Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Når man skal stemme gitar med dings?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-09, 18:59   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Når man skal stemme gitar med dings?

Ja - hva da?
Vi har innkjøpt to elgitarer og det var med en klums som man kan koble til for å stemme gitarene. Mor er totalt tonedøv og bruksanvisningen var noe mangelfull kan man si.

Jeg skjønte at på de tre lampene øverst så skal det lyse i den blå i midten når strengen er riktig stemt.
Men når det lyser i den til venstre - er tonen da for høy? Og for lav når det lyser i den til høyre? Den ene har en b på seg og den andre en # for ordens skyld.

Også er det noen lamper lengst ned også. Tilfeldigvis ser det ut som om det er en lampe til hver streng. Skal det da være at når den mørkeste strengen er helt riktig så lyser lampa som tilhører den - pluss den blå? For noen ganger lyser den blå, men en annen lampe enn den som jeg tror tilhører strengen.

Er det i det hele tatt mulig for en gitarperson å skjønne hva jeg snakker om her? Vil noensinne mine sønner kunne klare å spille mer enn de tre første grepene på smoke on the water i elendig falsk klang?

  Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 19:15   #2
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når man skal stemme gitar med dings?

Jeg har en annen type stemmemaskin enn deg, så jeg ser ikke helt for meg hva de nederste lampene du snakker om er. Det er sikkert noen her inne som kan mer enn meg om sånt.

Du har i alle fall rett i at tonen er litt for høy når lampa til høyre (merket #) lyser, og litt for lav når lampa til venstre (merket b) lyser. Det skal blinke midt i. Hvis du strammer strengen for mye, slik at tonen blir for høy, må du slippe opp slik at strengen blir litt for slakk og stemme til den er passe stram.

Det finnes instrukser på nett, her for eksempel.

Edit: Vises det noe sted hvilken tone man får når man slår an strengen? Hvis ikke tipper jeg at det lyser en lampe når E-strengen er stemt i E, H-strengen i H og så videre, slik du tror. Min stemmemaskin viser hele skalaen.


Sist redigert av Matilda : 20-10-09 kl 19:24.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 19:35   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man skal stemme gitar med dings?

Vri stemmeskruen mot høyre når den høyre lampen lyser, sier guttungen.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 19:37   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man skal stemme gitar med dings?

b er for lav, # er for høy.

Hjalp det?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 19:38   #5
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man skal stemme gitar med dings?

Hvilken vei man skrur stemmeskruen varierer på forskjellige gitarer.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 19:41   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man skal stemme gitar med dings?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Vil noensinne mine sønner kunne klare å spille mer enn de tre første grepene på smoke on the water i elendig falsk klang?


97-modellen burde egentlig kunne klare å finne ut av dette selv. Og da kan han hjelpe 01-modellen.

Det fins en del greie tunere på nett, som er lettforståelige. Jeg kan spørre mannen når han kommer hjem fra jobb.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 19:59   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når man skal stemme gitar med dings?

Aha! Da ser det allerede mye bedre ut kjenner jeg.

Tusen takk.
Det kommer flere - mange flere - spørsmål her. Jeg ligger en halv side foran ungene i boka enn så lenge sånn ca.

  Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 20:07   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man skal stemme gitar med dings?

Jeg ligger langt, langt bak.

Fluke har rett, han fikser dette selv. Jeg har ikke så mye som tatt i gitaren her.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no