Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-10, 22:37   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Vi har et gammelt hus, som så mange andre i landet. Store deler av det elekriske anlegget er ..tja, middelaldrende. Når bør man skifte det? Hvor gammelt er det i ditt hus?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:42   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.551
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Fra borettslaget ble bygget, midt på 80-tallet. Noe yngre enn meg, så jeg nekter å regne det som middelaldrende...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:47   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.383
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Har ikke peiling på hvor gammelt det er her i gården, men vi hadde kontrollør fra el-verket her i fjor, så jeg føler meg relativt trygg på at det meste er i orden nå.

__________________
05 og 07

Sist redigert av Elise : 09-09-10 kl 07:38. Årsak: Uautorisert synsing fjernet
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:49   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Jeg har skrusikringer. Hvorfor synes du jeg skal gjøre noe med det, egentlig?

Anlegget her er forøvrig over førti år og skal selvsagt ikke byttes.

  Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:51   #5
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Har nettopp fått nytt sikringskap med automatsikringer. Det var fra '69.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:53   #6
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Fra da huset var nytt, sånn ca rett før jul ja. :P

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:55   #7
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Fra husets byggeår, 1969. Endel kurser er skiftet i år, planen er å skifte resten av det elektriske anlegget om ett til to år.

Når vi har tatt avgjørelsen om å bytte, er det ikke fordi anlegget er gammelt i seg selv, men fordi mange av kursene har for liten kapasitet til å kunne etterkomme en familie på fem personer anno 2010 sitt behov.


Sist redigert av Lorien : 08-09-10 kl 23:48. Årsak: Utdypning
Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:59   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.383
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

(...)

__________________
05 og 07

Sist redigert av Elise : 09-09-10 kl 07:39.
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 23:10   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Vårt er fra 1952, og så lenge vi ikke rører ved det, er det fremdeles sikkert. Hvis vi begynner å flikke på det vil det smuldre opp og dø, og da må det skiftes ut umiddelbart.

Et gammelt anlegg, som har fått stå i fred, er ikke nødvendigvis brannfarlig bare fordi det er gammelt.

Og skrusikringer er da slett ikke brannfarlige. De er bare irriterende lite brukervennlige.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 23:12   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Først: jeg har aldeles ikke peiling. Tanken var at skrusikringer er en sikker indikasjon på at anlegget er supergammelt, og dermed mer brannfarlig.

Jeg føler vel for å be deg begrunne, siden du gir et råd som koster mange penger - om hvorfor du gir dette rådet. Det er ikke mer brannfarlig med skrusikringer enn med automater.

Dersom man har et elektrisk anlegg som er så gammelt at isolasjonen på kablene er skadet, eller man har noe så gammelt som papirisolerte kabler så vil jeg anbefale å få det helrenovert. For de fleste andre holder det med en gjennomgang med varmesøkende kamera for å lete etter skader på kabler og koblinger som har løsnet med årenes løp.

  Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 23:15   #11
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Vi har også skrusikringer, fra 1980. Vi har tenkt på å skifte det, men vi pleier å tenke lenge

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 23:26   #12
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Vårt el-anlegg var fra 1961 og siden vi skulle ha nytt kjøkken med flere kurser og ny kurs til varmepumpe, ble vi anbefalt å skifte sikringsskapet og trekke noen nye ledninger (ikke overalt). Elektrikeren kunne fortelle at om noen år vil det bli standard med fjernavlesning, og i den forbindelse må man ha et sikringsskap som er beregnet for avleseren som tar ganske mye plass. Dermed har vi monstersikringsskap.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 23:36   #13
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg føler vel for å be deg begrunne, siden du gir et råd som koster mange penger - om hvorfor du gir dette rådet. Det er ikke mer brannfarlig med skrusikringer enn med automater.

Dersom man har et elektrisk anlegg som er så gammelt at isolasjonen på kablene er skadet, eller man har noe så gammelt som papirisolerte kabler så vil jeg anbefale å få det helrenovert. For de fleste andre holder det med en gjennomgang med varmesøkende kamera for å lete etter skader på kabler og koblinger som har løsnet med årenes løp.

I følge min elektrikerpappa så er det ingen grunn til å bytte ut bare fordi anlegget er gammelt nei. Skader, slik du nevner, er jo en soleklar grunn, og så dette med at eldre anlegg ikke takler dagens strømbruk, og dermed fort blir overbelastet. Det merker man om man plages med at sikringene ryker til stadighet.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 00:29   #14
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Huset er fra 1990, så det blir vel da 20 år, han som bygde huset var elektrikker og det merkes kan man vel si. Vi har ihvertfall nok stikk-kontakter, lysbrytere og andre artige el-installasjoner. Ikke noe er mangelvare. TV og telefon-uttak i nærmest alle rom. Vi har ett el-panel på veggen i gangen, vi har bare bodd her i 8 år og har ikke skjønt hva det skal brukes til enda.. Men det er sikkert noe lurt.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 07:40   #15
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.383
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg føler vel for å be deg begrunne, siden du gir et råd som koster mange penger - om hvorfor du gir dette rådet. Det er ikke mer brannfarlig med skrusikringer enn med automater.

Det var ikke ment som et råd jeg tenkte noen skulle følge, men jeg trodde faktisk ingen hadde skrusikringer lenger, så det var bare ment som litt humring over akkurat det. Men nå har jeg fjernet det, så det slipper å plage deg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 07:47   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det var ikke ment som et råd jeg tenkte noen skulle følge, men jeg trodde faktisk ingen hadde skrusikringer lenger, så det var bare ment som litt humring over akkurat det. Men nå har jeg fjernet det, så det slipper å plage deg.

Dette er mitt fagområde, så meg plager det ikke. Men generelt så er det sånn at hvis noen ber om et råd så er det nettopp for å følge dette rådet. Aner man ikke hva man snakker om så bør man i det minste ta forbehold om at man ikke har peil. I innlegget ditt så det ut som skrusikringer var et kriterie du visste at var utløsende for å skifte hele elanlegget.

Fint at du endret.

  Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 07:47   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Huset er fra 1990, så det blir vel da 20 år, han som bygde huset var elektrikker og det merkes kan man vel si. Vi har ihvertfall nok stikk-kontakter, lysbrytere og andre artige el-installasjoner. Ikke noe er mangelvare. TV og telefon-uttak i nærmest alle rom. Vi har ett el-panel på veggen i gangen, vi har bare bodd her i 8 år og har ikke skjønt hva det skal brukes til enda.. Men det er sikkert noe lurt.


Åh!

  Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 07:59   #18
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Vårt er fire år gammelt, samme som huset. Så heldigvis er det leeenge til vi behøver å tenke på å skifte det.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 08:21   #19
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Huset vi bodde i fram til august var bygget i 1970, og vi byttet sikringsskap desember i fjor. Vi var aldri plaget med at sikringene gikk, så vi kunne vel hatt det ei stund til.
Nå bygger vi hus, så da blir det som alt annet ganske nytt.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 09:19   #20
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når bør man skifte det elektriske anlegget? Hvor gammelt er ditt?

Det skal en del til for å ta knekken på de fine skrusikringene mine altså, men full belysning, olje-varmeovn, cd-spiller og dampvasker på samme krets gjør susen. Det tror jeg er den eneste gangen en har tatt kvelden siden vi flyttet inn. Sambo har angst for trehus og brann (han er fra Utlandet, og har stor skepsis til trehus generellt), det er den eneste grunnen til at vi har snakket om å skifte. Men jeg tror det er ganske langt ned på lista over Ting Vi Burde Gjort.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no