Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Rødpenntyranniet

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-14, 17:17   #1
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rødpenntyranniet

Som jeg digger denne kronikken av Håvard Nyhus! Det er en kommentar til Sanna Sarromaas kronikk "Det norske språkets forfall".

Han innleder kronikken med at jovisst går det an å være kritisk og sånn, og selvfølgelig er det viktig at man får mulighet til å læres opp til å ha en bevisst språkbruk (temmelig løst parafrasert), men så fortsetter han med:

Språk er ikke bare kontekstavhengig. Det er også makt. Det må brukes med takt og tone. Denne sosiale dimensjonen ved språket fordrer en viss musikalsk teft. Et annet ord for dette er folkeskikk. Og den er fullstendig fraværende når Sarromaa vifter med rødpennen foran en barnehageansatt som etter beste evne har forsøkt å gjøre rede for hvilke aktiviteter barna har bedrevet i løpet av dagen.

«Utadrettet pedagogisk virksomhet» kaller Sarromaa det. Jeg kaller det å være tonedøv og uforskammet. Ja, jeg er tilbøyelig til å kalle det mobbing. For under Sarromaas utfall mot ansatte i barnehager og fylkeskommuner ligger det en ekkel eim av klasseforakt.



Hele kronikken er lesverdig, så sett gjerne av et par minutter på å lese den.

Han setter ord på noe jeg selv er opptat av og har prøvd å formilde ved flere anledninger i diskusjoner her inne - men jeg har langt fra klart å sette ord på det jeg mener på en så god måte som Nyhus.

Jeg vet at mange her har et entusisastisk forhold til flisespikking av andres språk. Selv har jeg det ikke. Om det er fordi jeg sitter med den berømmelig rødpennen på nær daglig basis i jobbsammenheng, vet jeg ikke. Men aller mest handler det om at jeg ikke er videre begeistret for å irettesette andre. Jeg synes Nyhus har satt presise ord på at det er en tynn linje mellom å selv ha et bevisst forhold til språk og å ønske at dette er noe som blir vektlagt i samfunnet og det å krenke andre ved å latterliggjøre (det utilstrekkelige) språket deres.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 17:42   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Jeg leste kronikken til Sarromaa og syntes ikke den var umusikalsk eller full av klasseforakt. Hun har jo helt rett, jeg tror mange ikke bestreber seg lenger. Jeg tror nå at det er et utslag av at i høyteknologiske Norge skriver veldig mange det meste på sosiale media hvor grammatisk korrekthet er mindre viktig enn litt schwung på det du skriver. Her på FP har jo også kutymen blitt sånn at det ikke er så nøye lenger. Sånn etter at folk begynte å sitte på telefonen og skrive derfra.

Derimot syntes jeg kronikken til Håvard Nyhus var skikkelig ekkel og nedlatende.

Så så forskjellig kan man oppfatte ting. Og jeg er langt i fra en flisespikker, men heller en av de som Sarromaa beskriver "høy utdanning og skriver dårlig".

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 17:43   #3
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Helt enig med Esme.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 17:59   #4
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Helt enig med Esme.

Og det er jeg også. Jeg støtter heller ikke den innstilingen at det ikke spiller noen rolle hvordan barnehagelærere formulerer seg skriftlig så lenge de har et varmt og omsorgsfull fang. DET er nedlatende.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 18:09   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Jeg synes ikke den var ekkel og nedlatende. Jeg synes han kunne fått frem poengene sine uten å beskylde hun som hadde den første kronikken for dårlig folkeskikk, men han har noen poeng jeg synes er viktige. Jeg er i grunnen like enig med han som hun andre. Ja, skolene og journalistene har et spesielt ansvar. De bør og må kunne skrive korrekt. Ja, det hadde vært fint om nivået på rettskriving hadde vært bedre i dette landet. Men det er helt unødvendig å gå rundt og rette på folk som uttrykker seg uten å skrive perfekt norsk. Så lenge det er forståelig og greit og ingen barn lærer feil av det. Det er fint å si fra når det får konsekvenser eller man er i posisjon til å lære fra seg, ellers synes jeg man skal ha såpass respekt for andre at man lar dem ha skrivefeilene sine i fred.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 18:13   #6
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Og det er jeg også. Jeg støtter heller ikke den innstilingen at det ikke spiller noen rolle hvordan barnehagelærere formulerer seg skriftlig så lenge de har et varmt og omsorgsfull fang. DET er nedlatende.

Stakkars, de kan jo ikke bedre. Men de er snille, da.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 18:18   #7
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Og det er jeg også. Jeg støtter heller ikke den innstilingen at det ikke spiller noen rolle hvordan barnehagelærere formulerer seg skriftlig så lenge de har et varmt og omsorgsfull fang. DET er nedlatende.

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Stakkars, de kan jo ikke bedre. Men de er snille, da.

