Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-13, 08:32   #41
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns syden er så teit uttrykk at jeg gidder ikke svare. Jeg har vært på flere turer i land som omtales med dette sekstitallsbegrepet, og syns også det er svært fordomsfullt å anta at folk kun ligger ved bassenget når de besøker land lenger sør.



Vi kjørte offroad sist gang vi ferierte på en liten øy utenfor vestkysten av Afrika. Så vi var ikke så miljøvennlige ved ankomst heller.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 08:37   #42
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Syden har sin plass på kartet, sammen med påskefjellet. Vi hadde flyttet til sydligere strøk, om det hadde vært praktisk mulig. Klimaet i Norge er ikke optimalt, men omtrent alt annet er optimalt her, så derfor blir vi.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 08:46   #43
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Sjølv om syden ikkje er eit geografisk område, er det eit så etablert begrep at dei aller fleste forstår kva det betyr. Det er sjølvsagt meir presist å seie "Middelhavslanda, Kanariøyene, Egypt, Tyrkia, Kroatia, Bulgaria eller andre land kor folk ofte reiser på charterferie", men eg synest det er langt enklare å omtale slike charterturar til desse områda som "sydenturar", sidan det er eit folkeleg uttrykk som betyr det same.

Ein kan heilt sikkert oppleve mykje meir i Syden, eg forsøker bare å spørre om korfor det er så viktig å reise så langt med fly for å ha desse opplevingane? Dersom målet er opplevings- og aktivitetsferie, er det utruleg mykje ein kan gjere i Skandinavia, som er tilgjengeleg med tog.

Eg undrer meg over at eit forum som kan bruke 12 sider på å diskutere kapselkaffe, relativt unisont bagatelliserer miljøproblematikken knytta til feriereiser. Ein flytur i året frå eller til er ikkje så mykje, men ein flytur i året frå eller til pr. nordmann, er ganske mykje.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 08:47   #44
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Nei, jeg må innrømme at jeg tenker lite over miljøaspektet ved å fly. Jeg flyr flere ganger i året og har ikke noe dårlig samvittighet for det. Hadde tog vært et reelt alternativ så hadde nok det blitt benyttet i stedet for fly, ihvertfall mellom øst og vest her i landet.

Jeg var en av dem som aldri var på noen stor ferie når jeg vokste opp. Min første sydentyr hadde jeg i voksen alder. Jeg ønsker ikke å ta ungene ut av skolen for å dra på tur, men jeg vil ikke si at det er noe jeg aldri kommer til å gjøre for det vet jeg ikke nå.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 08:49   #45
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Nei, miljø trumfer ikke ferie altså - så veldig ikke. De ferieturene vi tar, det være seg til USA eller bare en "svipp" ned mot Middelhavet er sårt trengt kvalitetstid med massevis av opplevelser i tillegg til ekstra sol og varme. Slike ferieturer hjelper i alle fall meg helt nødvendig gjennom hele og/eller deler av året, det er gull verdt for oss alle sammen som familie. Vi har ikke hytte ol. Om vi dropper den ferien/flyturen, så er det noen andre som flyr i steden. Veldig mange fly letter selv med svært få passasjerer ombord, så hvis jeg skulle være tilbøyelig til å tenke mot miljø den veien, vel - jeg kan ikke se at det skal gjøre noen forskjell fra eller til. Flyet går uansett. 1-2 flyturer i året mot daglig bruk av bil, buss etc. Jeg flyr flere ganger i året gjennom jobb også. Vet du, det plager meg ikke en milimeter. Ingen av delene.

Jeg hadde dog syklet til jobb hvis jeg kunne, men det er ikke praktisk mulig. Bare for å dra det enda lenger, mtp. på helheten.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 08:52   #46
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Nei, miljø trumfer ikke ferie altså - så veldig ikke. De ferieturene vi tar, det være seg til USA eller bare en "svipp" ned mot Middelhavet er sårt trengt kvalitetstid med massevis av opplevelser i tillegg til ekstra sol og varme. Slike ferieturer hjelper i alle fall meg helt nødvendig gjennom hele og deler av året, det er gull verdt for oss. Om vi dropper den ferie/flyturen, så er det noen andre som flyr i steden. Veldig mange fly letter selv med svært få passasjerer ombord, så hvis jeg skulle være tilbøyelig til å tenke mot miljø den veien, vel - jeg kan ikke se at det skal gjøre noen forskjell fra eller til. Flyet går uansett. 1-2 flyturer i året mot daglig bruk av bil, buss etc. Vet du, det plager meg ikke en milimeter. Ingen av delene.

Jeg hadde dog syklet til jobb hvis jeg kunne, men det er ikke praktisk mulig. Bare for å dra det enda lenger, mtp. på helheten.

Det synest eg er eit sløvt og ansvarsfråskrivande argument som ikkje held mål i det heile tatt. Så lenge alle tenker slik, vil det i alle fall ikkje bli ei endring. Men det handler jo om å velje om ein vil støtte industrien eller ikkje.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 08:53   #47
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg undrer meg over at eit forum som kan bruke 12 sider på å diskutere kapselkaffe, relativt unisont bagatelliserer miljøproblematikken knytta til feriereiser. Ein flytur i året frå eller til er ikkje så mykje, men ein flytur i året frå eller til pr. nordmann, er ganske mykje.

