Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det lov til å skyte gjess?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-07, 12:21   #1
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Er det lov til å skyte gjess?

Vi bor på et sted med utsikt over en stor åker. I løpet av de siste dagne har det kommet en skokk med gjess (tror det er det) og forsynt seg av hva det enn måtte være på åkeren.



I går hørte jeg et skudd, og straks etter så jeg en av gjessene falt død om.

Er det lov til å skyte gjess på den måten?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 12:44   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Det er lov å jakte på gjess etter 10 august (21 august nordpå)- så sånn sett er det lov.
Men jakt i tettbebygd strøk er jo noe annet ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 12:47   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Jeg vet ikke, men da jeg så overskriften lurte jeg på om du hadde glemt å kjøpe noe til søndagsmiddag ...

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 12:51   #4
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Eg fekk ikkje lov til å verken skyte, kvele eller forgifte måkene som forpesta livet vårt der me budde før. Politiet har kontor like ved og var svært medfølande, men kunne dessverre ikkje tillate det.

Måkene holdt det gåande alle døgnest lyse timar, dei anekterte verandaen vår ved å legge egg i alle blomsterkassar sånn at det var umulig å bruke den. Alle forsøk på å ta verandaen tilbake vart møtt med ilsinte, stupande måker.

Det me kunne gjere var å stikke hol på alle egg. Da ville måkene ruge som vanleg og det ville ikkje bli klekt måkebarn. Bestanden på denne plassen er forøvrig fullstendig ute av kontroll

Tvilar på det er lov å skyte gjess sånn utan vidare.


Har eg nevnt at eg ikkje likar måker?

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 13:26   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.102
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er lov å jakte på gjess etter 10 august (21 august nordpå)- så sånn sett er det lov.
Men jakt i tettbebygd strøk er jo noe annet ...

Stemmer det. Om det er 10. eller 21.8 kommer som Lille Ru sier ann på hvor i landet, men det er en haug med unntak så det er ikke til å bli helt klok på.

En jeg kjenner skøyt 36 gjess på Smøla forrige helg. Regner vel med at den du så skyte gås sikkert har lov til det.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 13:54   #6
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Det er i utgangspunktet lov innenfor regulert jakttid, ja. Det gjelder så vidt jeg vet egne bestemmelser i byer og villastrøk, for man skal jo helst ikke skyte på hunder og naboer og sånt, men en grunneier kan nok plaffe løs av hjertens lyst på eget jordbruksareal.

:Skulle gjerne hatt 36 gjess i fryseren:

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 14:04   #7
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.627
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Hva med løskrutt for å skremme? Måkene til Bergensis altså?

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 14:17   #8
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Hva er egentlig straffen for å bryte loven og skyte en plagsom måke?

Ben "Livingston" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 14:18   #9
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hva er egentlig straffen for å bryte loven og skyte en plagsom måke?

Kjeft

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 14:26   #10
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Han har sikkert lov, for jeg vet at det er "ordentlige" mennesker vi snakker om her. Tviler på at han gjør noe sånt uten tillatelse. Det jeg reagerte mest på (foruten at jeg hater jakt og sånn) var at jeg tror skuddet kom fra verandaen deres. Men jeg er ikke sikker altså.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 14:31   #11
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

(foruten at jeg hater jakt og sånn)

Er du vegetarianer da, eller spiser du bare dyr som er født og alet opp i fangenskap?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 14:35   #12
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Er du vegetarianer da, eller spiser du bare dyr som er født og alet opp i fangenskap?

Man trenger vel ikke å være vegetarianer fordi man ikke liker jakt? Men jeg er vel kanskje mer vegetarianer enn kjøttspiser hvis jeg må veie det på ei vektskål.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 14:38   #13
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Man trenger vel ikke å være vegetarianer fordi man ikke liker jakt? Men jeg er vel kanskje mer vegetarianer enn kjøttspiser.

Nei, man trenger ikke det. Jeg var bare nysgjerrig på hva som lå bak. Jeg synes ikke industriell kjøttproduskjon og slakt virker noe hyggeligere enn et liv i friluft og så: "pang! slutt."

:frittgående elg:

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 15:00   #14
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.627
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hva er egentlig straffen for å bryte loven og skyte en plagsom måke?

Tja, man måker vel rett inn vel... *bløt*

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 15:02   #15
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.102
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hva er egentlig straffen for å bryte loven og skyte en plagsom måke?

Ben "Livingston" Murphy

Det er lov å skyte måker fra 21.8.

"Straffa" er at man mister jaktkortet sitt evt våpenløyve ved brudd på disse reglene. Har man ikke dette fra før så er det kanskje ikke så mye å miste?

Det å drepe dyr er vanskelige tema for mange, selv de som spiser kjøtt, men man må huske på at jaktkvotene og tillate jaktbare arter er regulert etter bestand, det vil bli problemer i naturen hvis det blir for mange av diverse sorter dyr.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 15:14   #16
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Nei, man trenger ikke det. Jeg var bare nysgjerrig på hva som lå bak. Jeg synes ikke industriell kjøttproduskjon og slakt virker noe hyggeligere enn et liv i friluft og så: "pang! slutt."

:frittgående elg:

Joda, du har helt rett i det. Om man tenker på dyra(og det er jo det jeg stort sett gjør), så er jakt en mer human avlivningsmetode enn den hersens masseslakten industriell kjøttproduksjon bedriver.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 15:27   #17
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.790
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det lov til å skyte gjess?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg vet ikke, men da jeg så overskriften lurte jeg på om du hadde glemt å kjøpe noe til søndagsmiddag ...


Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no