Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Skal selge bolig, takstmann fant fukt i dusjen ...

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-10, 09:09   #1
bulle
Superduperaktiv
 
bulle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 527
bulle er litt kulbulle er litt kul
Standard

Skal selge bolig, takstmann fant fukt i dusjen ...

Skal straks legge ut bolig for salg nå, fotograf var her på mandag og vi var strålende fornøyd med alt vi hadde gjort for å få alt til å se fint ut. Så var hadde takstmann befaring her igår, for å måle opp og for å ta en tilstandsrapport. Huset er bygget i 2000, så det er forholdsvis nytt.

Det var nesten som en skummel tannlegetime... Da han var på badet i 2. etg hørte jeg piping fra noe jeg tenkte var et måleinstrument. Riktig nok, det ga utslag på fukt i dusjen. Vi har dusj med dusjvegger, der vi har dusjet rett på flis i 10 år. "Det nytter ikke med noe annet enn dusjkabinett!", sa takstmannen strengt. Jeg ble ganske lang i maska, og tenkte at NÅ, får vi ikke solgt . Han sa det ikke var noe problem så lenge man satte opp et dusjkabinett der om ikke så lenge. Da ville det aller mest sannsynlig tørke opp av seg selv. Det var ikke noe fuktutslag på andre siden av veggen heldigvis, ikke nede heller.

Vi som har planlagt akkurat samme løsningen i nytt hus! Nå skal vi endre på det, og ta dusjkabinett istedet. Da får vi heller returnere den lekre mosaikkflisen vi hadde tenkt oss i dusjnisjen .

Håper for guds skyld ikke at dette gir seg så stort utslag i salgsprosessen. Det var jo ikke tegn på skader, men han måtte nevne det i tilstandsrapporten at det var indikasjoner på fukt sa han.

Er det noen av dere som har opplevd det samme med så forholdsvis nye bad? Takstmannen mente at levetiden for å dusje rett på flis, var 10-30 år.


Sist redigert av bulle : 26-08-10 kl 15:30.
bulle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 09:36   #2
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal selge bolig, takstmann fant fukt i dusjen...

Vi opplevde noe tilsvarende da vi skulle selge leilighet for noen år siden. Det var riktignok et eldre bad, men problematikken var den samme. Vi lot badet tørke opp helt i en 14-dagers tid (dusjet ikke der overhode), og så satte vi inn dusjkabinett for å unngå å dusje rett på veggen. Vi fikk takstmannen til å komme på nytt, han fikk ingen utslag på fukt, og vi fikk ny våtromsrapport. Det var altså bare overflatefukt.

Det anbefales vel ikke å dusje rett på vegg, uansett hvor nytt badet er. Vi gjør det også i nyhuset, men har i bakhodet at vi nok burde skifte ut dusjveggene med dusjkabinett.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 09:49   #3
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.265
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal selge bolig, takstmann fant fukt i dusjen...

Det er en stor risiko og grunnen til at det er mye fuktskader i Norge. Fordelen nå, framfor for ti år siden, er at du kan bygge opp veggen med ikke fuktømfintlige materialer, som våtromsplater - de suger ikke fukt. Det er klart at dersom de er perforert, vil fukten kunne trenge inn i bakenforliggende trestendere. Det er derfor viktig at det også fuktsikres i skruehull, for eksempel med fugemasse.

Jeg har ikke erfart det selv, altså, men jeg jobber i bransjen og vet at det er veldig vanlig med den typer skader, mye vanligere enn folk vet. Det er bare her i Skandinavia at vi dusjer rett på veggen som det.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 10:01   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal selge bolig, takstmann fant fukt i dusjen...

Det første som slår meg her - du har ett bad fra 2000 - dvs ett relativt nytt bad, jeg vil da tro at membranen ligger rett under flisa - dusjarmaturen er festet til veggen med skruer hvor skruehullene er mest trolig er pumpet fulle av silikon.
Fuger på flis vil aldri bli tette, og dersom man har hulrom under flisa (dvs ikke 100% limdekning), vil det legge seg vannansamlinger under flisa, men så lenge membranen er tett vil ikke dette gjøre noen skade. Og som ming skriver - karateriseres som overflatefukt.

