Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Trenger råd om slalomkjøring med barn i "sele"

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-10, 00:15   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trenger råd om slalomkjøring med barn i "sele"

Jeg har fått råd om å kjøre med lillegutt i sele i slalombakken framfor å ha stang på tvers foran oss.

Han veier oppunder 40kg (og er 140+ lang, men det er ikke så viktig), og jeg har unngått sele fordi jeg er redd for å få "kakk" i ryggen, og redd for at jeg ikke skal klare å holde han igjen siden han er såpass tung og hvis han får stor fart ift meg.

Noen med erfaring i å kjøre med barn i "bånd" som kan gi litt tilbakemelding om hvordan det funker med større barn? Jeg stoler ikke på at han klarer å stoppe på egenhånd, hverken ved å sette seg eller ploge.

Når jeg kjører rett ved siden av han kan jeg i verste fall gi han et puff eller "legge" meg over han så han velter og dermed stopper. Det har hittil fungert veldig bra å svinge/stoppe uten fall ved å "styre" han med stangen på tvers men jeg ser stadig etter bedre løsninger for å lære han å kjøre alene...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 00:23   #2
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger råd om slalomkjøring med barn i "sele"

Sele er jo supert om han er litt utrygg. HAn står jo selv oppreist og må gjøre alt selv, du holder bare igjen med slak line bak.

Lilletassen stod i dette i Tryvann i fjor, men i år klarer han å svinge og å bremse så fint så den er helt droppet.

Enig i at du må unngå å holde han mellom bena når han er så stor, de har en tendens til å sette seg ned og det blir sabla tungt for deg. Sele er supert når de er litt utrygge. Lykke til med øvelsen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 00:25   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger råd om slalomkjøring med barn i "sele"

Ikke mellom beina, han står vedsiden av meg med stang på tvers
Setter seg ikke for det tør han ikke...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 01:13   #4
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger råd om slalomkjøring med barn i "sele"

Vi har brukt sele på alle tre ungene, men de begynte da de var hhv 5, 4 og 3 år så de var selvsagt ikke så store og tunge som barnet ditt.

Jeg vil tro at det mest fornuftige for dere er å bruke sele i barnebakke slik at det er begrenset hvor stor fart dere får. Jeg har kun stått med yngstejenta i sele (hun var da 3 år), de andre er det mannen som har håndtert siden jeg lærte slalom samtidig som de to eldste.
Min taktikk var å ha slakk sele - jenta måtte selv stå, bremse og svinge, selen var der bare som sikkerhet i tilfelle hun mistet kontrollen. Jeg sto bak henne med den slakke selen og brølte hva hun skulle gjøre: Sving høyre - sving venstre - sving høyre - brems!! osv. Fungerte veldig bra. (Sånn rent bortsett fra at alle andre i baken sikkert trodde det hadde klikka for meg der jeg gaulte i vei...!)

Erfaringsmessifg lærer barna teknikken ganske fort, men det er veldig viktig at de har kontroll på bremsinga før du slipper dem løs i storbakkene. Ikke gøy for noen om de mister kontrollen der!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 01:32   #5
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger råd om slalomkjøring med barn i "sele"

Vi prøvde sele på minsten her. Dvs, mannen prøvde. Og det ble med forsøket... Mannen påsto at det var det verste han hadde vært med på når det gjelder å lære ungene noe. Det var tungt, og han følte ikke at han styrte ungen i det hele tatt. Gutten falt jo noen ganger, og det var bare flaks at mannen ikke havnet oppå han.

Det ble ikke mange forsøkene med dette før de ga opp, og så fikk gutten prøve seg alene, med pappa tett ved siden av seg. Mye tryggere, og jeg tror gutten lærte å kjøre mye raskere uten selene.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 09:49   #6
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger råd om slalomkjøring med barn i "sele"

Jeg synes det er veldig greit å kjøre med større unger i sele også. I fjor når vi havnet i en alt for bratt bakke så ploget jeg ned med en 30 kg unge foran, men var sliten etterpå. I ikke så bratte bakker er det ikke noe problem. Jeg klarer fint å svinge bak ungen selv om ikke ungen gjør det for å bremse farten.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-10, 09:59   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger råd om slalomkjøring med barn i "sele"

OK. Jeg har ikke erfaring med store barn. Vi hadde sele på knerten i fjor. Da var han 2,5 år. Poenget med sele er at han kan stå selv, men du kan når som helst redde ham inn igjen hvis det går for fort eller ikke klarer å svinge unna en hindring. Det bør ikke gå særlig fort i sele.

Knerten var også mer fornøyd med selen. Hvis han stod mellom bena våre eller holdt i staven vår, så "gadd han ikke" og bare stolte på oss uten egeninnsats. Det var visst bedre å "kjøre selv" i sele.

Åh, nå kjenner jeg at jeg gleder meg til vi skal i bakken neste gang.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 00:55   #8
Mizar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 22
Mizar er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Trenger råd om slalomkjøring med barn i "sele"

Jeg har hatt 5-åringen min (17kg, 110cm) i bakken to ganger, først uten sele og så med. Å holde henne mellom bena var lite fruktbart, hun stoler for mye på at jeg holder henne, og legger gjerne hele vekta si på meg. Forferdelig slitsomt på ryggen også. Med sele gikk det mye bedre, man kan styre henne litt, og hun må selv holde seg på bena. Hun ramler rett som det er, men trikset er å ikke kjøre RETT bak henne, men litt til siden. Virker også som om hun selv syns det var artigere å kjøre med sele.
Har ikke prøvd med stang eller skistav på tvers, men ser at det og kan funke. I og med at sele fungerte så bra for oss, så trur jeg vi holder oss til det inntil videre

Mizar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 10:26   #9
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger råd om slalomkjøring med barn i "sele"

Jeg har sett mange i bakken som står med staver på tvers, men flere har spurt oss hvor vi har kjøpt selen. Problemet med selen er jo at de blir litt for vant med at de blir bremset og ikke trenger å bremse selv. 4-åringen min kuttet vi ut selen på for et par uker siden og det går strålende i de minste bakkene i alle fall.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 20:22   #10
Curly
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.275
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Sv: Trenger råd om slalomkjøring med barn i "sele"

Når han er stå stor tror jeg heller at jeg hadde kosta på 1 time med instruktør til han slik at han kan styre seg i barnebakken alene. Ser for meg at sele på så store barn kan være vanskelig, eller???
Vi begynte med slalåm på våre i år (3 og 7 år), har ikke testa sele da, men vi leide instruktør til dem og kjører ved siden av og terper på det med å ploge/bremse (pizza som instruktøren kalte det ) og nå kjører de ganske fint selv.

__________________
Jau
Curly er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no