Det burde sikkert plage meg mer å fly. Men det gjør det ikke.
Jeg vet ikke.. Jeg er nok så enkel at så lenge muligheten er der, både økonomisk og reint teknisk, så vil jeg nok stort sett benytte meg av raskeste og letteste transportmiddel.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 08:54   #48
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av nokon

Eg undrer meg over at eit forum som kan bruke 12 sider på å diskutere kapselkaffe, relativt unisont bagatelliserer miljøproblematikken knytta til feriereiser. Ein flytur i året frå eller til er ikkje så mykje, men ein flytur i året frå eller til pr. nordmann, er ganske mykje.

Jeg tror du får svarene du får fordi du går så tabloid ut, og dessuten siden vi nylig har diskutert dette ganske nyansert (i tråden jeg lenket til). Jeg gidder i hvert fall ikke ta debatten en gang til, særlig ikke hvis premisset skal være at det ikke er noe annet enn harryfyll, grisefest og uansvarlig soleksponering å hente på å reise langt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 08:55   #49
Shane
Erfaren
 
Shane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 894
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Nei, jeg tenker ikke miljø når jeg planlegger ferie. Jeg flyr gjerne med hele familien.

Mellom 2000 og 2012 fløy jeg ikke i det hele tatt, pga ekstremt sterk flyskrekk. Nå har jeg endelig kommet dit at jeg greier å komme meg igjennom en flyreise (med beroligende innabords, vel og merke ). Og herregud, så mye det gjør for livskvaliteten min! Jeg har alltid likt å reise, være på andre plasser, bli kjent med nye mennesker og kulturer, se på hvordan andre lever, se på arkitektur, bli kjent med mat fra andre land osv osv. Trenger ikke å reise over halve jordkloden, kan være like spennende her i Europa, for min del. De årene jeg ikke fløy var utrolig kjipe... Så nå prøver jeg å reise så mye som mulig, syden med familien og et par veninneturer i året

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 08:55   #50
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Sydenbegrepet blir brukt forskjellig fra person til person. Jeg oppfatter det som litt nedlatende når du bruker det, nokon? En del bruker Syden når det er snakk om charter, mens andre igjen forholder seg til sted som klassifiserer som "Sydenland", en liste som stadig utvides, by the way, og for noen er det bare snakk om sydlige strøk og varme.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 08:57   #51
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Damn! Det er alltid noen som kjem meg i forkjøpet.



Som jeg skrev i den andre tråden, flyr vi veldig lite, og det er fordi flyreiser et stort miljøproblem. For meg er det et stort offer, for jeg elsker å reise og se nye steder, men det er et miljøtiltak som monner. Nå ser det ut til at det blir flytur på ferie til høsten, og da er det seks år siden forrige gang.

Jeg synes det er rart å se brukere på FP (ikke i denne tråden, men ellers) som mener de er miljøvennlige fordi de kildesorterer (gjør ikke alle det snart - og er det veldig miljøvennlig egentlig?) og har el-bil (ikke miljøvennlig, men kan være mindre miljøfientlig - men da kan man ikke ha to biler og den andre er en SUV liksom), men har flere flyreiser i året og synes det er ok. Færre flyreiser monner.

Så egentlig synes jeg vel folk burde skjerpe seg.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 09:03   #52
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Vi reiser mye. Jeg er på ferie i utlandet flere ganger hvert eneste år. Noen ganger er det ren soleksponering og familietid, men det er slett ikke alle reisene våre som er det. Reisene våre er svært viktige for oss.

Vi gjør ganske mange ting for å spare miljøet, men reisene våre føles så viktige at jeg ikke er villig til å ofre dem. Selv om jeg er fullstendig klar over at de er en stor miljøsynder.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 09:09   #53
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Nei, tenker ikke på miljøet når vi planlegger ferie. Vi har aldri vært i 'syden' eller noe annet sted enn Sverige med ungene, og drar for første gang i år.
Etableringsmessig/lønnsmessig/utgiftsmessig er det først i år vi egentlig har følt at vi har kunnet ta oss råd til det. Jeg tenker ikke på det som et 'minimumsbehov'.
Det finnes mange måter å løse ferie på. Men i år ønsket vi også å prøve det sammen med barna. Hadde vi hatt dårligere råd nå, hadde vi valgt noe annet.


Sist redigert av Dronningen : 11-04-13 kl 09:16.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 09:09   #54
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av noen, her.



Som jeg skrev i den andre tråden, flyr vi veldig lite, og det er fordi flyreiser et stort miljøproblem. For meg er det et stort offer, for jeg elsker å reise og se nye steder, men det er et miljøtiltak som monner. Nå ser det ut til at det blir flytur på ferie til høsten, og da er det seks år siden forrige gang.

