Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ekstern harddisk?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-09, 14:06   #1
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ekstern harddisk?

Mannen min synes alle mine nedlastede filer tar litt stor plass, så jeg har lyst til å kjøpe meg en ekstern harddisk som skal være bare min.

Jeg har søkt litt på diverse nettbutikker og har sett meg ut et par produsenter, LaCie, Western Digital og Seagate, men jeg aner jo ikke noe om holdbarhet og brukervennlighet, så jeg trenger tips.

Jeg trenger strengt tatt ikke mer enn 500GB, og det ville være veldig praktisk å kunne koble den til med USB2.

Ja, og så vil jeg ha en kul farge. OK, det ønsket er noe underordnet i forhold til de andre, men jeg har tullet med at jeg skal ha en rosa, sånn at mannen ikke kommer til å røre den.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins

Sist redigert av Adrienne : 27-04-09 kl 17:32.
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:25   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Skal den være så liten at du kan ta den med deg? Jeg har en WD Passport og tar den med meg på besøk til familie for utveksling av bilder, filmer og tv-serier og slikt. Den er kjempeliten, omtrent som en lommebok.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:28   #3
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Jeg har sett litt på den, og vært millimetre fra å kjøpe den, bare på grunn av farge og fasong. Det er omtrent sånn bruk jeg ser for meg, forresten.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:31   #4
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

LaCie og WD er godt harddisker, så du vil ikke gjøre noen bommert ved og kjøpe det. Jeg kjører LaCie, men det er kun en smakssak. WD passport-diskene er fine, jeg har en "hjemmelagd" minidisk men hadde jeg ikke hadd det kunne det tenkes at jeg kjøpte en slik.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:34   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Vi har vel både LaCie og WD tror jeg, så de er hvertfall gode. Mannen har den som er vist i rød over her, bare i lyseblå.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:35   #6
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi har vel både LaCie og WD tror jeg, så de er hvertfall gode. Mannen har den som er vist i rød over her, bare i lyseblå.

De har den i rosa også.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:36   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Vil du hva en slik liten ekstern som man ikke trenger å koble til strøm, eller en slik større enhet som mer eller mindre blir stående i ro på et fast sted? Sistnevnte gir mer lagringsplass for pengene og litt bedre ytelse, uten at det er noen stor forskjell i ytelse.

Av de små enhetene er det mest aktuelle gjerne Western Digital Passport-serien. Har selv flere slike og har vært godt fornøyd. Med det sagt har også Freecom, Seagate, Samstore, Plextor, LaCie og mange flere også her gode modeller. Tradisjonelt har WD vært av dem som har gitt kanskje mest for pengene. Lacie Little Disk er også veldig praktisk og Transcend Storejet 25 Mobile og Freecom ThoughDrive skal tåle et fall i bakken fra f.eks. bordhøyde. De koster ikke så mye mer enn Western Digital Passport i samme kapasitetsklasse.

For disse kompakte eksterne er det vel gjerne 320 GB som gir "mest for pengene". For prisen av 320 GB "kompakt ekstern" harddisk får man 750 GB "stor ekstern" harddisk.

Av de større enhetene er det mest aktuelle gjerne Western Digitals My Book-serie eller Seagate FreeAgent-serie. Western Digital Elements er også helt ok, men ser ikke like stilig ut. LaCie P3 er også rimelig og stilig. LaCie bruker tradisjonelt harddisker fra Seagate eller Western Digital (mao. man har mange merker for slike harddisker, men det er kun Seagate, Western Digital, Hitachi og Samsung som produserer selve harddiskene - for de små kompakte harddiskene har man også Fujitsu og Toshiba, men de brukes ikke like mye).

Bemerk at prisforskjellen mellom 500 GB og 750 GB ikke trenger å være mer enn en hundrelapp.. Og en 1 TB Western Digital Elements koster under tusenlappen.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:43   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

mrc: Jeg tror jeg vil ha en liten ekstern harddisk, vi har en stor en hjemme og jeg synes den blir litt mindre flyttbar når den blir såpass stor og må ha strøm. Tanken er å ha en jeg kan veksle mellom den bærbare og den stasjonære, og da er vel en liten, søt en enklere. Men så har man prisargumentet, for man får jo unektelig mer lagringsplass for pengene om man kjøper en litt mindre flyttbar en. Men når jeg kan kjøpe en strikkejakke til adskillig mer penger enn det en sånn søt liten harddisk koster, har jeg vel strengt tatt råd til å "sløse" litt når det gjelder lagring/pris-raten.

