Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sølvbestikk og oppvaskmaskin

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-10, 21:36   #1
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sølvbestikk og oppvaskmaskin

Jeg har arvet et sett med bestikk, telesølv heter det. Gammeldags og snirklete og ikke noe jeg ville ha kjøpt selv, men med litt sjarm og det kan sikkert funke på bordet med riktig tilbehør.

Mora mi sier at jeg ikke kan vaske det i oppvaskmaskina, men jeg synes det høres sært ut? (Det må sies at mora mi mener oppvaskmaskiner er djevelens verk og noe de fandens feministene har snekret sammen...)

Men jeg må jo sjekke her da, i tilfelle hun faktisk har rett? Kan telesølv vaskes i oppvaskmaskin? (Jeg har jo noen sølvskeier som ungene har fått til dåpen og som er i daglig bruk og dermed er i oppvaskmaskina daglig og de tåler det jo fint...)

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 21:37   #2
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sølvbestikk og oppvaskmaskin

Jeg har så å si ikke noe sølv, men mener å huske at det kan vaskes i oppvaskmaskin, men ikke i samme "åpning" som annet bestikk, hvis du skjønner hva jeg mener...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 21:39   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sølvbestikk og oppvaskmaskin

Jeg vasker telesølvet mitt i oppvaskmaskinen. Du må fjerne alle matrester skikkelig (ellers blir det merker) og sølvet blir ikke blankt av det (du må pusse det før eller siden), men det blir ikke mindre blankt.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 21:45   #4
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sølvbestikk og oppvaskmaskin

Du kan, men det er større fare for at kniven løsner i skaftet. Ellers må matrester fjernes og sølvet skal ikke være i kontakt med vanlig bestikk.

Jeg vasker alltid sølvbestikket i oppvaskemaskinen til min mors fortvilelse, og det har gått bra helt til nå hvertfall.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 21:57   #5
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sølvbestikk og oppvaskmaskin

Jeg vasker ungenes sølvbestikk i oppvaskmaskinen, men det får en egen del av kurven, dvs ikke sammen med annet metall (tar gjerne en plastskje ved siden av).

Et lurt tips er å gni litt på det med et kjøkkenhåndkle når du tar det ut, for da tar du litt av belegget legger seg på (jeg har en teori om at uansett vaskemetode så blir det litt belegg, men når du vasker opp for hånd, så er det ganske så standard for de fleste å tørke/gni etterpå...).
Du må uansett pusse det innimellom, men det blir ikke flekkete og stygt på samme måte. Det blir litt matt etter en stund, men ikke sånn grusomt som det blir av å ligge i skuffen.

Jeg mener at det må være bedre å faktisk bruke og evt slite ut bestikket, enn at det ligger og "råtner" i en skuff.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 22:19   #6
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sølvbestikk og oppvaskmaskin

Svigermor sier man oftere må pusse det hvis det vaskes i maskinen.
Moren min sier det er helt greit, såfremt det står for seg selv.

Jeg stoler på mamma, grenser hvor himla ofte man pusser sølv uansett... Men obs mht knivskaft, ja.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 22:21   #7
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Sølvbestikk og oppvaskmaskin

Da må konklusjonen bli at sølvbestikket ender i oppvaskmaskina som planlagt. Men at mora mi får høre at det vaskes kjærlig for hånd akkopagnert av stille salmesang.

Takk, damer!

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 22:27   #8
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sølvbestikk og oppvaskmaskin

Opprinnelig lagt inn av Myrull, her.

Da må konklusjonen bli at sølvbestikket ender i oppvaskmaskina som planlagt. Men at mora mi får høre at det vaskes kjærlig for hånd akkopagnert av stille salmesang.

Takk, damer!


Så blir alle fornøyd, ja.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 22:29   #9
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sølvbestikk og oppvaskmaskin

Jeg vasker sølv i maskinen, men det er ikke smart å vaske sølvbestikk med
benhåndtak i maskinen. (Broeren lånte fiskebestikke mitt)

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 19:31   #10
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sølvbestikk og oppvaskmaskin

Opprinnelig lagt inn av Myrull, her.

Da må konklusjonen bli at sølvbestikket ender i oppvaskmaskina som planlagt. Men at mora mi får høre at det vaskes kjærlig for hånd akkopagnert av stille salmesang.

Takk, damer!

Det høres ut som en god løsning ja.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 21:14   #11
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sølvbestikk og oppvaskmaskin

Stille salmesang har jeg også tro på. Med tanke på hva det bestikket koster så er det kanskje helt på sin plass. Men..jeg bruker..og tar godt vare på mitt, sånn om en ann. Viktig at en bruker de tingene en er glad i, og ikke bare gjemmer de bort.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 10:06   #12
Blippetiblippblopp
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 4
Blippetiblippblopp har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sølvbestikk og oppvaskmaskin

hvis man setter bestikket med håndakene ned, kommer det ikke like mye vann inn i skaftet, og limet løses ikke like lett opp...

Blippetiblippblopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no