Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fluor til barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-10, 16:01   #1
TineS
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 58
TineS har et hav av muligheter foran seg
Standard

Fluor til barn?

Så nettopp en reklame om fluor tabletter til barn, og husker at når jeg var mindre så var det fluor hver kveld. Men jeg er helt sikker på at jeg i de senere åra har hørt at det ikke er så bra. Kan dette stemme, eller hvordan ligger det ann?

Og evt hvilken alder skal man gi det til barna hvis det er bra...

Tine

TineS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 16:10   #2
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fluor til barn?

Fra første tann.

Fluor om mårningen funker hele dagen.
funker som et batteri som "kaster" ut fluo etter måltider.

Men tannpuss er best med en gang man står opp for å få bort bakterier og i gang spytt produksjon men kan pusse og ta en fluor tab for eks.
Så puss og fluor om kvelden.

Min kar på 7 år skuller munn med junior fluorskyll om kvelden etter tannpuss og bare pusser og mårningen.
Før tok han en fluo 0,25 morgen og kveld.
Snoopy pusser tennene 3 ganger om dagen
Hun pusser hjemme når vi står opp, og kl 9 i bhg. Og om kvelden. Hun får bare fluor om kvelden.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 16:14   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.017
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fluor til barn?

Min tannlege sier at fluor til barna er bra. For mine unger har det også fungert som premiering etter tannpuss (som tidvis har vært helt grusomt, visstnok).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 18:47   #4
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fluor til barn?

Flour fra førsta tann ja, veldig bra og viktig.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:01   #5
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fluor til barn?

Når tøtta var til fireårskontroll hos tannlegen spurte jeg om jeg burde gi henne fluortabeletter og han sa at så lenge vi pusset med tannkrem som inneholder fluor morgen og kveld så er det unødvendig. Så jeg har bare gitt henne en tabelett om vi har hatt det skikkelig travelt på morgenen og ikke fått tid til å pusse.

Kanskje jeg må sjekke fra flere hold og ikke bare fra en tannlege siden det er andre her som har fått andre beskjeder fra sine tannleger.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:02   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fluor til barn?

Jeg mener de på 90-tallet gikk bort i fra fluoranbefalingen en stund, men at den har vært tilbake i noen år nå. Eldstemann får fluor.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:03   #7
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fluor til barn?

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Flour fra førsta tann ja, veldig bra og viktig.


Gir dere babyer fluortabeletter?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:03   #8
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fluor til barn?

Fast spørsmål frå tannpleiar om ungane brukar fluor. Noko som mine gjer. Og skal.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:05   #9
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fluor til barn?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Gir dere babyer fluortabeletter?

Flourtablett har dei fått rundt 1-1 1/2 årsalderen. Pusse tann med flour før det.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:08   #10
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fluor til barn?

Dette fant jeg på Apotek 1 sine sider:

Riktig bruk av fluor

Fluor gjør tannemaljen mer motstandsdyktig mot syreangrep og reparerer begynnelsen til små hull. Inntil barns tenner er ferdig forkalket ved 6 års alder kan for mye tilførsel av fluor gi varige hvite prikker på tennene (dental fluorose). Det er derfor meget viktig å være nøye med fluormengden inntil 6 år. Etter den tid er det ikke fare for å få for mye fluor ved normal bruk.

  • Fluor virker best på rene tenner. Børst alltid tennene morgen og kveld.
  • Fluor bør tilføres tennene minimum 2 ganger daglig for best effekt. Ikke skyll munnen med vann til slutt.
  • Fluortannkrem er en enkel måte å tilføre fluor på og anbefales som førstevalg.
    • Tannkrem med fluorinnhold på 0,1% (1000ppm). Barnetannkremer har en smak som er tilpasset barn, men tannkremer til voksne kan også brukes, så lenge de ikke inneholder for mye fluor.
  • Fluortabletter kan brukes hvis man ikke klarer å få til grundig tannpuss to ganger daglig eller hvis barnet spiser ofte mellom måltidene eller spiser og drikker mye søtt. Vanlig dosering:
    • Under 3 år: 0,25mg daglig
    • 3-12 år: 0,25mg morgen og kveld
    • 12år og oppover: 0,5mg morgen og kveld eller 0,25mg fire ganger daglig
  • Fluorskylling kan brukes som alternativ til fluortabletter til eldre barn. Anbefales gjerne til dem som har tannregulering.
  • Hvis drikkevannet kommer fra brønnvann som det er boret etter, kan det inneholde mye fluor. Dette kan det være behov for å ta hensyn til. Dersom du ikke vet hvor mye fluor det er i drikkevannet ditt, kan du kontakte ditt kommunale vannverk eller eventuelt kommunelegen.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:12   #11
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fluor til barn?

