Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Irmas kokebok (med bilder)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-07, 20:32   #241
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Mm, så flink du er Irma!

Jeg skal tråle tråden din etter kyllingretter.
Og så skal jeg få mannen til å lage det til helgen.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 23:28   #242
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Vi skal prøve kylling og spinat-lasagnen på søndag, noe jeg virkelig gleder meg til!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 23:28   #243
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Jeg skal tråle tråden din etter kyllingretter.
Og så skal jeg få mannen til å lage det til helgen.

Det var søren ikke dumt.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 21:50   #244
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Forleden fikk jeg nytt blad fra SpisBedre. Jeg er så fornøyd med det bladet at jeg ikke kan få sagt det! I allefall det siste nummeret! Guuud, så mye jeg skal teste!

I dag lagde jeg mexikansk suppe med nachos og guacamole, og den ble veldig god!
Jeg fant ikke babyspinat, så jeg brukte to terninger med hakket frossen spinat.
Neste gang kommer jeg til å bytte ut kjøttdeigen med skikkelig kjøtt, og putte oppi poteter, skåret i terninger.
I stedenfor nachos, brukte vi taco tubs, siden vi hadde det i skapet.
Ikke fant jeg koriander heller, så det droppet jeg i guacamolen.
Avokadoene jeg fant var steinharde, så røren ble ikke helt slik den skulle, men veldig god fordi om.


Mexikansk suppe med nachos og guacamole
4 pers

1 gul løk
500 g kjøttdeig
2 ss rapsolje
1 ts salt
1 krm nykvernet sort pepper
1 pose taco kryddermiks
1 liter vann
1 boks bønner i tomatsaus
30 g babyspinat
1/2 dl strimlet persille

1. Rens og finhak løk.
2. Stek løk og kjøttdeig i olje i en kjele. Krydre med salt og pepper.
Rør i kryddermiks. Tilsett vann, kok opp suppen under stadig omrøring
og la den putre under lokk i ca 10 min. Rør om av og til.
Tilsett bønner og la dem trekke i ca. 5 min. Tilsett spinat og persille,
og la det trekke i 1-2 min.
3. Server med nachos og guacamole.

Guacamole med tomat
4 pers

2 små tomater
1/2 gul løk
1/2 rød chili
1 stor avokado
2 ss finhakket koriander
1/2 ts salt
1 krm nykvernet sort pepper
1 ss limesaft

1.Finhakk tomater. Skrell og finhakk løk. Del, ta ut kjerner og finhakk chili.
2.Del avokadoen, ta ut stenen og mos kjøttet med en gaffel.
3.Bland avokadomosen med tomater, løk, chili og koriander.
Smak til med salt, pepper og limesaft.


__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08

Sist redigert av LilleLeo : 06-04-08 kl 14:41.
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 22:11   #245
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Denne retten, også fra SpisBedre, har vi laget et par ganger. :sikle:
Kyllingen blir veldig saftig og god!

Kyllingspyd og eplebulgur
4 pers

450 g kyllingfilet
2 dl matyoghurt
1 ts garam masala
1 krm + 1 ts + 1/2 ts salt
2 dl bulgur
5 dl eplejuice, utspedd
2 squash, skivet
1 1/2 dl salte cashewnøtter

1. Del hver filet i tre. Bland yoghurt og garam masala. Hell halvparten i en liten bolle, og smak til med 1 krm salt. Ha 1 ts salt og kyllingen i resten av yoghurten.
2.Sett ovnen på 225 grader. Træ kyllingbitene på spyd. Legg dem på et stekebrett kledd med bakepapir. Stek dem midt i ovnen i ca 10 min.
3. Bland eplejuice og bulgur i en kjele, kok opp og la det trekke under lok i ca. 8 min.
4. Grill squashen i en (grill)panne. Dryss 1/2 ts salt over. Bland bulgur, squash og salte nøtter.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08

Sist redigert av LilleLeo : 06-04-08 kl 14:39.
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 22:16   #246
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Det så spennende ut Lille Leo!

I dag laget vi nydelig til lørdagsgodis. Vi følte det var såpass gourmetaktig at vi fant fram stetteglass til pepsi max. Vi laget av en pakke ricotta, dvs. 250 g, og endret oppskriften etter innholdet i ricottapakken. Det ble fire lapper til sammen. Glemte å inkludere en grønn tomat vi hadde kjøpt. Gule fant jeg ikke. Selv synes jeg tomater smaker pyton kalde, så vi serverte tomatretten romtemperert.

