Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Rancilio Silvia

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-10, 01:02   #1
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

...

...


Sist redigert av Sonja Sockersöt : 20-02-18 kl 22:37.
Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:31   #2
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Vet ikke om jeg er rette til å anbefale, avbefale. Jeg har hatt en slik hjemme, men solgt den. Den krever litt peiling på espresso, for å si det slik. Hadde kvern også, men slet veldig med å få kvernet kaffen riktig slik at det ble bra. Ellers er det en helt fantastisk maskin og min venninne, baristaen, hadde ingen problemer med å lage god espresso.

Steameren her helt på høyden med det profesjonelle, steamer helt supert.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:38   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Vi har en slik, og jeg synes den er fantastisk. Jeg har en Nespresso på kontoret, men den kan ikke måle seg med kaffen som Rancilioen lager.

Du trenger en god kaffekvern sammen med Rancilioen, dog, så husk å beregne budsjett til det også. Vi har en god kvern fra Gaggia, men skulle jeg valgt i dag, ville jeg valgt en Rancilio Rocky.

Jeg synes det er lett å lage god kaffe med Rancilioen, men nå hadde vi en annen manuell kaffemaskin i syv år før vi fikk den, så jeg er kanskje ikke den rette til å uttale meg om begynnerutfordringer.

Den steamer aldeles utmerket melk, men jeg har kjøpt en Nespresso Aeroccino likevel, fordi det er enklere og går fortere. :lat:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 11:51   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Vi har også en rancilio. Den er fantastisk, men krever nok at man er over gjennomsnittet interessert i god kaffe. Den krever endel prøving og feiling i starten. Den funker som en proffmaskin, så du må finne riktig malingsgrad på kaffen, riktig tamping og riktig tid på å la vanne renne. Når alt dette er på plass får du strålende kaffe.

Om de fremdeles bare kommer med en liten plasttamper anbefaler jeg å kjøpe en tyngre i metall. Om du vil ha buet eller rett er da igjen en smakssak ift. hvordan kaffe du vil ha.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 12:01   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rancilio Silvia

De kommer fremdeles med ubrukelig plasttamper. Jeg fikk en fin i metall på kjøpet da jeg bestilte herfra, dog.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 13:18   #6
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Har du sett på www.temperato.no. De hadde iallefall enerett på slag av Rancilio i Norge, vet ikke hvordan det er nå.

Basen til maskinen har du virkelig ikke bruk for, hadde også den.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 13:48   #7
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Den er så liten og lav at det blir bare søl av det, synes jeg da.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 13:56   #8
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Ikke nødvendigvis. Er jo stilig da, men søppelbøtta funker helt fint den og.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 14:23   #9
dea
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 310
dea er litt kul
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Noen av stedene som selger maskinen har også kurs med i prisen. For å få en god espresso krever det en del øvelse. Det er den hjemmemaskinen som er anbefalt av de som jobber med kaffe og det var (da jeg undersøkte for noen år siden) den hjemmemaskinen med best steamer.

dea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 14:51   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Base hadde jeg aldri giddet å bruke penger på (enda så villig jeg normalt er til å bruke penger på kaffeutstyr). Jeg dunker bajonetten i vasken og skyller ned gruten der. Det har jeg gjort i åtte år nå, og det har gått bra med rørene mine. (Og vi lager jevnt over 4–8 kopper dobbel espresso om dagen.) Alternativt hadde jeg gått for en slik, hvis jeg ikke ville bruke vasken eller søppelbøtta.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 15:02   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Vi har en egen knockbox i tre, men det er egentlig bare jåleri.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 15:13   #12
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.910
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Jeg har en Silvia på niende året nå, og er veldig fornøyd. Vi har Rocky kvern og denne dunkeboksen:



Kaffemaskinen krever innkjøring og en litt over gjennomsnittet kaffeinteresse, men så får du til gjengjeld veldig god kaffe- og melkekvalitet.

Anbefales varmt, altså!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:08   #13
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Du trenger rensepulver. De hadde det på temperato før, sikkert nå og. Og så regner jeg med at det følger blindfilter med maskinen, så du får renset det.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 23:29   #14
Elastica
Aktiv
 
Elastica sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 103
Elastica er litt kul
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Gratulerer! Jeg har også Rancilio og er veldig fornøyd. Jeg slo til på det pakketilbudet du henviste til og må si jeg er glad for at jeg har base også, selvom jeg ser at det ikke er nødvendig for å lage god kaffe. Ellers har jeg en tamper i metall, dunkeboks (fordi den i basen er kronglete) og rocky kvern.

Jeg ble foressten frarådet å dunke portafilteret i vasken siden man kunne lage bulker i filteret som igjen fører til at det ikke blir brygget espresso skikkelig. Om det stemmer vet jeg ikke.

Ellers vil jeg råde deg til å bruke masse tid på å bli kjent med maskinen. Jeg kjøpte min hos coffeandteashop, og snakket lenge med innehaveren på telefon mandagen etter at jeg hadde testet maskinen gjennom en hel helg. Det var utrolig nyttig. Det lønner seg å lese om hvordan man steamer melken også, slik at dette gjøres på den korrekte måten. Jeg har erfart at det skal lite til for å ødelegge en skikkelig god melk, slik at den blir skvipete uten det tykke gode skummet på toppen. Ikke minst var det nyttig for å få vite hva man skal gjøre med maskinen etter at man har brukt steameren - nemlig å fylle kokeren opp med vann ved å trykke på den midterste knappen. Fikk inntrykk av at dette var superviktig da jeg snakket med selgeren, ellers kunne kokeren bli ødelagt. Dette kom ikke så klart frem i bruksanvisningen, synes jeg.

Det finnes forresten mange filmsnutter på youtube om hvordan man brygger kaffe på en Rancilio.

Igjen - gratulerer!

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 07:52   #15
Elastica
Aktiv
 
Elastica sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 103
Elastica er litt kul
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Kjøp inn masse H-melk.

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 13:23   #16
Elastica
Aktiv
 
Elastica sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 103
Elastica er litt kul
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Hvordan går det med maskinen din?

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 16:00   #17
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.910
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Så bra at dere kommer overens. Rocky er en solid og god kvern. Gled deg!

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 12:44   #18
Elastica
Aktiv
 
Elastica sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 103
Elastica er litt kul
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Jeg startet med maskin, men bestemte meg allerede mandag for å ha kvern. Da vil du etterhvert få enda bedre resultat. Går det greit med steamingen?

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 22:25   #19
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.320
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Dytter opp denne jeg, sitter og vurderer en Rancilio Silvia. Er du fornøyd Sonja Sockersöt?
Har en Nespressomaskin nå, men har lyst til å litt videre i kaffeverden.

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 22:33   #20
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.023
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rancilio Silvia

Slutt å vurdere, løp og kjøp! Vi har hatt vår i 6 år, den er fremdeles min beste venn.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no