Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-15, 09:37   #21
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Her har det vært aktiv påmelding alle årene jeg har hatt skolebarn helt til for to år siden. Jeg likte veldig godt ordningen som var, og synes det var uheldig når det gikk over til "meld fra om ditt barn ikke skal være med på gudstjeneste, alternativt opplegg vil gis til disse". Opplegget før var slik at man kunne velge mellom tre ulike aktiviteter; Skolegudstjeneste, juleaktiviteter på eldresenteret eller opptre musikalsk på helseparken (sykehuset). Tre fine og stemningsfulle alternativer!

Mitt barn fikk velge selv om lappen kom hit, også valgte faren gudstjeneste om hun var der.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:39   #22
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Lillemann sin skole har aktiv påmelding. Der er det slik at når barnet begynner på skolen, krysser foreldre av på et skjema en gang for alle, og gir heller beskjed til skolen om man forandrer mening.

Dette synes jeg er en veldig god løsning, for det minimerer styr ved hvert enkelt arrangement. Og man unngår at barn som egentlig skulle vært med uteblir fordi foreldre ikke har fått med seg rubrikken på ukeplanen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:40   #23
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette synes jeg er en veldig god løsning, for det minimerer styr ved hvert enkelt arrangement. Og man unngår at barn som egentlig skulle vært med uteblir fordi foreldre ikke har fått med seg rubrikken på ukeplanen.

Det syns eg må vere ei forutsetning, at det er slik det blir gjort.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:40   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.373
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

For meg spiller det ingen rolle, jeg kommer til å melde mine på uansett. Og så håper jeg at andre foreldre er like trassige som jeg, men det kan man vel kanskje ikke forvente.

Ja, det er supertrassig å melde seg på et tilbud som er der og man har lyst til å delta på.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Blir den borte, så er det jo fordi folk ikke ønsker det for sine barn.

Ja, ikke sant? Jeg skjønner virkelig ikke argumentasjonen her. "Jeg syns det er hyggelig, så derfor skal et flertall som ikke ønsker det tvinges med". Om mange nok melder seg på er det jo ikke noe problem å opprettholde det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:44   #25
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nei, det er ikke viktig at noen tvinges med selvfølgelig, men jeg synes det er viktig at unger ikke går glipp av det på grunn av måten påmeldingen skjer på. Og at en sånn påmeldingsordning ikke blir tidkrevende for lærer.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:45   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.373
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, det er ikke viktig at noen tvinges med selvfølgelig, men jeg synes det er viktig at unger ikke går glipp av det på grunn av måten påmeldingen skjer på.

På samme måte kan man jo si at det er viktig at barn ikke tvinges med på grunn av måten man måtte melde seg av på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:48   #27
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

På samme måte kan man jo si at det er viktig at barn ikke tvinges med på grunn av måten man måtte melde seg av på.

Jepp. Og den beste måten å sikre det på er at det ikke er påmelding hver gang, men at man gir beskjed om et valg som gjelder med mindre noe annet er meldt innn. På samme måte som at jeg har krysset av for at jeg ikke vil ha bilder av mine barn på nettsider og at minstemann ikke får kjøre uten bakoverstol i bil i barnehagen. Da vet de det, så kan jeg heller si fra om det er noen unntak.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:50   #28
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Ikke veldig imponert over biskopens uttalelse i artikkelen du linker til, Tally.

Sitat:

Dette legger opp til at skolen går inn som en aktiv livssynsaktør når de skal lage et livssynsnøytralt tilbud som i utgangspunkt er sidestilt med skolegudstjenesten, og ikke bare et alternativ for dem som søker fritak. Det er en betydningsfull endring av hvordan forholdet mellom skole og kirke er forstått ganske lenge.

Eh ... ja? Heldigvis? Fordi vi ikke lever i middelalderen lenger, liksom?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:51   #29
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Godt forslag fra Udir, håper det går igjennom!

Selvfølgelig syns man at julegudstjeneste er en koselig tradisjon om man er kristen selv, og da kan man jo melde seg på og bidra til å videreføre denne tradisjonen. Poenget her er å likestille de som har andre livssyn og som dermed ikke syns at julegudstjeneste er en like interessant. Og vips, alle blir fornøyd

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:52   #30
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Jeg syns det er en fryktelig tradisjon og er for ethvert tiltak som gjør at færre deltar, og ikke minst at flere tenker over at de har et reellt valg.

Det beste hadde vært om det hadde oppstått så gode alternative markeringer at de tok over for hele gudstjenesten.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:55   #31
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Vår skole har aktiv påmelding fra gang til gang og jeg synes at det er en god ordning. Vi får orientering om innholdet både på gudstjenesten og på den alternative samlingen og barnene kan velge fra gang til gang om hva de vil være med på. Jeg har en mistanke om at de som ikke leverer skjemaet tilbake blir sendt på gudstjeneste, men det er jo i så fall greit, i den grad det i det hele tatt er greit med skolegudstjeneste.

Og, som vanlig, vil jeg gjerne minne de som synes det er leit om en fin tradisjon blir borte at kirken er åpen hver søndag, og at det er familiegudstjeneste med jevne mellomrom. Og at dere kanskje kan gidde å dele den fine opplevelsen med barnene av og til.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:58   #32
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Godt forslag fra Udir, håper det går igjennom!