Hvorfor er det nedlatende? Er det mindreverdig å ha en jobb der evnen til å formulere seg er underordnet mer praktiske/medmenneskelige ferdigheter?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 18:26   #8
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

At man har praktiske og menneskelige ferdigheter er ikke uforenlig med å kunne formulere seg skriftlig på en faglig og seriøs måte. Det gjelder for veldig mange yrker at man faktisk trenger begge deler.

Det gjøres forsøk på å heve statusen til barnehagelæreryrket, og på å synliggjøre at dette yrket faktisk ikke bare er praktisk omsorg som "hvem som helst" kan klare like bra. I utdannelsen legges det vekt på nettopp det å kunne formulere seg skriftlig, og at det som leveres ut til foreldrene skal være faglig forankret og ikke bare "vi har hatt det kjempe gøy med og bake boller".

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 18:27   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes ikke den var ekkel og nedlatende. Jeg synes han kunne fått frem poengene sine uten å beskylde hun som hadde den første kronikken for dårlig folkeskikk, men han har noen poeng jeg synes er viktige. Jeg er i grunnen like enig med han som hun andre. Ja, skolene og journalistene har et spesielt ansvar. De bør og må kunne skrive korrekt. Ja, det hadde vært fint om nivået på rettskriving hadde vært bedre i dette landet. Men det er helt unødvendig å gå rundt og rette på folk som uttrykker seg uten å skrive perfekt norsk. Så lenge det er forståelig og greit og ingen barn lærer feil av det. Det er fint å si fra når det får konsekvenser eller man er i posisjon til å lære fra seg, ellers synes jeg man skal ha såpass respekt for andre at man lar dem ha skrivefeilene sine i fred.

Ah, jeg oppfattet ikke Sarromaa som at man burde gå rundt og rette på andre. Men at vi lar det skli ut fordi utskliing ikke blir kommentert. Jeg oppfattet henne mer observerende enn normativt.

Og så synes jeg at folk som er så utrolig sikre på at de selv er epitomen av benignhet nok til å si at andre er "umusikalsk" når de kommer med meningen sin, hva føkk er det for argumentasjonsteknikk?
"Du er umusikalsk, du skjønner ikke hva som passer seg, for du retter på andre, derimot er det helt ok å rette på andre når jeg gjør det. For jeg synes selv jeg har så inderlig rett. Jeg er en fin person. Derfor har jeg fine meninger. " Sånn oppfattet jeg Nyhus.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 18:30   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ah, jeg oppfattet ikke Sarromaa som at man burde gå rundt og rette på andre. Men at vi lar det skli ut fordi utskliing ikke blir kommentert. Jeg oppfattet henne mer observerende enn normativt.

Og så synes jeg at folk som er så utrolig sikre på at de selv er epitomen av benignhet nok til å si at andre er "umusikalsk" når de kommer med meningen sin, hva føkk er det for argumentasjonsteknikk?
"Du er umusikalsk, du skjønner ikke hva som passer seg, for du retter på andre, derimot er det helt ok å rette på andre når jeg gjør det. For jeg synes selv jeg har så inderlig rett. Jeg er en fin person. Derfor har jeg fine meninger. " Sånn oppfattet jeg Nyhus.

Ja, han bærer litt preg av Nille-kjøpt plastglorie, han gjør det. Men hun andre var litt vel opptatt av at vi burde rette mer på hverandre synes jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 18:32   #11
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Noen har selvfølgelig dysleksi eller spesielle problemer med å skrive noenlunde riktig, men da vet de vel gjerne om det og bruker retteprogram, eller kan få en kollega til å se over før det leveres ut. Men det kan neppe gjelde 80% av norske lærere og barnehagelærere. Det er den holdningen at det ikke betyr noe og at det ikke er så farlig at læreren ikke kan skrive som er veldig feil.

Jeg sender ikke mail og klager til lærere som har orddelingsfeil i ukebrevet, og jeg har heller aldri påpekt skrivefeil i barnehagen. Men jeg syns det er dårlig at det der er "bra nok".

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 18:35   #12
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.772
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og så synes jeg at folk som er så utrolig sikre på at de selv er epitomen av benignhet nok til å si at andre er "umusikalsk" når de kommer med meningen sin, hva føkk er det for argumentasjonsteknikk?
"Du er umusikalsk, du skjønner ikke hva som passer seg, for du retter på andre, derimot er det helt ok å rette på andre når jeg gjør det. For jeg synes selv jeg har så inderlig rett. Jeg er en fin person. Derfor har jeg fine meninger. " Sånn oppfattet jeg Nyhus.

Slike støter man på overalt synes jeg. Og ikke sjelden er de svært lite konstruktive om noen pirker borti deres fortreffelighet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 18:36   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

At man har praktiske og menneskelige ferdigheter er ikke uforenlig med å kunne formulere seg skriftlig på en faglig og seriøs måte. Det gjelder for veldig mange yrker at man faktisk trenger begge deler.