Dersom man har dusjet rett på gulvet og membranen ligger under støpen, vil vann trekke ned i fugene og magasinere vann i denne, all støp er alkalisk, og man kan da oppleve saltutslag i fugene, noe som heller ikke er skadlig, så fremt massen er homogen og ligger helt tett rundt kabler så disse ikke ryker. Men klart, man magasinerer fuktighet på badet. Har man membran rett under flisa vil ikke dette være noe problem, men det er ikke alle steder det går ann med den løsningen pga rør som ligger i støpen.

Dusje rett på vegg - Litex våtromsplater gir jo 60 års garanti mot fukt og råte? Hvordan kan da en takstmann da stå og si at levetiden på sånne bad hvor det dusjes direkte på vegg er 10-30 år? Det kommer stadig nye og strengere krav til tykkelser på membraner på våtrom. Nye regler om dampsperrer osv. så jeg syntes kanskje takstmannen deres var ganske bastant i sin uttalelse.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 10:51   #5
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal selge bolig, takstmann fant fukt i dusjen...

Jeg synes dusj på flisene kan være akk så flott, men det er jo helt dødfødt mtp. fukt - en kan si hva en vil og gjøre alt for at det skal tåle mest mulig, men i lengden er det uheldig okke som. Vi dusjer per i dag rett på fliser i huset vi kjøpte for et år siden, men dusjkabinett er bestilt og ligger klart for montering, for det er tegn til fukt og tar vi tak nå, slipper vi unna med at det tørker av seg selv.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 10:58   #6
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.998
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skal selge bolig, takstmann fant fukt i dusjen...

Dusjing rett på flis er dødfødt ja. Sjefen og en annen ansatt sverger til kabinett uansett. De jobber med fukt så de vet hva de snakker om.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 13:17   #7
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal selge bolig, takstmann fant fukt i dusjen...

Jeg tror ikke dette vil påvirke salget i noen stor grad.

Vi har dusj på gulv/flis, mannen nekter noe annet, så vi kommer til å forsette med det, så får vi heller renovere badet litt oftere.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:22   #8
bulle
Superduperaktiv
 
bulle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 527
bulle er litt kulbulle er litt kul
Standard

Sv: Skal selge bolig, takstmann fant fukt i dusjen...

Tusen takk for svar, dere! . Skal snakke med byggmester om hva vi gjør i det nye huset, men jeg må si at jeg har fått meg en støkk...

bulle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:24   #9
Spoon
med mange baller i lufta
 
Spoon sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Innlegg: 3.320
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skal selge bolig, takstmann fant fukt i dusjen...

Derfor har vi dusjkabinett, samme hvor mye mer jeg hadde lyst på dusjnisje med flis.

Jeg er usikker på hva det vil bety i salgsprosessen, mange er jo redde for fukt. Har dere tid til å la det tørke og måle på nytt som ming gjorde da??

__________________
Storesøster desember-05, Lillesøster april-08
Spoon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:52   #10
bulle
Superduperaktiv
 
bulle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 527
bulle er litt kulbulle er litt kul
Standard

Sv: Skal selge bolig, takstmann fant fukt i dusjen...

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Derfor har vi dusjkabinett, samme hvor mye mer jeg hadde lyst på dusjnisje med flis.

Jeg er usikker på hva det vil bety i salgsprosessen, mange er jo redde for fukt. Har dere tid til å la det tørke og måle på nytt som ming gjorde da??

Er ikke det løpet kjørt, når vi allerede har fått påvist fukt? Vi dusjer ikke der nå, så eventuelle kjøpere kan ta med fagmann selv for å få målt. Kanskje det har tørket litt opp til visninger. Får høre litt med megler også.

bulle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 15:05   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal selge bolig, takstmann fant fukt i dusjen...

Vi måtte rive et like gammelt bad inn til stenderverket pga. store fuktskader ved dusjen. Der var grunnarbeidet dårlig riktignok, men likevel. Det ble veldig store skader på få år.
Vi satt opp våtromspanel når vi bygget det opp igjen, og kommer til å bruke det igjen fremfor fliser når som helst.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no