Ikkje bra med for mykje flour heller nei, men det er hvertfall ingen problem med flourtannkrem og flourtablett kjøpt etter alder i tillegg.
Voksne bør bruke flourskyll ein gong om dagen.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:35   #12
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fluor til barn?

I Sverige har de gått bort fra fluortabletter til barn, de selges ikke på apoteket lenger. Ikke fritt i alle fall, mulig man kan få det på resept. Grunnen er mengden fluor barna får i seg visstnok.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:36   #13
TineS
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 58
TineS har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fluor til barn?

Så kjekt å høre litt forskjellig når man er usikker.. Syns det er veldig rart dette ikke blir nevnt på helsestasjonen. De snakker bare om pussing..

Har ei datter på 21mnd og vi pusser tenner morgen og kveld med fluor tannkrem. Men siden hun ikke spytter ut igjen noe enda, så holder det kanskje uten tabletter i tillegg?

TineS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:44   #14
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.021
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fluor til barn?

Gutta har fått fluortablett fra 1-års alderen mener jeg. Har vært gulrota etter tannpuss en periode der det slett ikke var stas å pusse tenner.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:58   #15
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fluor til barn?

Da jeg gikk ut av vg3 tannhelsesekretær i fjor vår så var ene av "tentamens oppgavene " om profylakse og fluor.

Vår genrasjon, altså min, de som er født på seint 70 tilig 80 og helt til 90 har fine tenner pga at da kom fluor anbefalingene. men vår genrasjons unger har dårlige tenner for at man slørver og tror at man er født med "sterke" tenner.
Ja noen får lettere hull en andre men det er mere pga surt spytt osv.


I uland har de få hull pga mye fluor i grunnvann.
Så har man vann som inneholder mye fluor så trenger man ikke fluor men sånn som her så er det 0,000000002 mikrogram fluor i vannet sist vi testet.



Det skal MYYYYE fluor over tid før det blir skade, fluo er som en del vitaminer overskudd tisser mann ut

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 12:05   #16
Halkatla
Fullverdig medlem
 
Halkatla sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 82
Halkatla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fluor til barn?

Nå er det forresten stuerent å svelge tannkremen etter pussing...

Jeg har "barn" i alderen 22, 19 og 15. På 90-tallet var anbefalingen å ikke gi fluor til barn. Jeg ga fluor likevel, og mine barn har aldri hatt hull. Mine to eldstes venner som ikke fikk fluor, har i dag flere hull...

Vanlig svart te er forresten rik på naturlig fluor.

__________________
Det er farlig å lese bøker om helse, man kan dø av en trykkfeil...
Halkatla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 12:21   #17
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.793
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fluor til barn?

Her har vi fulgt anbefalingene fra min venninne som er tannlege, så mine har fått fluor fra de var ett år og tennene pusses (av oss) morgen og kveld med zendium tannkrem for barn.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 12:40   #18
TineS
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 58
TineS har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Fluor til barn?

Så de hadde fluor tabletter på butikken, men er den dårligere enn de på apoteket..? For det er vel ofte bedre det du får på apoteket (har jeg hvertfall fått for meg)..

TineS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 13:13   #19
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fluor til barn?

Opprinnelig lagt inn av TineS, her.

Så de hadde fluor tabletter på butikken, men er den dårligere enn de på apoteket..? For det er vel ofte bedre det du får på apoteket (har jeg hvertfall fått for meg)..

Vi testet ut på skolen vanlig flux og de som de hadde på rema da. Og det var like mye fluor i de.
men jeg kjøper på apoteket for bare der jeg har funnet med pepermynte som turbo har brukt og banan til snoopy.Eller turbo får hos tannlegen(nordland fylkeskom) enda med at han har et par begynnende hull pga astma medisin.


Foreldre bør pusse tennene til unegen helt til der er 12 og se over helt til de er voksen.
mange slørver med tannpuss. og da blir det hull.

Turbo pusser tennene sine selv mens jeg pusser snoopy og når hun er ferdig pusser jeg over turbos.
Vi har elektrisk tannbørste som sier i fra når det har gått 1 min så da kan man bytte til nede og piper på 2 min.
man bør pusse i 2 min.


zendium tannkrem er best. Uten såpe
Og baby tannkremen er så mild at den kan unger som ikke kan spytte svelge.

ungene bør få fluo fra de skjønner at den IKKE skal tygges.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 23:34   #20
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fluor til barn?

Når eldste var liten fikk vi tannbørste og en boks med fluortabletter når vi var på 6 mnd kontroll. Tablettene var en brusevariant som var for de minste.
Så vi begynte med de fluortablettene til han siden han fikk sin første tann ikke lenge etter at vi var der.
Dette var i slutten av 1994.

Når mellomste ble født i 1997 så var det slutt på anbefalingene om bruk av fluortabletter, men vi fulgte bare det samme som når eldste var liten.
Når mellomste ble noen år kom anbefalingen tilbake, men vi brukte det allerede.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no