Stekte ricottalapper med liten tomatsalat (Jamie)

450g god grynet ricotta
2 ss parmesan, nyrevet + litt til serveringen
1 ½ ss hvetemel
havsalt og nymalt pepper
1 stort egg
en stor neve blandede modne tomater
2 kvister frisk basilikum
1 frisk rød chili, renset for frø og finhakket
extra vergine oliveolje
god rødvinseddik
olivenolje
muskatnøtt, til serveringen

Bland ricottaen med parmesan, hvetemel, en klype salt og egget. Smakt til med litt nymalt pepper, og sett røren i kjøleskapet.

Del tomatene i to, klem ut frøene og kast dem. Hakk tomatene i små biter, og la overflødig væske renne av. Finhakk basilikumstilkene og riv bladene grovt, og bland det i tomatene sammen med chilien. Smak til med salt og pepper, litt god ekstra vergine olivenolje og en liten sprut god rødvinseddik.

Sett en teflonpanne på middels varme, og ha i en klink olivenolje. Sett noen klatter ricottablanding i pannen med skje. Ikke gjør pannen for full, kakene skal helst ikke komme borti hverandre. Stek ricottalappene i et par minutter, til de er gyllenbrune, så snur du dem forsiktig med stekespade og steker dem i omtrent et minutt på den andre siden.

Server med en gang, med et lite dryss havsalt, litt muskatnøtt (revet fra stor høyde) og en god skje hakkede tomater ved siden av. Drypp på ekstra vergine olivenolje med pepperpreg, og riv litt parmesan på toppen. Spis dem mens de er sprø og varme!





Ved siden av ricottalappene serverte vi loff. Denne loffen er litt mindre og lettere enn "Mektig loff" som er presentert tidligere i tråden.

Eggeloff

2 stk

5 dl melk
1 kg hvetemel
1 ss havsalt
1 ts sukker
2 egg
40 g gjær
150 g smør
rugmel til strøing

Bruk romtempererte råvarer. Varm melken til ca 30 grader. Bland alle ingrediensene, men hold igjen 1 dl melk og smøret til senere i elteprosessen. Kjør deigen i ca. 3 min på sakte fart. Deretter øker du hastigheten og elter videre i 5 min til. Når du har økt hastigheten, tilsettes resten av melken litt etter litt i små mengder. Deigen er ferdig eltet når den er smidig og har en blank overflate.

Nå tilsetter du smøret som er skåret i terninger. Kjør deigen på sakte fart til smøret har blandet seg helt inn, og du igjen har en smidig og jevn deig.

Dekk bakebollen med plast og la deigen hvile i ca. 1 time. Deretter deler du deigen i to emner som slås opp til runde kuler og får hvile i 20-30 min. Slå opp emnene til brød og legg dem i smurte brødformer.

La eggeloffene heve til dobbel størrelse. Strø litt rugmel på toppen før du snitter brødene på langs og setter dem i varm ovn, ca. 220 grader. Stekes i nederste del av ovnen i 30-45 min. til de er gyllenbrune.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 22-09-07 kl 22:36.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 22:20   #247
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Etter de to siste oppskriftene jeg har lagt inn (Kylling- og spinatlasagne og Ricottalapper++), må jeg bare si at jeg har fått øynene opp for revet muskatnøtt. Jeg har aldri vært spesielt glad i muskat, men nå når jeg har prøvd hel muskatnøtt så er smaksopplevelsen en helt annen.

Har også lyst til å legge til at jeg ikke har oppdatert oversikten over Irmas kokebok sine oppskrifter på en stund. Skal se om jeg får somlet meg til å gjøre det etter hvert, og legge det inn i et nytt innlegg.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 18:06   #248
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

I dag har vi spist kylling- og spinatlasagne, og den var god, men tviler på at vi lager det igjen.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 20:53   #249
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Bestemors albondigas (spanske kjøttboller)

Fikk denne oppskriften av min bestemor for en del år siden, og det har vært vår favorittrett her hjemme. Håper jeg klarer å skrive ned oppskriften på en forståelig måte.

Ingredienser:
500 g kjøttdeig (jeg bruker en og en halv kjøttdeig)
2 egg
Rasp (kavring)
Litt melk
1 finhakket løk
3 fedd finhakket hvitløk
1 finhakket paprika

Krydder:
1 ts salt
1 ts malt pepper
1/2 ts basilikum

1- Bland alt bortsett fra egg, melk og rasp i en bolle (bruk fingrene). Ha i eggene. Spe så med vekselvis rasp og melk til du har spedd ut deigen litt. Krydre med salt, pepper.

