Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Sitte foran i bilen - når?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-14, 12:25   #1
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sitte foran i bilen - når?

Fire av jentene på tunet her skal begynne på samme aktivitet, og vi skal naturligvis samkjøre. Hvilket betyr at et av barna må sitte i forsetet. Jeg har sett at andre gjør det, men tenkt at det er lenge til det ble aktuelt for oss.

Jeg vet at airbagen i så fall må skrus av. Det vet jeg ikke hvordan man gjør, men antar at dette ikke er så alt for komplisert i en nyere bil - nærmere bestemt en Audi A3 fra 2007.

Men er det i det hele tatt forsvarlig at de sitter foran når de er så små? Det er 7-8 åringer, tipper den høyeste er rundt 130 cm (neppe over 30 kilo). Antar at de da sitter på pute?

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:37   #2
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Hvis airbagen er av og de sitter i beltestol/på pute er det vel ikke noe uforsvarlig ved det.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:42   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

For 7-8-åringer vil jeg si at det forsvarlige er å bruke beltestol fortsatt. At de sitter foran i dette så lenge airbag kan slås av er ikke noe større problem.

Hvis bilen har mulighet for å slå av airbag fra fabrikk, så bruker man bilnøkkelen på en nøkkelbryter i hanskerommet.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:43   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.951
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Vi kan slå av airbagen med bryter, og har hatt ungene sittende foran hvis det trengs hele tiden. De sitter i beltestol.

Jeg spurte også Trygg Trafikk om dette, og de mente at det trafikksikkertsmessig var på linje med å sitte bak ved vinduet (midten bak er den tryggeste plassen i bilen).

Men hvis det gjelder samkjøring med naboer, så ville jeg forhørt meg om at disse har samme nivå på sikring i bil som du selv har. Min erfaring er at det slett ikke trenger å være tilfelle. Jeg har i hvert fall gjort det klart at snuppa ikke får sitte på uten å sitte i sete. (Nå er hun akkurat blitt lang nok til at jeg ikke kommer til å være like nøye på småturer i nærområdet.) Mange rundt der vi bor kjører gjerne med ungene i bilens belter fra de er mye, mye mindre enn det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 13:03   #5
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Tusen takk for svar! Skal ta en kikk i hanskerommet etter nøkkelhull/bryter. (Evt gå den tunge veien om manualen...)

Det var et av de andre foreldreparene som foreslo at vi samkjører i én bil. Så jeg regner med at de som har motforestillinger sier ifra. Pute eller bilstol sendes alltid med når de som eier bilen ikke har mange nok. Det er en kort tur, og ikke på motorvei.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 13:08   #6
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi kan slå av airbagen med bryter, og har hatt ungene sittende foran hvis det trengs hele tiden. De sitter i beltestol.

Jeg spurte også Trygg Trafikk om dette, og de mente at det trafikksikkertsmessig var på linje med å sitte bak ved vinduet (midten bak er den tryggeste plassen i bilen). (...)

Jeg har på en måte tenkt at forsetet er en mer utsatt plass for fjærvektklassen. Kanskje er det bare fordi jeg selv ikke fikk sitte foran i bilen før jeg var veldig stor. Men vi hadde jo ikke seter/puter på 70- og 80-tallet. (Husker derimot at pappa monterte belter i baksetet tidlig, lenge før "alle andre", og at både barna i familien og de som skulle sitte på mislikte det...)

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 13:09   #7
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Pute eller beltestol må til, men det viktigste er at airbagen kan slås av. Hvis den ikke kan det så er det livsfarlig å ha så små barn foran. Synes det er rart at det ikke er mer fokus på det. Bakovervendt har vært mye i mediene, men lite om hvor farlig det for de minste skolebarna å site bak en airbag..

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 13:11   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Jeg ville ikke tatt noe for gitt når det gjelder bilsikringen hos de andre som skal kjøre og ville sagt eksplisitt fra om både at jenta di ikke får sitte på uten sete og at hun ikke får sitte foran hvis det er aktiv airbag der. Det er skremmende mange som ikke bryr seg om sånt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 13:14   #9
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Opprinnelig lagt inn av mamsen74, her.

Pute eller beltestol må til, men det viktigste er at airbagen kan slås av. Hvis den ikke kan det så er det livsfarlig å ha så små barn foran. Synes det er rart at det ikke er mer fokus på det. Bakovervendt har vært mye i mediene, men lite om hvor farlig det for de minste skolebarna å site bak en airbag..

Vet ikke de fleste om det da? Vi har som sagt aldri vurdert å la noen sitte foran tidligere, men jeg visste om det med airbagen likevel.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 13:17   #10
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg ville ikke tatt noe for gitt når det gjelder bilsikringen hos de andre som skal kjøre og ville sagt eksplisitt fra om både at jenta di ikke får sitte på uten sete og at hun ikke får sitte foran hvis det er aktiv airbag der. Det er skremmende mange som ikke bryr seg om sånt.

