Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-13, 16:42   #101
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Skremmende at 13-åringer har sex til tross for avbefalinger og advarsler, men:

Kondomer - JA! Dermed blir det heller ikke så "lettvint" å ha sex. Det skal ikke være en selvfølge at jenta tar ansvar for prevensjonen.
P-piller - unngå pga fare for bivirkninger.
Menssmerter - dropp heller melk (kan gi store menstruasjonsplager) enn å begynne med p-piller som en behandling mot menssmerter. Gi heller kasium som tilskudd eller drikk rismelk/havremelk tilsatt kalsium.

Jeg er helt enig at man bør oppfordre til bruk av kondomer, men det siste punktet ditt er bare helt merkelig.
Har du hatt menssmerter? Virkelig menssmerter? Hvor du ikke klarer å sitte rolig på en stol i klasserommet, men ligger sammenkrøllet i fosterposisjon på toalettet og gråter?
Slike påstander krever forskningsbasert dokumentasjon.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 16:46   #102
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg er helt enig at man bør oppfordre til bruk av kondomer, men det siste punktet ditt er bare helt merkelig.
Har du hatt menssmerter? Virkelig menssmerter? Hvor du ikke klarer å sitte rolig på en stol i klasserommet, men ligger sammenkrøllet i fosterposisjon på toalettet og gråter?
Slike påstander krever forskningsbasert dokumentasjon.

Jeg har ikke drukket melk siden jeg var ca. 3 år, og hadde voldsomme menssmerter før jeg fikk barn nr. 1.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 16:53   #103
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Skremmende at 13-åringer har sex til tross for avbefalinger og advarsler, men:

Kondomer - JA! Dermed blir det heller ikke så "lettvint" å ha sex. Det skal ikke være en selvfølge at jenta tar ansvar for prevensjonen.
P-piller - unngå pga fare for bivirkninger.
Menssmerter - dropp heller melk (kan gi store menstruasjonsplager) enn å begynne med p-piller som en behandling mot menssmerter. Gi heller kasium som tilskudd eller drikk rismelk/havremelk tilsatt kalsium.

Enig med Mex og Pøbelsara. Jeg var totalt utslått, kunne ikke bevege meg, lå i senga i fosterstilling og gråt av smerte. I tillegg hadde jeg virkelig kraftige blødninger (litt i samme gate som renselsen etter fødselen). P-piller var løsningen. Så klart jeg prøvde å kutte ut melk og sjokolade, spise sink, spise magnesium, og alle de hundrevis av andre kjerringrådene. De funket ikke. Skolemedisinen funker, det er derfor man får den av en lege.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 17:06   #104
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Nok en ikke-melkedrikker som lå i fosterstilling hver måned fra 15 til 18, da jeg hadde vett til å begynne på p-piller.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 17:09   #105
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Hvis man først er i situasjonen at en 13-åring har sex, ( ), er det svært mye større sjanse for at piller blir brukt riktig enn at kondomer blir brukt riktig. Vil jeg tro. Dobbelbeskyttelse er en fin ting, men å unngå at barnet blir gravid er det absolutt viktigste. (Når man først er i denne umulige situasjonen, that is.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 17:29   #106
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Om min datter om år har sex, det håper jeg inderlig hun ikke har, så er dobbelt det beste, unngå baby det viktigste, og selv om jeg sterkt misliker tanken på p-piller til småjenter, spesielt før de er ferdig med puberteten, så tenker jeg at baby er minst like ille.

Nå kan det jo være at min datter ligner på sin mor i så måte, og derved umulig kan få baby som 13-14 åring, all den tid jeg ikke fikk mens før jeg var 17, men det er jo ingen garanti. Kondom i tillegg, absolutt å foretrekke, siden sos ikke er noe kjekt, og slikt skal vi nok snakke med dem begge om etterhvert, men enn så lenge er det ingen av dem som egentlig vet hva sex er, vi forsøker så smått på hvordan babyer blir til med Knerten når han viser interesse for det, men det er ikke helt tilstede. Å snakke med ungene om dette er enn så lenge uproblematisk, men jeg innbiller meg at om det er aktuelt når de er 13-14 år, så blir det fort litt annerledes enn den teoretiske diskusjonen vi ellers bedriver.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 18:19   #107
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Skremmende at 13-åringer har sex til tross for avbefalinger og advarsler, men:

Kondomer - JA! Dermed blir det heller ikke så "lettvint" å ha sex. Det skal ikke være en selvfølge at jenta tar ansvar for prevensjonen.
P-piller - unngå pga fare for bivirkninger.
Menssmerter - dropp heller melk (kan gi store menstruasjonsplager) enn å begynne med p-piller som en behandling mot menssmerter. Gi heller kasium som tilskudd eller drikk rismelk/havremelk tilsatt kalsium.

Finnes det noe forskning som underbygger det du sier til slutt her, eller?

P-piller har bivirkninger. Kjente bivirkninger. Det er et velutprøvd medikament og at man er så skeptisk til bruken av det kan jeg ikke forstå. Legene som skriver ut dette har jo plikt til å informere både om bivirkninger og at man bør bruke kondom i tillegg.
Det er ikke alle som fungerer så godt på p-piller men om alternativet er svangerskap, må vel p-piller være å foretrekke? Ser flere bruker psykiske problemer og blodpropp som argumenter mot p-piller. Jeg tenker at risikoen for begge deler øker betydelig ved å bli gravid i så ung alder v.s. p-pillebruk.

Jeg tror enkelt og greit at kondomer ikke er noe alternativ til p-piller for denne aldersgruppen. Dessverre. At det blir vanskeligere å ha sex med kondom, tilsier vel at man kommer til å ha helt ubeskyttet sex. Med mindre man tror at avholdenhet er et reelt alternativ?

Og jeg vil heller at jenta skal ta ansvaret for prevensjonen enn at ingen gjør det.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 22:02   #108
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Angående melk & menstruasjonssmerter vet jeg om flere (1 venninne + 2 ungdommer) som har blitt helt fine av PMS og menstruasjonssmerter etter å ha kuttet ut melk/melkeprodukter, uten at jeg har forskningsdokumentasjon for hånden. Dette betyr ikke at melk gir menstruasjonssmerter, men at noen kan få mindre plager ved å kutte ut kumelk.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 22:15   #109
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Angående melk & menstruasjonssmerter vet jeg om flere (1 venninne + 2 ungdommer) som har blitt helt fine av PMS og menstruasjonssmerter etter å ha kuttet ut melk/melkeprodukter, uten at jeg har forskningsdokumentasjon for hånden. Dette betyr ikke at melk gir menstruasjonssmerter, men at noen kan få mindre plager ved å kutte ut kumelk.

Eller, for å sitere et annet kjerringråd: Drikk mer melk, hvis du vil bli kvitt menssmertene dine. "Ekspertene" er visst ikke aldeles enige i denne saken.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 22:25   #110
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Eller, for å sitere et annet kjerringråd: Drikk mer melk, hvis du vil bli kvitt menssmertene dine. "Ekspertene" er visst ikke aldeles enige i denne saken.

Du googlet du også, ja!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no