Saus:
1 boks hakkede tomater
1 løk
1 ss olje
1 ss buljongpulver
1-2 laurbærblad
Litt rasp

2- Alt has i en gryte og varmes opp. Det hender at jeg hiver oppi en boks med dolmio saus også. Jo mer saus jo bedre. Raspen bruker jeg til å få rett tykkelse på sausen.

3- Trill små boller av kjøttfarsen og ha i sausen. La kjøttbollene få putre i ca 30 min. Jeg pleier å ha middels varme på. Det kan være lurt å ta ut en kjøttbolle etter ca 20 min for å se om de er ferdig. Står de for lenge så blir de så tørre.






Tilbehør: Stekte poteter

Jeg begynner alltid med å skrelle potetene sånn at de kan settes til steking samtidig som jeg begynner å trille ut kjøttbollene.

Ca 2,5 kg poteter
3 fedd med hvitløk
salt
Noen laurbærblad
Mye olivenolje

Skrell potetene og kutt de i små biter. (se bildet)

Legg bitene i stekepannen, og fyll på med olivenolje til potetene er dekket.
Hiv oppi en 2-3 båter med hvitløk, og 2 laurbærblad. Saltes.


Stek potetene på høy varme til de begynner å få en gylden farge. Skru så ned varmen til litt under middels og la potetene stå og putre i ca 20 min. Potetene er ferdig når de er myke inni, og har en fin brunfarge utenpå.
Jeg pleier å ta litt tørkepapir på serveringsfatet før jeg legger på potetene. Dette er for at potetene ikke skal være full i olje.
Fondua sin hvitløksaus er veldig god å ha til.


__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 21:09   #250
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Det så herlig ut, Carolin. Jeg kommer på middag en dag jeg.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 21:30   #251
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Det så herlig ut, Carolin. Jeg kommer på middag en dag jeg.

Bare til å komme.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 17:58   #252
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Det så nydelig ut carolin!

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

I dag har vi spist kylling- og spinatlasagne, og den var god, men tviler på at vi lager det igjen.

Åh... det kommer definitivt vi til å gjøre. Men smaken er som baken. Dessuten synes jeg ofte middager kan bli veldig forskjellig fra gang til gang. En gang kan vi elske en rett, neste gang smaker det pyton. Snodige greier.

I dag har jeg laget rødbetsuppe. Har faktisk aldri hatt en rå rødbet i hus noen gang. Ved siden av suppen serverte vi gulrotrundstykkene som det er gitt oppskrift på tidligere i tråden. Opprinnelig var det ikke buljongterning i oppskriften, men jeg syntes den ble mye bedre med.

Rødbetsuppe (borstsj)

ca 3-4 porsjoner

250 g rødbeter
2 ts karve eller dillfrø
2 nellikspiker
1 laurbærblad
2 ts havsalt
1 l vann
1 løk
1 potet
100 g gulrot
2 ss solsikkeolje
1-2 ss sitronsaft (eller eddik)
100 g rømme
1 grønnsaksbuljongterning (kan sløyfes)

Vask rødbetene og skrell dem. Legg skallene, karve, nellik og laurbærblad i vannet i en kasserolle. Kok det opp og la det surre i 20 min. Rengjør de andre grønnsakene. Finsnitt løken. Skrell poteten. Rasp rødbetene, poteten og gulrøttene grovt. Stek løken i en gryte med olje. Tilsett alle grønnsakene, stek dem litt og hell buljongen gjennom en sikt oppi gryten. Tilsett terningen med grønnsaksbuljong. La det surre i 10 min. Tilsett salt etter behov. Ta gryten fra komfyren, tilsett sitronsaften forsiktig etter behov.

Serveringstips: Ha rømmen oppi en bolle, eventuelt blandet med nypresset hvitløk eller finsnittet gressløk. Server rømmen ved siden av suppen. Pynt med dillblad.



Rødbeter er ikke til å spøke med, det er best å kamuflere barna så godt man kan.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 18:07   #253
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Denne middagen falt veldig i smak hos poden. Mon tro om rosiner og mais har en finger med i spillet. Vi brukte en halv chili og brukte heller hermetisk tomat med chili.

