Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-13, 22:35   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg skulle gjerne reist mye mer og for å se verden må man nesten fly. Vi reiser som regel en familietur, leier hus i Sør-Europa, tar ut ungene en uke før høstferien i september fordi svigers spanderer årlig tur til "syden" og jeg og mannen reiser gjerne på en langhelg til europeisk storby en gang i året. I tillegg begynner vi med venninnetur en gang i året dette året og vi skal fly. Ellers skal vi i år på bilferie i Norge og skal forpeste luften med en SUV i fjorten dager. Vi kjører også bil til og fra jobb begge to pga at det er mest praktisk og tidsbesparende.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 22:36   #22
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Vi har ikke vært på noen sydenferie hittil, sist jeg var på noe sånt var i 1997. Vi har derimot fløyet andre steder på ferie, men aller mest innenlands enten privat eller med jobb. Velger gjerne tog der det er mulig, men hvis vi skal være borte en langhelg er nesten to hele reisedager på toget tur retur å ta litt hardt i. Det er selvsagt flere grunner til at vi ikke har fløyet langt av sted på et par år, siden vi har hatt baby/jeg har vært gravid/vi har fått en baby til, så jeg skal ikke påstå at miljøhensyn står først i tankerekken når vi planlegger ferie, men vi prøver å være bevisste på valg av transportmiddel og har ikke behov for eller råd til store utenlandsferier hvert år i den fasen vi er i nå

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 22:38   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

(Eg synest heller ikkje det er flaut eller synd på folk som aldri reiser til Syden. Eg trur det er mange fleire spennande ting ein kan gjere, når ein først skal reise, enn å ligge ved bassengkanten).

Selvfølgelig, men dette var da fordomsfullt sagt. Det er mye spennende man kan gjøre i syden, og en trenger slett ikke ligge ved noen bassengkant. Fotograf er jeg enig med selve poenget ditt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 22:40   #24
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.097
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Personleg reagerer eg veldig på tanken om at det er ein "menneskerett" å reise på tur til Syden ein gong i året og at det at folk ikkje har råd til dette, i feriane er grunn nok til å ta barn ut av skulen. Og eg reagerer ikkje bare fordi eg er lærar og synest det er ein uting å ta barn ut av skulen, eg reagerer og fordi eg stusser på denne årlege sydenturen (som av denne mora blir framstilt som eit minimumsbehov folk bare har) i eit miljøperspektiv. Og det er miljøperspektivet eg tenker at denne tråden skal handle om (i motsetning til den andre).

Tenker folk her på miljøet når dei planlegg ferien? Eller er ei fritidsreise frå eller til bare ein dråpe i havet?

For meg er det utenkeleg å skulle reise med fly årleg, for å reise på ferie, blant anna fordi eg tenker at dette ikkje er foreineleg med ein bærekraftig livsstil. Kva tenker de?

Aller først, og selv om denne tråden skulle handle om miljøperspektivet: Dee eneste stedet jeg har lest menneskeretter og sydentur i samme setning er her på FP. I min omgangskrets reiser de færreste til syden årlig (bortsett fra oss), og om de gjør det er det stort sett i skoleferien.
Jeg er også lærer (og driver med karaktervurdering), men jeg synes ikke sydenfarerene er noe problem for meg i jobben min. Skolen har utarbeidet et standardskriv som sendes med svar på søknad om skolefri der det tydelig kommer frem hvordan eleven skal jobbe for å henge med i fagene. Alle læringsmål, årsplaner og fagplaner ligger på It´s learning, det kommer tydelig frem hvilket kompetansemål vi jobber med i hvilken periode, eleven skal være klar til å vise kompatanse når de er tilbake på skolen og om de mangler vurdering i et kompetansemål er de, i følge opplæringsloven, pliktig til å stille seg disponibel til vurdering når faglærer ber om det. Jeg lager ingen opplegg på forhånd, men bruker en mellomtime til en muntlig høring i de temaene eleven har gått glipp av mens h*n var borte. Problemet vårt er elever som reiser til foreldrenes hjemland og blir borte så ofte og så lenge at de ikke klarer å henge med og at de dermed får I.V i flere fag.

Så til miljøspørsmålet: Nei, jeg tenker ikke miljø når jeg planlegger ferier. Jeg flyr så ofte jeg kan og med god samvittighet. Jeg tror ikke det vil ha noe betydning for miljøet om jeg ikke gjør det, det er bare en dråpe i havet.