Det er sant, Stompa. To av de tre andre familiene kjenner vi veldig godt, der sitter Ullungen på hele tiden, og jeg vet at de aldri kjører barn uten sete/pute. Regner absolutt med at de kjenner til airbag-problematikken også, men når vi nå har en epost-tråd gående om kjøringen, er det jo en glimrende anledning til å ta det opp.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 13:18   #11
mamsen74
Aktiv
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 168
mamsen74 er litt kul
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Jeg vet iallefall at på vår skole har det vært mange som ikke har vært klar over hvor farlig det er, eller ikke har tenkt så mye på det. "Vi kjører jo bare i 40 og det er jo ikke langt". Men airbagen kan jo slå seg ut i lavere hastigheter også...

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 19:17   #12
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

(Husker derimot at pappa monterte belter i baksetet tidlig, lenge før "alle andre", og at både barna i familien og de som skulle sitte på mislikte det...)

Åh! Minner! Min pappa fikk også ettermontert belter i baksetet selv om vi ungene hatet det.

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Vet ikke de fleste om det da?

Nei. Selv en venninne av meg som er selverklært bilsikringsfantast har latt sin 7-årige datter sitte i forsetet med aktiv airbag. Så jeg tror ikke dette er kjent.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 19:55   #13
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.843
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Barn under 140 cm skal ikke sitte i forsetet

http://www.familieverden.no/Helse/Si...te-i-forsetet/

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 20:02   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Barn under 140 cm skal ikke sitte i forsetet

http://www.familieverden.no/Helse/Si...te-i-forsetet/

Det er ikke i tråd med det Trygg Trafikk sier, altså. De sier at det ikke er forskjell på foran og bak, så lenge airbagen er skrudd av.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 20:08   #15
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.



Nei. Selv en venninne av meg som er selverklært bilsikringsfantast har latt sin 7-årige datter sitte i forsetet med aktiv airbag. Så jeg tror ikke dette er kjent.

I alle biler som har airbag så skal det stå tydelig merket at ikke barn skal sitte i barnesete foran airbag. Hos oss i vår bil så står det på siden av dashbordet når en har døra passasjerdøra åpen, men mange biler har det merket tydelig frempå dashbordet også. Så om ikke folk vet det, så må jeg si at de er veldig dårlig opplyst og ikke leser bilens bruksanvisning eller ser på tydelige merker på bilen. Håper du har opplyst henne om det da om hvor farlig det er? Har sett flere airbager sprenge både i biler og utenfor biler pga. jobben, og det er en vannvittig kraft, som heller tar livet av ungene enn å redde dem når de er så små.

Hos oss så får de en sjelden gang sitte foran med avskrudd airbag hvis det er behov for det pga. plassen i bilen og da med riktig bilsikring, men da er det bestandig min egen unge som sitter foran. På skolen vår så har de forbud mot å frakte unger i forseter i privatbiler når vi skal kjøre i skolesammenheng, men det er nok fordi de ikke kan sjekke om airbager er skrudd av og mange aner ikke hvordan dette funker en gang. Og på en del biler som ikke er nye så går det ikke ann å skru av airbagen manuelt med nøkkel eller bryter.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 20:13   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Elisabet: gjelder ikke den merkingen bakovervente barnestoler? Det er i alle fall det min bil (2005-modell) er merket med.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 20:21   #17
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Er bare bakovervendt som er ulovlig. Fremovervendt er bare ikke anbefalt. Veldig veldig mange barn som sitter fremme foran airbag desverre.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 20:26   #18
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Ja gitt, det er ikke forbudt for barn å sitte foran airbag gitt når de sitter riktig vei og festet bare med bilens belte når de er over 135 cm. Skremmende. Måtte ut og sjekke klistremerkene i bilen vår om er ganske ny, og der står det merket tydelig med en voksen person foran airbagen når den skal stå på, men det står ikke noe tekst. Og rødt kryss over barnesete bakovervendt. Men i bilen vår så står det tydelig merket at det er voksen person som skal sitte foran airbag når den står på i alle fall. Men det burde også stått et klistremerke med et barn riktig vei med rødt kryss over, men som dere sier, det er faktisk ikke ulovlig.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 20:30   #19
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi kan slå av airbagen med bryter, og har hatt ungene sittende foran hvis det trengs hele tiden. De sitter i beltestol.

Jepp, fireåringen blant annet. Vi skrur airbagen enkelt av med en bryter på siden.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 23:31   #20
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sitte foran i bilen - når?

I min bil står det at barn ikke kan sitte i forsetet, tror ikke det står noe om bak/forovervendt. Står på dashbordet, jeg mener det er et ganske stort klistremerke. Airbaggen kan ikke skrus av. Bilen er fra 2001.

I den nye bilen jeg har bestillt (hurra!) veies passasjeren, og airbagen deaktiveres automatisk hvis bilen tror det er et barn der. Visstnok. Minste på sju gleder seg til å få ny bil så hun kan sitte foran.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no