Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Stasjonsvogn med 4wd og automat, bensin

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-14, 12:49   #1
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Stasjonsvogn med 4wd og automat, bensin

Det kan se ut til at det vil bli for dyrt å reparere noen halvalvorlige feil på vår tilårskomne Subaru Legacy (1997). Bilen har gått relativt kort, og er godt vedlikeholdt, men med en verkstedregning på 17000 fra 2012 friskt i minne (elektronikk/sensorer som plutselig sa takk for seg), tror jeg vi i hvertfall bør sondere terrenget.

Vi vil ikke bruke så mye penger på bil (maks 200 000), kjører ganske korte avstander, men bor i Tromsø, har hytte på Senja, og har derfor behov for firhjulstrekk til vinterbruk. Vi vil også helst ha stasjonsvogn pga. bagasjebehov og ganske stort hundebur, og mannen vil helst ha bensindrevet pga. all småkjøringen. Den lengste strekningen vi kjører i det daglige er nok på under 10 km.

Så hva finnes, sånn BORTSETT fra Subaru? Med god kvalitet (jeg har litt fordommer mot Suzuki, Skoda og sikkert andre merker). Mannen kommer selvsagt til å gå inn for oppgaven med dødsforakt, men siden jeg er hjemme i dag, vil jeg også titte litt.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 11:38   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stasjonsvogn med 4wd og automat, bensin

For kombinasjonen du nevner er det vel ikke så veldig stort utvalg på bruktmarkedet i segmentet. Det er en del merker som har solgt mye når det gjelder stasjonsvogn med 4WD og også med automatgir, men svært mye av dette har vært diesel. Subaru vil jeg så tenke er blant dem der man finnner en del tilgjengelig på bruktmarkedet, men det blir vel raskt biler som begynner å bli en del år gamle.

Man har jo ellers her en del mindre SUV-er som da også i praksis blir som små stasjonsvogner. Dette inkluderer jo da også Forester.

Hvorfor fordommer mot Skoda? I stor grad basert på akkurat de samme komponentene, motorene, plattformene, systemene osv. som modeller fra VW og Audi i samme størrelsesklasse.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 11:39   #3
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stasjonsvogn med 4wd og automat, bensin

Vi har passat 4-hjulstrekk, finnes i automat også, men det er diesel da.
Men veldig god bil.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 11:41   #4
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stasjonsvogn med 4wd og automat, bensin

Det var vel alle begrensningene som gjorde at vi havnet på Subaru sist, også. Mannen er glad i japanske biler. Forrester blir dessverre litt for liten for oss; Legacyen holder så vidt. Ellers? Passat (men der finnes vel bare diesel med både automat og firhjulsdrift), Audi? Motviljen mot Skoda er nok først og fremst teite fordommer. Er diesel så dårlig på småkjøring som rykte/fordommer (igjen) sier?

Nå har mannen bestemt seg for å se om han kan reparere, ellers så er det vel ut på markedet.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 11:44   #5
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.465
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stasjonsvogn med 4wd og automat, bensin

Hvorfor ønsker noen å bytte fra Subaru? Legacy er vel av de største stasjonsvognene. Bortsett fra den største Skoda'en.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 11:45   #6
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stasjonsvogn med 4wd og automat, bensin

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hvorfor ønsker noen å bytte fra Subaru? Legacy er vel av de største stasjonsvognene. Bortsett fra den største Skoda'en.

Vel, den vi har SLUKER bensin, i hvertfall. Og det lille vi har hatt av verkstedutgifter har kostet det hvite ut av øyet pga. høye reservedelspriser. Men jeg vil aller helst ha Subaru, og kjenner at dersom bilbytte blir en realitet, vil jeg nok argumentere i den retning. Jeg er litt pysete på vinterføre, og med Subaruen føler jeg meg trygg selv i disse småglatte dager.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 13:16   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.465
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stasjonsvogn med 4wd og automat, bensin

Jeg fikk en gigasleng med min her om dagen. Heldigvis på tur ut fra en parkeringsplass i en bakke, så farten var ikke stor. Litt aubert med piggfrie dekk når alle andre har bremset hardt og laget skøytebane ned hele bakken.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 13:19   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stasjonsvogn med 4wd og automat, bensin

Subaru Outback?
Vi prøvde den her når vi var på utkikk etter bil og den hadde god størrelse og fin å kjøre. Vi prøvde vel en 2,5 l bensin aut.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 13:40   #9
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.992
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stasjonsvogn med 4wd og automat, bensin

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg fikk en gigasleng med min her om dagen. Heldigvis på tur ut fra en parkeringsplass i en bakke, så farten var ikke stor. Litt aubert med piggfrie dekk når alle andre har bremset hardt og laget skøytebane ned hele bakken.

Da vi bodde på fastlandet, på toppen av en lang bakke, og kjørte piggfritt, hadde jeg en ekkel episode på våt is. Bilen foran meg måtte stoppe, og klarte ikke kneika, og jeg skled sikkert femti meter bakover uten særlig kontroll, før jeg klarte å manøvrere bilen inn på en av parkeringsplassene nedenfor blokkene. Jeg var litt skjelven etterpå.

Outback er nok den bilen som mannen har mest lyst på, men han er veldig realistisk ift. pris og hva man får for pengene. Sånn er det å ikke være ekstremt bilinteressert, men allikevel full av krav.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 20:25   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stasjonsvogn med 4wd og automat, bensin

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Det var vel alle begrensningene som gjorde at vi havnet på Subaru sist, også. Mannen er glad i japanske biler. Forrester blir dessverre litt for liten for oss; Legacyen holder så vidt. Ellers? Passat (men der finnes vel bare diesel med både automat og firhjulsdrift), Audi? Motviljen mot Skoda er nok først og fremst teite fordommer. Er diesel så dårlig på småkjøring som rykte/fordommer (igjen) sier?

Nå har mannen bestemt seg for å se om han kan reparere, ellers så er det vel ut på markedet.

Diesel og småkjøring..... De helt store problemene ser jeg egentlig ikke. Man mister noe av forskjellen på forbruk og hvis man har en bil med partikkelfilter må man passe på at bilen for "kjørt seg litt" ved jevne mellomrom for å få renset filteret. Normalt sett skal det komme opp et varsellys knyttet til dette.

Diesel kan jo ellers bruke litt ekstra tid på å bli varm om vinteren. Her er det dog mange biler som leveres med tilleggsvarmer, enten elektrisk eller i form av en dieselvarmer. Strømmessig kan det da være litt ekstra behov med diesel. Vi har i det vanlige bare småkjøring og det kan - spesielt på vinteren - ta sin tid mellom hver gang bilen får seg en litt lengre tur. Men ikke noen komplikasjoner av det egentlig. Men det kan være en fordel å ha muligheten for å kjøre en vedlikeholdsladning av batteriet en gang i blant - spesielt når det begynner å bli noen år gammelt.

(Nå har vår bil et 8 år gammelt batteri, mye småkjøring og ikke vært vedlikeholdsladet - og uten at det har vært noe problem)

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no