Sist redigert av 007 : 10-04-13 kl 22:45.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 22:41   #25
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg tenker på de miljømessige kostnadene med flyreiser, og jeg innrømmer at jeg rettferdiggjør reisene med mine få turer knappast utgjør en dråpe i havet all den tid "alle andre" fortsetter sine reisevaner.
Så lenge vi har mulighet, så tror jeg det er vanskelig å gjøre noe med dette. Skal man kutte ned på flytrafikk må det nok gjøres upopulære grep fra politisk hold.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 22:47   #26
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det er hardt.

Går det an å slå saman trådane, kanskje? Eller blir det bare endå meir tull av slikt?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 22:51   #27
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Nei, jeg synes ikke de skal slås sammen, det blir fort så veldig langt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 22:56   #28
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Vi har ikke vært på noen sydenferie hittil, sist jeg var på noe sånt var i 1997. Vi har derimot fløyet andre steder på ferie, men aller mest innenlands enten privat eller med jobb. Velger gjerne tog der det er mulig, men hvis vi skal være borte en langhelg er nesten to hele reisedager på toget tur retur å ta litt hardt i. Det er selvsagt flere grunner til at vi ikke har fløyet langt av sted på et par år, siden vi har hatt baby/jeg har vært gravid/vi har fått en baby til, så jeg skal ikke påstå at miljøhensyn står først i tankerekken når vi planlegger ferie, men vi prøver å være bevisste på valg av transportmiddel og har ikke behov for eller råd til store utenlandsferier hvert år i den fasen vi er i nå

Eg skal ikkje skryte på meg at miljøhensynet alltid veg tyngst når vi reiser, men det er alltid ein sterkt tilstadeverande faktor, på linje med pris og tidsbruk, når vi skal ut og reise, anten det er til vestlandet eller til Europa.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Selvfølgelig, men dette var da fordomsfullt sagt. Det er mye spennende man kan gjøre i syden, og en trenger slett ikke ligge ved noen bassengkant. Fotograf er jeg enig med selve poenget ditt.

Det var verkeleg ikkje meininga å vere fordomsfull nå. Eg har vore på tre sydenturar og alle tre gongene har eg tenkt at dette er oppskrytt og kjedeleg og at eg opplever veldig mykje meir på andre typar feriar. Men dei tre sydenturane eg har vore på, i 2000, 2002 og 2008 har vore prega av at vi ligg ved bassengkanten.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 22:57   #29
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nei, jeg synes ikke de skal slås sammen, det blir fort så veldig langt.

Greit. Eg skal forsøke å sjekke betre, neste gong eg tenker på å starte ein tråd.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 22:59   #30
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg skal ikkje skryte på meg at miljøhensynet alltid veg tyngst når vi reiser, men det er alltid ein sterkt tilstadeverande faktor, på linje med pris og tidsbruk, når vi skal ut og reise, anten det er til vestlandet eller til Europa.

Samme her.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 23:00   #31
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Samme her.

Ja, poenget med å sitere deg over, var at eg skulle skrive at "eg er også her" eller noko slikt. Men det gløymde eg, så det ser litt økseskaft ut.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 23:04   #32
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ja, poenget med å sitere deg over, var at eg skulle skrive at "eg er også her" eller noko slikt. Men det gløymde eg, så det ser litt økseskaft ut.

Jeg skjønte det, jeg skulle bare markere at jeg var enig. Trøtt, ja.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 23:09   #33
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg skjønte det, jeg skulle bare markere at jeg var enig. Trøtt, ja.

Kan hende det er leggetid, ja.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 23:12   #34
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Noen menneskerett er det ikke å dra til syden. Men jeg ser at barn snakker veldig mye om hva de skal i sommerferien, og det går prestisje i ulike reisemål. Barna har ikke innsikt i pris og verdi i de voksnes øyne som med så mye annet, men det å være en av de som får oppleve ferieturer og aller helst samme type ferieturer som de andre betyr ganske mye. Jeg tror nok at de fleste steder går det på omgang hvem som har kulest ferie, men det å være barn i de familiene som aldri drar på tur må være veldig kjipt. De familiene har ofte ikke hytte heller (jeg ser jo at "på hytta" ofte fremstilles som et gratisalternativ i slike tråder, det er det jo på ingen måte hvis man eier hytta selv). Men man blir faktisk såpass utenfor av å aldri få dra på ferietur at hvis det er familiens mulighet til å få dette til tenker jeg at det godt kan trumfe en ukes skole.