Det gjøres forsøk på å heve statusen til barnehagelæreryrket, og på å synliggjøre at dette yrket faktisk ikke bare er praktisk omsorg som "hvem som helst" kan klare like bra. I utdannelsen legges det vekt på nettopp det å kunne formulere seg skriftlig, og at det som leveres ut til foreldrene skal være faglig forankret og ikke bare "vi har hatt det kjempe gøy med og bake boller".

Jeg synes det er litt for mange yrker man konstruerer et mastergradbehov for å kunne gjennomføre fordi samfunnet vårt av en eller annen grunn ser ut til å sette likhetstegn mellom lengde på utdanning og status. Jeg skjønner hvorfor det gjøres, men jeg er vel ikke helt enig i at det er så lurt. Alle som må formulere seg skriftlig må holde et brukbart minimumsnivå, men jeg synes det skal mye til før nivået på det man leverer fra seg skriftlig får meg til å tenke noe som helst om evnen til å utføre jobben sin. Det er to unntak - lærere og journalister/skribenter. Jeg synes i grunnen det er fint at folk ikke skremmes fra å uttrykke seg skriftlig selv om det ikke er perfekt.

Men det hadde vært fint med færre skrivefeil rundtomkring, men for å oppnå det tror jeg vi må starte med å ha litt klarere regler og færre former å velge mellom.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 19:09   #14
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, han bærer litt preg av Nille-kjøpt plastglorie, han gjør det. Men hun andre var litt vel opptatt av at vi burde rette mer på hverandre synes jeg.

Jeg tror jeg hadde likt kronikken hennes mye mindre dersom jeg oppfattet det sånn også, men som sagt jeg oppfattet henne mer som at det er lite retting på hverandre.

Han Nyhus er sikkert sånn type som sitter på stolen feil vei og som dro frem didjeridoo på fest da han var ung.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 19:14   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Jeg syns de begge var lite musikalske, jeg. Hun første viker litt triggerhappy og kanskje ikke med verdens mest utviklede sosiale antenner, mens han andre var ganske nedlatende og virket å inneha mye mer klasseforakt enn henne.

Jeg er glad jeg jobber i et miljø hvor vi faktisk går til hverandre for å korrektur, og legger vår ære i å skrive så korrekt som mulig. Samtidig har jeg ikke noe problem med å innrømme at det er under 10 år siden jeg lærte å skrive nysgjerrig.

Jeg syns ikke det er ok å rette på dagsrapporten i barnehagen under henting, men jeg syns det er ok å ta opp med ped.leder at man har lagt merke til mye feil, og om man har tenkt over hvilken signaleffekt og læringsmiljø det gir.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 19:26   #16
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men det hadde vært fint med færre skrivefeil rundtomkring, men for å oppnå det tror jeg vi må starte med å ha litt klarere regler og færre former å velge mellom.

Tja. Kanskje i den forstand at utstrakt valgfrihet senker respekten for systemet, men ikke i den forstand at systemet blir «for vanskelig» å håndtere. Den store hovedtyngden av feil finner vi jo i ord og konstruksjoner som slett ikke har noen valgfrihet. Det er for eksempel ingen som helst valgfrihet i å/og-systemet (men systemet er vanskelig), og helt minimalt med valgfrihet når det gjelder sær-/samskriving (og systemet er griselett!). Det som er spesielt for Norge (i forhold til land det er naturlig å sammenligne seg med), er lav respekt for og bevissthet om normen. Korrekt skriftspråk har overraskende lav prestisje. Jeg vil jo tro at det (fortsatt!) henger sammen med arven fra dansketida og det muntlige språkets helt usedvanlig høye prestisje i Norge, men tendensen blir jo forsterket av at respekten for skriftsystemet også er uvanlig lav i lærerstanden. Igjen i forhold til land det er naturlig å sammenligne seg med.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 19:27   #17
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

For øvrig syntes jeg Nyhus var den klart mest tåpelige av de to, selv om jeg synes det er i langt i overkant å korrigere barnehagens infotavle.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 19:28   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Men er særskrivningsreglene så griselette? Når man skal skrive til stede og i hvert fall? Og 24 timers effekt?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 19:32   #19
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødpenntyranniet

Nei, i preposisjons- og talluttrykk er det litt mer kronglete, og man må lære seg hver enkelt. Men hovedregelen er jo kjempeenkel: to hovedtrykk og pause –> særskriving, ett hovedtrykk og ingen pause –> samskriving. Så så lenge man har ører, skal man kunne unngå klasse tur og kjempe gøy.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-14, 19:33   #20
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Sv: Rødpenntyranniet

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

For øvrig syntes jeg Nyhus var den klart mest tåpelige av de to, selv om jeg synes det er i langt i overkant å korrigere barnehagens infotavle.

Det hadde virkelig ikke ramlet meg inn heller å rette infotavla til barnehagen, selv om jeg synes det er fint når folk skriver korrekt. Og så synes jeg vel at jeg selv burde skjerpe meg og hadde egentlig hatt godt av å få korreks litt oftere.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no