp ikke at jeg hadde reiseforsikring med Gjensidige og hadde dem på tråden med sykehuset, hjalp ikke at jeg hadde et norsk helseforsikringskort som nettopp var gått ut på dato.

Hvorfor hjelper ikke reiseforsikring? Hvis man ikke har rett på gratis helsehjelp så er det jo reiseforsikring man må bruke.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 15:17   #26
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Hvorfor hjelper ikke reiseforsikring? Hvis man ikke har rett på gratis helsehjelp så er det jo reiseforsikring man må bruke.

Det har kanskje med at sykehuset i utlandet ønsker garanti for at de får betalt. Forsikringsselskapet kan jo nekte å betale, mens med helsetrygdkort vet de hva de får dekket.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 18:35   #27
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Hvorfor hjelper ikke reiseforsikring? Hvis man ikke har rett på gratis helsehjelp så er det jo reiseforsikring man må bruke.

Fordi det var nettopp den gratis helsehjelpen som var problemet. Forsikringen dekker ikke den, de dekker alt mulig annet rart eller hvertfall ikke noen garanti for at de dekket den behandlingen jeg kunne komme til å trenge, sånn som jeg forstod det da jeg stod der. Helsetrygdkoret skulle dekke den gratis helsehjelpen. Og jeg hadde ikke et som var gyldig.

Men ja, jeg tenker som deg og synes det høres fullstendig rart ut at ikke reiseforsikringen skal være "god" nok, liksom.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 22:41   #28
Reiselyst
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 33
Reiselyst har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men ja, jeg tenker som deg og synes det høres fullstendig rart ut at ikke reiseforsikringen skal være "god" nok, liksom.

Fordi reiseforsikringen ikke dekker behandling innenfor EU/EØS av den enkle grunn at denne allerede dekkes av det offentlige (HELFO). Reiseforsikringene driver butikk som alle andre så hvorfor skal de dekke utgifter som allerede er dekket det offentlige? Utenfor EU dekker de kostnader for legehjelp / sykehus.

Egentlig skremmende at 1 av 4 Nordmenn reiser uten reiseforsikring og sikkert like mange ikke aner hva den den dekker....

Reiselyst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 22:53   #29
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av Reiselyst, her.

Egentlig skremmende at 1 av 4 Nordmenn reiser uten reiseforsikring og sikkert like mange ikke aner hva den den dekker....

Hey, jeg hadde jo begge deler altså! Bare uflaks at helsetrygdkortet var gått ut på dato 3 uker før...
Men ja, jeg reiser ikke uten reiseforsikring. Heldigvis har jeg en svært god dekning gjennom jobb, og den dekker alle reiser gjennom hele året i jobb for meg og fritid for hele familien.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 23:03   #30
Reiselyst
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 33
Reiselyst har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hey, jeg hadde jo begge deler altså! Bare uflaks at helsetrygdkortet var gått ut på dato 3 uker før...
Men ja, jeg reiser ikke uten reiseforsikring. Heldigvis har jeg en svært god dekning gjennom jobb, og den dekker alle reiser gjennom hele året i jobb for meg og fritid for hele familien.

Kommentaren var ikke myntet på deg men de andre i tråden som skriver at de ikke skjønner hvorfor ikke reiseforsikringen bare kan fikse det når de blir syke innenfor EU

Reiselyst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 23:07   #31
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av Reiselyst, her.

Fordi reiseforsikringen ikke dekker behandling innenfor EU/EØS av den enkle grunn at denne allerede dekkes av det offentlige (HELFO). Reiseforsikringene driver butikk som alle andre så hvorfor skal de dekke utgifter som allerede er dekket det offentlige? Utenfor EU dekker de kostnader for legehjelp / sykehus.

Egentlig skremmende at 1 av 4 Nordmenn reiser uten reiseforsikring og sikkert like mange ikke aner hva den den dekker....

Joda, men enten dekkes behandlingen av deg offentlige, eller så hadde reiseforsikringen dekket det (hvis hun ikke hadde rett på offentlig behandling). Jeg synes bare det er rart at sykehuset ikke kunne begynne behandlingen når noen vil dekke behandlingen til slutt.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 23:14   #32
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Joda, men enten dekkes behandlingen av deg offentlige, eller så hadde reiseforsikringen dekket det (hvis hun ikke hadde rett på offentlig behandling). Jeg synes bare det er rart at sykehuset ikke kunne begynne behandlingen når noen vil dekke behandlingen til slutt.

Men det kunne jo ikke de vite i og med at jeg ikke hadde et gyldig helsetrygdkort å vise fram... så for alt de visste var jeg uten dekning og viftet med et ugyldig kort for å få hjelp jeg til syvende og sist ikke kunne betale for. _Sa_ de.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 23:18   #33
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men det kunne jo ikke de vite i og med at jeg ikke hadde et gyldig helsetrygdkort å vise fram... så for alt de visste var jeg uten dekning og viftet med et ugyldig kort for å få hjelp jeg til syvende og sist ikke kunne betale for. _Sa_ de.

Men hvis du var uten dekning fra det offentlige, ikke medlem av folketrygden, f.eks., ville ikke reiseforsikringen kicke inn? Eller kan man oppleve å falle mellom to stoler?

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 23:39   #34
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Opprinnelig lagt inn av Cauchy, her.

Men hvis du var uten dekning fra det offentlige, ikke medlem av folketrygden, f.eks., ville ikke reiseforsikringen kicke inn? Eller kan man oppleve å falle mellom to stoler?

Sykehuset sa at jeg da falt mellom to stoler, ja. Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke, det var nå det de sa.
Og forsikringen bekreftet forsåvidt dette - fordi det var i EU _skal_ helsetrygdkortet dekke det. Men så fort man har det i hende er jo alt i orden!
Men de timene på kvelden der, mellom to stoler som du sier, var ikke noe særlig ok.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-17, 23:40   #35
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Da har jeg fått bestilt til familien, må bare huske å ta de med oss.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-17, 02:22   #36
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helsetrygdkort

Nå har jeg iallefall både helsetrygdkort og reiseforsikringsbevis for alle i familien. Forhåpentligvis slipper vi å benytte oss av dem på denne turen.

Men nå kan iallefall andre vite at det gikk mye raskere enn 10 virkedager å få dem i postkassen, siden det kom i dag vil jeg tro det ble sendt på fredag og han bestilte det onsdags kveld. Og neste gang vi skal til utlandet skal jeg huske å sjekke at vi har disse samtidig som jeg sjekker at passene er gyldige.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no