Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Stiklestadspelet?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-10, 11:04   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Stiklestadspelet?

Til sommeren skal vi ikke utenlands på ferie.
Da lurer jeg på dette med Stiklestadspelet. Helt siden jeg var lita har jeg hatt et skrekkelig romantisk forhold til vikinger og kristningsperioden av landet vårt. Jeg var ikke gamle tassen da jeg slukte alle Vera Henriksenbøkene.

Så lurer jeg da litt på dette spelet. Hvordan funker det, egentlig? Er det spennende for unger? (Ti og tretten år)
Er det stort opplegg og at man går rundt og ser eller sitter man på en tribune mer som i et vanlig teater?
Ligger det kurant til? (Det er mulig vi skal ha med en med dårlig rygg)
Må man kjøpe billetter et år i forveien eller noe?

  Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 11:48   #2
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Nå er det riktignok leeenge siden vi var der, men ut fra det jeg kan huske:
Det er en friluftsscene, der publikum sitter i en stor bakke/på en slette. Mulig det var noen benker der, men jeg er rimelig sikker på at vi hadde med campingstoler da vi dro dit. Men vi satt, ja. Det var ikke slik at vi gikk rundt der det foregikk. Vi gikk et stykke fra parkeringsplassen, men ikke veldig langt og det var ikke ulendt.
Det bør funke bra for en 10- og 13-åring, litt avhengig av interesser, så klart. Det er kjent for å være et godt arrangement, med kombinasjon av profesjonelle skuespillere og lokale amatører.
Hvordan det er med billettbestilling vet jeg dessverre ikke. Da vi var der, kjøpte vi billetter gjennom en som var med i spillet.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 11:50   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Er det langt unne Trondheim? Sånn at det er teit å ha hotell der?

  Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 11:52   #4
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Det er en friluftsscene, et slags amfi.



Billettsalget starter vanligvis på nyåret, gjennom Billettservice og Posten (tror jeg...). Jeg tror ikke du må være kjempetidlig ute, men heller ikke vente til dagen før.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 11:54   #5
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er det langt unne Trondheim? Sånn at det er teit å ha hotell der?

En time og et kvarter med bil, minst, på E6. Det er på Verdal.

Det går tog mellom Verdal og Trondheim, og jeg mener huske at det er ekstra avganger i forbindelse med Spelet. Så hotell i Trondheim er ikke helt teit, bare man er klar over avstandene.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 12:10   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Det anbefales!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 13:21   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Det anbefales, og jeg syntes det var både spennende og litt kjedelig da jeg var der som barn (yngre enn ti). Hadde jeg fått bedre forståelse for handlingen og hva det var for slags type forestilling i forkant, hadde jeg garantert likt det bedre.

Og det går fint an å bo i Trondheim hvis man er obs på avstanden. Vær også obs på at man bør være ute i god tid, siden det bare er delvis nummererte plasser (man kjøper billett i en sone, mener jeg å huske), ha med piknikkurv og for all del stille med paraply.

Og etterpå kan man besøke Teofelia-familien, hvis de er hjemme.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 13:23   #8
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Det går også busser til spelet fra Trondheim. I tillegg til spelet er det mange andre aktiviteter og utstillinger som kan være aktuelle for hele familien. Her står det mer om det som skjer i samme tidsperiode.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 13:42   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stiklestadspelet?



Dette er i juli? Ikke i juni?

Da blir det ikke noe av. Jeg trodde det var rundt skoleslutt jeg.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-10, 13:44   #10
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Re: Stiklestadspelet?

Det er alltid i Olsok-helgen

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 21:41   #11
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Gammel tråd, men den poppet opp da jeg søkte på Stiklestad.

Vi kjører trolig til Lofoten i sommer og planlegger ting å gjøre på turen nordover. Eldste har tydeligvis snakket en del om Stiklestad på skolen. Hun er fast bestemt på både å se Nidarosdomen og Stiklestad. Hun har også fått med seg dette med spelet, og har veldig lyst til å se det.