Jeg synes det er rart å se brukere på FP (ikke i denne tråden, men ellers) som mener de er miljøvennlige fordi de kildesorterer (gjør ikke alle det snart - og er det veldig miljøvennlig egentlig?) og har el-bil (ikke miljøvennlig, men kan være mindre miljøfientlig - men da kan man ikke ha to biler og den andre er en SUV liksom), men har flere flyreiser i året og synes det er ok. Færre flyreiser monner.

Så egentlig synes jeg vel folk burde skjerpe seg.

Jeg er enig med deg. Kildesortering er helt nødvendig i min by iallefall, for vi får ikke fysisk plass til mer enn det som faktisk er restavfall i restavfallsdunken. Jeg anser meg ikke for å være spesielt miljøbevisst som kildesorterer.

Jeg tror ikke folk kommer til å skjerpe seg uten at det gjøres noe med priser eller eventuelt levestandard generelt, men jeg er helt enig i at vi burde det. Alle sammen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 09:13   #55
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

I min bydel har vi akkurat begynt å kildesortere, og jeg ser i søplebøttene at vi er en av relativt få husstander i blokka som gjør dette. Så det får meg faktisk til å føle meg litt mer miljøvennlig. Men noe stort offer er det på ingen måte. Jeg synes faktisk det er lettere enn tidligere da vi puttet alt i samme pose.

Jeg skal dog aldri påstå at det veier opp for flyreisene våre.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:00   #56
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg flyr det som passer meg, og vi har ikke akkurat noe overforbruk siden vi ikke bruker fly annet enn til disse "syden"-turene våre. Siste året har jeg vært 4 ganger i varmere strøk (to ganger med ungene), og snart reiser ungene og jeg en tur igjen og i sommer blir det storfamilietur med svigers familien. Jeg er utrolig glad i sol og varme og kan ikke satse på bare ferie i Norge. Vært litt spesielt mye dette året siden jeg har ei venninne som bor på Gran Canaria ett år nå, men vanligvis har vi 2-3 flyturer i året uten at jeg har noe dårlig samvittihet for det.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:08   #57
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Hvis ikke fire turer i løpet av ett år er overforbruk, hva skal da til?

Jeg stusser på at det skal være greit å reise med fly titt og ofte fordi man har lyst på sol og varme. Skal man komme noen vei med miljøproblemene må man faktisk la være å gjøre ting bare fordi man har lyst. Og med holdningene jeg ser hos enkelte i denne tråden, ser det ut som betraktelig høyere priser på flybilletter er det eneste som kan nytte.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:10   #58
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Hvis ikke fire turer i løpet av ett år er overforbruk, hva skal da til?

Jeg stusser på at det skal være greit å reise med fly titt og ofte fordi man har lyst på sol og varme. Skal man komme noen vei med miljøproblemene må man faktisk la være å gjøre ting bare fordi man har lyst. Og med holdningene jeg ser hos enkelte i denne tråden, ser det ut som betraktelig høyere priser på flybilletter er det eneste som kan nytte.

Enig.

Og jeg er også "utrolig glad i sol og varme" (noe det har vært minimalt med de siste årene i sommerferien), men det gjør det ikke noe mindre forurensende å fly.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:46   #59
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg beundrer virkelig de som klarer å være så konsekvente og som faktisk bryr seg og bevisst velger bort goder som det å reise på ferie med fly. For det er jo her hele kjernen i problemet ligger, i det store bilde blir disse små nærmest symbolske sakene vi gjør i hverdagen nærmest banale, også når de legges sammen til totalen.

MEN, jeg innrømmer gjerne at jeg faktisk ikke har så dårlig samvittighet for all flyving min lenger. Jeg er så utrolig lei av dette fokuset på "dårlig samvittighet" på individnivå, men ikke på et større, overordnet nasjonalt og globalt nivå. Det blir litt som dobbeltmoralen til Norge AS, vi preker om tiltak andre land må foreta mens vi er versting i klassen selv med et forbruk og utslipp per hode som er helt grotesk. Jeg ettersøker lederskap med gode eksempler slik at mitt private utslipp kan settes i en større kontekst med at store grep tas på makronivå. Hvis matindustrien og annen produksjon kan gå foran med 50% reduksjon i emballasje, hvis vi reduserer utslippene fra olje og gassproduksjon hvert år osv osv. I det_store_bilde er faktisk ikke flytrafikken versting heller.

Når folk med 3 barn, stort hus og 2 biler ber meg fly mindre sier jeg heller tilbake, ta ansvar selv, bo mindre og få færre barn. Verden er allerede overbefolket og utslipp pr. menneske i i-land i et livsløp er en langt mye større miljøbelastning en flyreisene mine.

Så barnslig blir jeg i forhold til dette. Og hvis noen sier det gjøres mye på et større nivå er jeg dypt uenig.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 10:56   #60
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Apropos årlege sydenturar: Overforbrukersamfunnet

Jeg har heller ingen utstrakt dårlig samvittighet for at jeg flyr et par ganger i året, men det tar jo ikke akkurat bort at flyturisme utgjør et gedigent miljøproblem. Problemet er der helt til man setter inne tiltak som faktisk får folk fra å fly flere ganger hvert år.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no