Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forskjellige fedre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-07, 17:04   #1
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Forskjellige fedre?

Jeg har en diskusjon gående med en venninne om hvor mange fedre det er moralsk tillatt å ha barn med uten å bli stemplet som "kort i toppen".

Vi har begge barn med to forskjellige fedre, og synes begge to at det er maks av det vi kan akseptere.
Hele greia bunner i at vi har en felles bekjent som nå er gravid med sitt fjerde barn med far nr 4, og ikke har noen betenkligheter med det.

Jeg har vel egentlig en litt sånn "live and let live"-holdning til det meste, men i forhold til dette så dukker spørsmålene opp som perler på en snor.

Din mening?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:08   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Det synes jeg det er vanskelig å si noe generelt om uten å kjenne menneskene og deres situasjon. Sjøl har jeg med nød og neppe greid å karre til meg barn med én mann etter mange års forsøk, mens andre jo er superfruktbare og blir gravide selv om de bruker prevensjon. Det er så mange ting som spiller inn at jeg ikke våger å uttale meg bombastisk.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:09   #3
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Jeg syns vel ikke det er noe maks. Det er andre ting som får meg til å tenke 'kort i toppen'.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:10   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Jeg tror det skulle mye til før jeg selv fant på å få barn med fler enn to fedre, men det har ikke noe særlig med moral å gjøre, mer at det høres upraktisk og slitsomt ut. (Pluss at jeg tviler på at jeg ville ønske meg fler enn to barn, selv med bare én far til dem.) Det er såpass mange grunner til at folk ender opp med å få barn med noen at jeg ikke ville påtatt meg å karakterisere noen som korte i toppen uten mer "bevis" enn akkurat det at de har barn med X antall menn. Det høres litt voldsomt ut med fire barn med hver sin far, jeg synes også det, men jeg ville ikke kalle det hverken dumt eller umoralsk i seg selv.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:13   #5
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

"Kort i toppen"-utsagnet var bare for å illustrere tankeløshet i forhold til spørsmålet. Jeg sier ikke at alle som har barn med flere enn to fedre er korttenkte.

Det må jo utvilsomt bli kaos om alle fire fedre skal hente ungene annehver helg for samvær. Ja, for et kaos på så mange områder.


Sist redigert av Fruktflua : 04-08-07 kl 17:21.
Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:13   #6
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

4 fedre betyr jo sansynligvis at ingen av de tre barna bor sammen med far. Å koordinere samvær med tre fedre høres slitsomt ut.

Det er ikke noen generelle regler her, men kanskje noen hadde trengt et samlivskurs? Eller så kan det jo være hun aldri har ønsket et langvarig samliv, bare flere barn.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:16   #7
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

For min del må andre få leve livet sitt som de vil. Jeg dømmer ikke noen pga flere fedre, nei.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:20   #8
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Reint praktisk høyres det slitsomt ut å ha barn med forskjellige fedre, men å dra andre slutningar (altså kort i toppen) blir for drøyt.

Alt i livet kan ikkje planleggast, og eg tvilar sterkt på om nokon planlegger ein ungeflokk med fleire ulike fedre. Av og til tar livet vendingar ein ikkje kan forutsjå og da gjer ein det beste utav situasjonen.

Bestemor mi er av typen som synes det bærer over alle støvleskaft at folk "driver som kattar " og får ungar både her og der. Eg skriver sånne utsagn på kontoen for gammle sære damer.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:22   #9
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror det skulle mye til før jeg selv fant på å få barn med fler enn to fedre, men det har ikke noe særlig med moral å gjøre, mer at det høres upraktisk og slitsomt ut.

Heilt einig med Skilpadda her.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:27   #10
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg syns vel ikke det er noe maks. Det er andre ting som får meg til å tenke 'kort i toppen'.