Jeg har aldri sett det, og kunne selv tenkt meg det. Men er dette noe som kan fenge en 7 åring også? Jeg ser det kommer på ca 1000 kr hvis jeg skal ta med ungene på det, så det er greit å vite om det er noe vi kan gjøre nå i sommer, eller om jeg bør vente noen år. Problemet er at da er kanskje ikke dagens store interessen like mye til stede hos storesøster.

Noen som har vært der med barn nede i 7 årsalder? Jeg vil i så fall gi barna en liten "kortversjon" eller låne noen bøker før vi drar.

Og jeg ser det er 2 prisklasser, er det "håpløst" å se/høre på de rimeligste plassene?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 21:46   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Jeg har sett det når jeg var omtrent 13 tror jeg, og det betyr at lillebror var rundt 7. Så vidt jeg husker syns vi begge det var spennende. Men det jeg husker best var hotellet vi bodde på - vi hadde vindu inn mot et kjøpesenter, altså inni kjøpesenteret. Fantastisk.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 21:52   #13
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Ja det er rart hva en husker best av slike ting.

Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 23:34   #14
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Jeg tror absolutt det kan fenge en 7 åring.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 23:43   #15
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Er dere i Trøndelag på den tida av sommeren, så må dere få med dere Olavsfestdagene i Trondheim, også. For en sjuåring som er opptatt av spelet og Domen er middelaldermarkedet i Erkebispegården (bak Domen) et must.

Også må dere ta dere tid til et FP-treff på Marinen (også bak Domen) så klart!

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 02:23   #16
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Funker veldig for 7 åringer.
Er nye benker. Tilrettelagt for handicapete. Hører fint på alle plassene. Nåner det visst hotell oppe på Stiklestad også, men der er det nok fult allerede.
Skjer alltid mye annet på Stiklestad om sommeren også. Som gårdimellom, teater der man er med å går rundt, i år er det vel fra 1911. Veldig popis for barn. Mye museumgreier, og nå tror jeg muligens at vikinghuset er ferdig også?

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 08:00   #17
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

http://www.stiklestad.no/

På stiklestad er det museum, hotell og scene i ett. Hele sommeren, og særlig rundt olsok skjer det mye inne på orådet her. Hotellet er bare et par år gammelt, og veldig fint. Jeg var på besøk i november 2009, et par dager før Stiklastadir åpnet, fascinerende.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 08:02   #18
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Jeg vet altfor lite til Stiklestad til å bo bare noen km unna. :skrape:

Men gårdimellom er vandreteater, og veldig populært og bra. Vi har vært på det hver sommer de siste 11 årene.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 09:00   #19
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.324
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Det er 12 åringen som er opptatt av spelet, men jeg klarer sikkert å vekke interessen hos de to andre også.

Det blir som sagt på turen nordover, så det blir egentlig et dagsbesøk. Dette blir første helga i ferien min (trolig), og spillets siste dag er den søndagen. Tenker å overnatte litt sør for Trondheim, kanskje hos venner. Så innom Trondheim på formiddagen før en kjører videre mot Stiklestad. Er det ok campingplass (telt eller hytte) i nærheten av spelet, slik at vi kan overnatte et sted i nærheten før vi reiser videre neste dag?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 09:07   #20
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stiklestadspelet?

Jeg lurer veldig på hvor Serafin bor.

Ellers er Spelet verdt å få med seg, musikken er helt utrolig nydelig, proffe skuespillere sammen med lokale amatører og en fantastisk stemning. Ungene mine har vært med flere ganger, og har likt det veldig godt.
Hotellet er kjempefint, og det er masse annet på skjer på Stiklestad om sommeren. Gård-i-mellom er et morsomt vandreteater som går på museumsområdet, jeg så det første gang i fjor med ungene og vi lo høyt flere ganger.
Det er en campingplass like i nærheten, men jeg aner ikke noe om hvordan standarden er. Dessuten er det to hotell nede i sentrum, 5 minutter unna med bil.

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no