Jeg skal sjekke ut de andre små du tipset om, tusen takk.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:43   #9
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Ekstern harddisk?

Vi har både WD og LaCie og har vært fornøyd med begge merkene, vi har flere 500 GB og et par 1 TB, 500 GB fyller jeg fort opp med nedlastinger, men vi brenner ut det vi skal ha og sletter det vi ikke vil ta vare på da.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 14:58   #10
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er omtrent sånn bruk jeg ser for meg, forresten.

Et annet argument for WD Passport med ditt bruksområde, er at den får strøm via USB. Du trenger med andre ord ingen adapter. De større modellene til WD må ha strøm via adapter, og det gjør dem langt mindre mobile.

  Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 15:02   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Et annet argument for WD Passport med ditt bruksområde, er at den får strøm via USB. Du trenger med andre ord ingen adapter. De større modellene til WD må ha strøm via adapter, og det gjør dem langt mindre mobile.

Det er nettopp det. Jeg vil ha en søt, liten og mobil (og gjerne rosa ).

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-09, 16:27   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Jeg har ikke mindre enn 4 EDH, tre av de er WD. En passport, en mybook og en elements. I tillegg har jeg en liten Plextor som er som passporten. Jeg drar ikke noen av de med meg rundt i noen særlig grad, men det er parktisk med de to små at jeg ikke trenger ekstra strøm til de.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 08:17   #13
Rafiki
The Anti-Walter
 
Rafiki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 62
Rafiki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg trenger strengt tatt ikke mer enn 500GB, (...)

Hehe, om jeg bare hadde fått en ekstern harddisk for hver gang jeg har sett på min tilgjengelige lagringsplass og tenkt "sånn, dette er mer enn nok til mine lagringsbehov", for så kort tid etter befunnet meg på harddisk-sidene til Komplett igjen....

Rafiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 08:25   #14
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Skal den være så liten at du kan ta den med deg? Jeg har en WD Passport og tar den med meg på besøk til familie for utveksling av bilder, filmer og tv-serier og slikt. Den er kjempeliten, omtrent som en lommebok.

Denne har jeg også, men i råååsa. Selvsagt. Var det noen som trodde noe annet?


Som Esme sier er den kjempeliten (ha ha, kjempe liten lissom) og så er det fint at den strømføres gjennom USBen så slipper man å slepe på strømkabelen også. (Jeg har en lekker LaCie Porsche-design-sak også, men bruker den aldri nettopp fordi strømkabelen aldri ligger der den skal...)

Passporten kommer i mange fiiiine farger visstnok!


(Og der så jeg at Nebbia allerede hadde skrevet om strømgreiene.)

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 08:58   #15
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Det ble en rød passport, med plass til 500 Gb. Så får jeg heller kjøpe meg en maken i rosa om jeg skulle få behov for mer, jmf. Rafiki sin bemerkning.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 09:06   #16
Rafiki
The Anti-Walter
 
Rafiki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 62
Rafiki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Grattis

I løpet av våren så kommer samlet lagringsplass hjemme til å være på drøyt 6 TB; jeg regner selvfølgelig med at man nå ikke kommer til å trenge å utvide noe mer.....

Rafiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 14:11   #17
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Jeg har en WD på ca 300 GB. Men hvor store kan man få disse uten å være avhengig av egen strøm?

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 21:18   #18
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.217
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Er det fortsatt WD passport dere anbefaler om man skal ha en usb ekstern harddisk?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 21:28   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Er det fortsatt WD passport dere anbefaler om man skal ha en usb ekstern harddisk?

Og hvorfor får man ikke lenger kjøpt den rosa?!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 23:24   #20
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ekstern harddisk?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Er det fortsatt WD passport dere anbefaler om man skal ha en usb ekstern harddisk?

Kan fortsatt være et greit valg. En generell anbefaling nå er å kjøpe en modell som støtter USB 3.0 selv om pc-en ikke støtter det. Det er bakoverkompatibelt med USB på eldre pc-er, samtidig som man vil få mye bedre ytelse hvis man senere får pc med USB 3.0.

Transcend, Verbatim, Lacie m.fl. kan også være gode valg. Transcend Storejet 25M3 ville vel vært min fremste anbefaling nå. koster 100-150 kroner mer enn de billigste, men er bygd slik at de skal tåle litt mer juling. Tror det er litt over 600 kr for 500GB-varianten.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no