Enchiladas med kylling

ca 4 porsjoner

1 pk. Enchiladas eller myke taco

Fyll:
1 boks hermetiske tomater, gjerne med chili
300 g kyllingkjøtt, stekt
4 ss rosiner
4 ss maiskorn
1 løk
1 fedd hvitløk
1 chili
½ ss tomatpuré 1 ts salt
ca 2 dl gratineringsost

Bland alt i stekepannen. Ha fyllet i tortillas som rulles sammen og legges i ildfast form. Ha osten på toppen, og gratiner i ovnen på 180 grader i ca 15 minutter.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 18:11   #254
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Jeg har forresten kjøpt litt forskjellige nye tallerkener på Ikea. Både fordi jeg er lei av å ta bilder av mat på samme type tallerkener hele tiden, men også fordi de gamle var slitne og sprukne. De gamle tallerknene hadde også tre ulike farger, nå sper jeg på med litt flere. Jeg synes fargen på tallerkenen har mye å si for hvor innbydende maten ser ut. Blomkålsuppe er kjedelig i hvit tallerken, men kan være lekker i en blå. Tomatsuppe drukner i en rød tallerken, men kan være lekker i en grønn.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 19:12   #255
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

WOW her var det sinnsykt mange gode oppskrifter

Disse skal lagres og printes ut, og her skal det kokkeleres

Min kjære og jeg sitter og leser begge to, og han er like imponert Irma

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 19:58   #256
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

WOW her var det sinnsykt mange gode oppskrifter

Disse skal lagres og printes ut, og her skal det kokkeleres

Min kjære og jeg sitter og leser begge to, og han er like imponert Irma

Ja det er nå ikke rart jeg er Irma fan!!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 20:16   #257
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Irma: Når kommer kokeboken eller matkurset ditt??
For noen oppskrifter

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 22:12   #258
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger. Håper det er noen der ute som prøver en oppskrift i ny og ne, hvis ikke er arbeidet med denne tråden litt bortkastet. Med mindre folk setter pris på å se bilder av mat da. Jeg har forsåvidt gjort det selv i årevis, bladd i kokebøker - uten å prøve ut så mye. Har vel aldri noen sinne prøvd så mange nye oppskrifter som vi har gjort i år, og det skyldes nok denne tråden.

I dag laget vi tradisjon tro (*kremt* startet forrige helg) lørdagsgodis. Det ble en Jamieforrett som ikke ble helt som på bildet i kokeboka. Men godt ble det, og en veldig sterk soppsmak på grunn av grillingen. Oppskriften har nok for mye ost, den fløt litt utover alt dessverre. Mulig det er osten, og ikke oppskriften/kokken det er noe galt med.

Soppskiver med smeltet mozzarella og timian

2 store never sopp, skåret i svært tynne skiver
2 klumper mozzarella á 150g revet i små biter
en liten kvist frisk timian, bare bladene
havsalt og nymalt pepper
extra vergine olivenolje

Ta fram et ildfast fat og legg soppskivene utover i ett lag. Dryss over osten og timianbladene. Dryss salt og pepper på, drypp over litt olivenolje, og sett fatet under grillen.

Grill i et par minutter – hold øye med retten hele tiden – til osten smelter, bobler og blir gyllen. Server med litt brød med sprø skorpe til.



Horn med fyll

24 horn

75 g smør
3 dl melk
4 dl vann
50 g gjær
17-18 dl hvetemel
1 ts salt
1 ss sukker
1 egg til pensling

Smelt smøret i en kasserolle. Ha i melken og vannet og la det bli fingervarmt. Løs opp gjæren i blandingen. Bland alle ingrediensene i en bolle. Rør godt til deigen er klumpfri og ser glatt og fin ut. Legg et rent kjøkkenhåndkle over bollen og la deigen heve til dobbel størrelse. Det tar ca 30-40 min.

Hvelv deigen over på et melet bakebord og kna den litt sammen. Del deigen i tre, til en runding med diameter på ca 40 cm. Hele tiden mens du kjevler må du passe på at deigen ikke setter seg fast i bordet. Hvis den holder på å sette seg fast, løfter du opp deigen og drysser litt mel under.

Bruk en kniv og del rundingen i 8 kakestykker. Legg på fyll på den bredeste delen av kakestykket, men ikke på den ytterste cm. Rull det sammen inn mot midten, og lag en liten bøy. Legg hornet over på bakepapirkledd stekeplate. La spissen være ned. La hornene etterheve under et klede i ca 15-20 min. Pensle med et sammenvispet egg og strø på litt av fyllet, så du vet hvilke horn som inneholder hva.

Vi brukte følgende fyll:
gulost
litt parmesan
ketchup
kalkunskinke fra boks, oppdelt i terninger


__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 29-09-07 kl 22:18.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 22:14   #259
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

De så riktig deilig ut, Irma!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 22:14   #260
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Irmas kokebok (med bilder)

Jeg har forresten satt meg som mål at jeg skal prøve ut noen av suppene dine, i nærmeste fremtid.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no