Helt enig. Man skal være forsiktig med å dømme.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:33   #11
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.753
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Jeg er litt på linje med Fruktflua og venninnen her. Det er ikke pent å dømme, men det skjer jo at vi (jeg) gjør det likevel. Men som regel får vi (jeg) tenkt oss (meg) om

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:35   #12
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Moralsk sett synes jeg ikke det er så merkelig. (Folk ligger da gjerne med flere enn fire stykker i dag?) Men rent praktisk etc så synes jeg det er merkelig, ja.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:37   #13
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg er litt på linje med Fruktflua og venninnen her. Det er ikke pent å dømme, men det skjer jo at vi (jeg) gjør det likevel. Men som regel får vi (jeg) tenkt oss (meg) om

Enig. Klart det er ting man stusser på. Jeg for min del reagerer på temmelig mye, jeg er nysgjerrig av meg og legger ofte merke til ting som er litt utenfor A4 livet og jeg synes også det er gøy å spekulere litt i øst og vest (men jeg er temmelig klar over at det bare er spekulasjoner, og ikke fakta.)

Men Karamell, synes du det er noe å sette moralske spørsmål ved om noen har fire unger med foreskjellige fedre?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:39   #14
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Jeg dømmer ikke, jeg bare lurer. Dessuten vet jeg en del fakta om diskusjonsobjektet (jeg sa jo at vi snakker om en bekjent).

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:40   #15
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.753
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Nei, selv jeg har fått med meg at de fleste har sex med flere enn en partner i løpet av livet Men særlig praktisk høres det ikke ut.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:47   #16
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Tja, noen grense finnes vel ikke, og jeg vet ikke om kort i toppen er det første jeg tenker.

Men jeg reagerer når jeg hører om folk (være seg menn eller kvinner) som har barn med mange ulike fedre/mødre. Min første tanke er at det må være upraktisk rent logistikkmessig, samt at det dukker opp en tanke om det virkelig er "nødvendig" (satt litt på spissen) å få barn med "alle" man bor sammen med, eller deler seng med.

De ekstreme eksemplene som er lett for meg å trekke frem er den tidligere nabodamen min som hadde barn med 4 forskjellige menn, med variert deltakelse i barnas liv. Det var ganske trist å se at den ene (med den mest uengasjerte pappaen) stå igjen sammen med mammaen sin når hans 3 brødre ble hentet av sine respektive fedre. En av disse pappaene tok ham også med seg en gang i mellom, og det så ut som han skulle boble over av lykke de gangene. Nå har denne nabodamen min giftet seg og fått barn nr 5. Hun er på ingen måte "kort i toppen" målt ut fra intelligens, karriere, sosiale egenskaper osv. Men hun har kanskje hatt flere feilvurderinger når det gjelder menn (ihvertfall med synlige resultater som barn fort blir) enn det mange andre har.

Det andre eksempelet er min kollegas datter som har 4 barn med en og samme mann. Denne mannen har 4 barn i tillegg, hvorav 3 av jentene går i samme klasse. Ikke en helt vanlig setting det heller, og langt lettere å fordømme denne mannen enn min tidligere nabo.

Jeg prøver å ikke dømme før jeg evt vet mer om historien bak, men jeg skal jo ærlig innrømme at det av og til rører seg fordømmende tanker i hodet mitt når jeg hører om noen som har barn med mange forskjellige partnere (og "mange" må igrunnen være mer enn 2 før jeg tenker tanken en gang)

Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:52   #17
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

2..

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:53   #18
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Jeg har aldri tenkt på noen maksgrense, men det høres veldig upraktisk ut. samtidig kan det jo være at foreldrene takler det hele utmerket. Kort i toppen tenker jeg ikke i forhold til antall barn/ antall fedre. Det er nok av de med både ingen, et, to, tre osv som lett sklir inn i den kategorien, uten at jeg vil utbrodere

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:54   #19
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Synes det er mer "kort" å generalisere- jeg har barn med to fedre. OM ting skulle gå til hælvete og jeg traff en ny mann og mot formodning skulle ønske et til barn( liiite sansynlig) så ville jeg rydde vekk mennesker som hadde en nedlatende holdning til andre og deres valg vekk fra livet mitt ganske kjapt.

Shitt happens og det er mange som elsker å ha en mening om det.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 17:58   #20
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Forskjellige fedre?

Jeg har ett barn og kvier meg for å få ett til med en annen allerede. Jeg er singel så oddsen er jo der. Det kan skje.

Får jeg det så er det garantert at det ikke blir fler her. Orker rett og slett ikke styret.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no