Selvfølgelig syns man at julegudstjeneste er en koselig tradisjon om man er kristen selv, og da kan man jo melde seg på og bidra til å videreføre denne tradisjonen. Poenget her er å likestille de som har andre livssyn og som dermed ikke syns at julegudstjeneste er en like interessant. Og vips, alle blir fornøyd

Jepp.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 10:00   #33
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Aktiv påmelding syns jeg er en super idé. Hvis nå mot formodning skolegudstjenesten skulle kuttes fordi det er for få som melder seg på, så vil vel det si at tiden er inne for akkurat det.
Men jeg tror ikke det er noen fare for det med det første altså.
Da tror jeg heller at skolegudstjenester opprettholdes en stund til med argumentasjonen om at det faktisk er foreldre og elever som VIL benytte seg av et slikt tilbud.

Her på landet har det aldri blitt presentert noe alternativ til kirken de årene vi har bodd her. Jeg har ikke tatt det opp, fordi jeg føler at jeg er hun kjipe by-dama som kommer med innspill på alt mulig.
Men om det kommer påmelding vil jeg snakke med Poden om det, og anbefale ham å være med på skolegudtjeneste uansett, i hvertfall fram til barneskolen er ferdig. Man må lære om alle religioner, og man lærer mye om mange forskjellige saker ved å overvære noen gudstjenester. Så kan man ta et mer bevisst valg på hva man velger/velger bort når man blir litt eldre.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 10:03   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.373
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke veldig imponert over biskopens uttalelse i artikkelen du linker til, Tally.

Eh ... ja? Heldigvis? Fordi vi ikke lever i middelalderen lenger, liksom?

Iikke sant.

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Selvfølgelig syns man at julegudstjeneste er en koselig tradisjon om man er kristen selv, og da kan man jo melde seg på og bidra til å videreføre denne tradisjonen.

Jepp. Sønnen min syns det er koselig selv om han ikke er kristen, og han får velge selv hvert år. Vi har krysset av på at han kan være med i kirken en gang i første klasse, tror jeg, men han får valget av oss hvert år allikevel.


__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 10:04   #35
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Iikke sant.

Jepp. Sønnen min syns det er koselig selv om han ikke er kristen, og han får velge selv hvert år. Vi har krysset av på at han kan være med i kirken en gang i første klasse, tror jeg, men han får valget av oss hvert år allikevel.

Veldig fint at ungene får velge selv, selv om foreldrene helst ser at de ikke drar.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 10:04   #36
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

For å klargjøre mitt eget handlingsmønster her, så meldte jeg jentene på gudstjeneste de første tre årene. Etter det mente jeg at de var store nok til å ta det valget selv og det har de gjort. De første årene varierte det litt. Men etter hvert har begge falt ned på alternativ samling. I følge dem selv fordi det er hyggeligere, færre folk, og de får være mer aktive enn under gudstjeneste. De går på gudstjeneste 6-7 ganger i året ellers, så de vet "ka det går i".

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 10:06   #37
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Selvsagt er det derfor. Her har nok HEF hatt en finger med i spillet, vil jeg tro.

I følge artikkelen, ja.

Sitat:

Bakgrunnen for endringen er et råd fra Human-Etisk Forbund, som ønsket en slik påmeldingsordning.

Jeg har ikke så mange meninger og dette her egentlig. Men gruer meg for kommentarfeltbermen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 10:06   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.373
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Veldig fint at ungene får velge selv, selv om foreldrene helst ser at de ikke drar.

Jeg har ingen motforestillinger mot at han går i kirken, altså. Jeg er i mot tvungne kirkegudstjenester på et prinsipielt grunnlag.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 10:08   #39
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.069
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Takk for påminnelse om å ta opp dette nok en gang!
På skolen til mine mellomste er det ny rektor, så da er det håp for ny ordning. Hos oss er det kun beskjed om elvene ikke skal være med, men det verste er egentlig at alternativt opplegg for de som er på skolen er å jobbe med et arbeidshefte om årets nobelprisvinner, med innlevering av skriftlig tekst på slutten av dagen... Trenger jeg å si at mange ikke synes det gir topp julestemning?

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 10:13   #40
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.803
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Veldig fint at ungene får velge selv, selv om foreldrene helst ser at de ikke drar.

Jeg er prinsippielt motstander av skolegudstjeneste, fordi jeg syns religionsutøvelse hører til i den private sfæren. Å lære om religioner og religionshistorie hører naturlig hjemme i skolen, men ikke religionsutøvelse/forkynnelse.

Vi har førsteklassing nå, og kommer til å spørre ungen selv hva hun ønsker. Har hun lyst til å gå på gudstjeneste, så får hun det. Hun er også med besteforeldre i kirka nå og da, hun syns det er spennende og liker musikken, og jeg ser ingen grunn til at hun ikke skal få ta del i den opplevelsen.

Men det må være et reellt valg mellom likeverdige alternativer (-rydding på skolen eller innlevering av oppgave er ikke et gode alternativer!)

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no