Dette blir litt på samme måte som med merkeklær. Man kan mene at det ikke burde bety noe og at man heller bør bygge opp under barnets evne til å stå imot press, men det er og blir ikke så enkelt å være den som ikke har muligheten til å velge eller velge bort.

(og jeg tenker heller ikke på miljøperspektivet når jeg drar på ferie dessverre).

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 06:33   #35
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.899
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg tenker ikke paa miljoet naar jeg planlegger ferie. Med faa feriedager, maa det brukes minst mulig tid paa reise, og da er fly det beste (eneste) alternativet. Jeg er ogsaa en av dem som 'maa' ha sol og varme noen ganger i aaret for aa komme meg gjennom den lange vinteren.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 06:43   #36
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Vi tenker helt klart miljøaspektet også når vi skal på ferie.
Å fly helle familien hvert år hadde vært uaktuelt også om vi hadde hatt råd til det.

Jeg er en av de som er skremt av hvor lite mange bryr seg om helheten.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 07:00   #37
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg syns syden er så teit uttrykk at jeg gidder ikke svare. Jeg har vært på flere turer i land som omtales med dette sekstitallsbegrepet, og syns også det er svært fordomsfullt å anta at folk kun ligger ved bassenget når de besøker land lenger sør.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 07:30   #38
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Vi bruker fly i ferien kvart år uten at eg har dårlig samvittighet for det.
I tillegg flyr eg to-tre gangar i løpet av året i forbindelse med jobb.
Eg tenker at det viktigaste er at eg er miljøbevisst i kvardagen. Sorterer avfall, reduserer bruk av bil og slike ting.

Ser at fleire her nevner at det er utaktuelt at heile familien skal fly ein gang i året. Men forurensning-bidraget blir vel det samme når ein i familien flyr som når heile familien flyr? Forutsatt at dei reiser med samme fly, sjølvsagt.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 07:57   #39
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg reiser en del med fly, men hadde nok valgt tog i en del av tilfellene dersom dette var et prismessig likeverdig alternativ. I forbindelse med turen min til Amalfi om en drøy uke undersøkte jeg togalternativet, men dette ble såpass dyrt at jeg slo det fra meg. Reiser omtrent bare på budget-ferier, og transport i ferielandet foregår med tog, buss, sykkel eller - aller helst - til fots.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for flyturene, det skal en del til for å trigge akkurat det hos meg, men jeg skulle ønske tog var et mer reellt alternativ.

Er ingen overforbruker/storforurenser ellers, bruker bilen lite, sorterer, sliter ut klærne mine, handler fair trade, spiser lite kjøtt og kaster nesten ikke mat. Jeg er noe ambivalent til såkalt kortreist mat, tenker at hvis jeg kjøper matvarer fra utviklingsland så bidrar jeg til en bedre økonomi i disse landene. Det blir et valg mellom miljø og fattigdom.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 08:11   #40
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg reiser ikke til syden en gang i året, faktisk har vi aldri hatt en tradisjonell sydentur med familien, men kan ikke si at miljøperspektivet er det som stopper meg dessverre. Jeg flyr ofte et par ganger i året andre steder på ferie/kosetur, så jeg har mine svin på skogen.

Jeg er enig i mye av det som står sitert fra artiklene i HI. Flyturisme er unektelig et gedigent miljøproblem og billettene er altfor billige når det ses på som "vanlig" å reise på minimum en sydentur i året. Jeg tror i grunnen ikke det er annet enn en tidobling av prisen, som det nevnes i artikkelen, som vil få folk fra å bruke fly når de skal på ferie. Det er utopisk å tro at folk kommer til å skjerpe seg hvis man bare snakker nok om hvor farlig det er for miljøet.

Jeg er nok en av dem som er forundret over hvor selvfølgelig det er at man må til syden utenfor skoleferien fordi det er billig. Og ikke minst hvor selvfølgelig det er for mange å ta ut ungene av skolen både en og to uker. Mulig andre har mer ferie enn meg, men jeg syns det er vanskelig nok å finne ut hvor ungene skal være i de ordinære skoleferiene om ikke jeg skulle brukt min egen ferie når ungene ikke har fri.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no