Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Årets 17. mai-meny

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-21, 21:43   #41
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Griller hamburger og kylling. Har potetsalat og salat til. Eton mess til dessert.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 22:15   #42
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Vi er invitert til broren min. Aner ikke hva vi får.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 22:25   #43
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Med maks5 gjester, så utgår både det ene og det andre av besøk, så det blir bare oss 3. Vi sksl grille , til dessert blir det isbar , muffins og kake.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 22:30   #44
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Vi har tradisjon med å spise middag med barn, svigersønn og barnebarn.
Ene barnet skal nok jobbe, så da blir vi 6 stk, 2 husholdninger, håper det er innafor reglene da.
Vi lager tapas, litt hver og jeg baker gjerne en god kake til dessert.

Typisk tapas vi liker
Egg. Håper jeg får tak i vaktelegg. Koker, skreller og dypper i rødbetelake.
Gode spekeskinker
Kjøttboller
Bacondadler
Kyllingspyd
Caprese
Potetsalat, enten lun med oljedressing eller tradisjonell med rømmedressing
Parmesanpoteter
Litt milde oster
Asparges. Kanskje med spekeskinke og grillet
Dressinger
Litt oliven, ostefylte pfefferoni, grillet paprika, søte tomater, syltet rødbeter, syltede tomater og evt annen sånn snacks
Marinerte grønnsaker eller broccolisalat (uten bacon)
Pølsespyd til småjentene
Focaccia eller annet godt brød

Sjokkerende nok har familien min ombestemt planen min.

Det er meldt 12-15 varme og nå skal det grilles. Jeg skal stille med grillspyd både til store og små, pottetrett og bearnaise.
Det skal visst også grillet en biff og grønnsaker

Desserten.
Jeg henter inspirasjon til mine høytidskaker hos Sverre Sæthre, men han kjører Victoriakaken fra 2020 i reprise, og det gjør ikke jeg, så nå spinner jeg rundt 17.maikake 2021.
Jeg virkelig ikke liker eller lager kaker med mye tilsatt farge i, det synes jeg er lite delikat, og lite funksjonelt. Små detaljer, helt ok, men konditorfargede kremer og bunner, nei takk.
Samme med de blåbærene man kjøper. De har null funksjon ut over dekorasjonsevnen.
Noen ymtet frempå om verdens beste, god kake, men den ser jo nitrist ut, så kanskje jeg prøver en kul versjon av den.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-21, 15:22   #45
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Pølser, potetsalat og kake. Vi blir tre stykker.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-21, 15:33   #46
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.237
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Først brunsj og bobler, deretter Golden gorilla meny fra The Golden Chimp til middag.

Til brunsj har jeg laget rødbetgravet laks, og skal bake brød og lage en parmesan/neslepai i morgen. Skal også ha eggerøre, melon og skinke.

Skal lage panna cotta smakt til med rognebærblader til dessert etter middag.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-21, 17:03   #47
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Her blir det bare mannen og meg hjemme det meste av dagen tror jeg, så det blir ikke aktuelt å rigge opp noe stort koldtbord eller kakebord. Pølser er jeg veldig lite glad i, og is trenger jeg heller ikke så ofte, 17. mai eller ei. Planen etter dagens mathandel er å lage parmesankylling, potetsalat og grønn salat, og en myk «ostekake» i glass med jordbær og kiwi.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-21, 20:43   #48
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.731
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Planen er koldtbord ish hos mamma på ettermiddagen. Men siden vi har forkjølelse i huset må vi se an. Har litt forskjellig her så vi sulter ikke om det blir endringer.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-21, 22:59   #49
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Planen er å lage f.eks amerikanske pannekaker til korpsmusikanten før han skal ut litt før 10. Jeg hører på korpset på første spillested før jeg drar heim og lager brunsj til svigerfar, mann og meg.
Blir ikke veldig overdådige greier, men rundstykker og godt pålegg.

Seinere blir det grilling hos søstra mi m/fam. Og kake 😃

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-21, 23:03   #50
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på årets 17. maikake fra detsoteliv. Ostekake med browniebunn! Kan bli i overkant mektig, eller helt perfekt!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-21, 23:06   #51
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Her blir det burgergrilling, har planer om firkløveriskake til dessert og red velvet cupcakes til kaffen. Er på slankern til hverdags, gleder meg maks

Blir bare oss pluss foreldrene mine.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-21, 00:02   #52
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Her er pavlova-bunnen ferdig. Eggeplommene som ble til overs, som jeg skulle lage vaniljekremen av, tok mannen og brukte i omeletten sin. Tenkte først jeg skulle kjøpe vaniljekrem i stedet, men har nå ombestemt meg, og tror jeg skal lage likevel, og da bruke eggehvitene til å lage marengs av, som jentene kan ta med til sine 17.mai-frokoster som de er invitert i. Svigerinnen min vil også ta med kake, hun planlegger browniebunn med bringebærmousse oppå.

Ellers har vi handlet inn til fancy brunch, noen esker med assortert pinneis, og uanstendige mengder grillmat.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-21, 11:41   #53
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Da har jeg landet på en fasit:

Hel indrefilet i Sousvide + på grillen, fløtegratinerte poteter, asparges, blomkål, stekt sjampinjong og en deilig rødvinssaus. Kanskje jeg lager noe med gulrot også, så jeg får litt farge på fatet.

Kake:
Fikk opp en kokoskake med browniebunn i feeden og lager en variant av den.

Brownies i bunn, så et lag marengs (kokosbollekake), topper med salt sjokoladeganache og pynter med karamell- og sjokoladepopcorn. Hadde noen makronrester i fryseren, tenker de også får havne på kaka.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-05-21, 12:30   #54
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Bløtkake og gulrotmuffins (sirlig pyntet av frøkna med ostekrem i rødt, hvitt og blått) er ferdige.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-21, 13:25   #55
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Flettaloff til heving. :deler:

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-21, 14:31   #56
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Kake i ovnen, de røde delene nå. Den skal legges sammen med hvit ostekrem og bli flaggkake. Kyllingvinger skal pensles og stekes. Karbonadene er ferdige.

I morgen lager jeg eggerøre, steker croissanter og tar opp rundstykker fra fryseren. så lunker vi litt på maten laget i dag og finner frem litt røkelaks, gode oster og noe syltetøy, så tenker jeg vi har alt vi trenger.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-21, 01:00   #57
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Har grovt brød til kaldheving over natta, som skal stekes i morgen tidlig, og vaniljekrem til pavlova i en boks i kjøleskapet. Eggehvitene ble til søte små rosa pikekyss, som jentene får med seg til sine frokostselskap (fordi mannen brukte plommene fra pavlovabunnen i omeletten sin, så jeg måtte ta nye egg til vaniljekremen). Har laget skagenrøre, og mannen har laget potetsalat. Skal også steke croissanter (fra frysedisken) i morgen tidlig, og flettaloff bakte jeg tidligere i dag. Så har vi rørt jordbær, spekemat, røykelaks, eggerøre, rømme, majones, melon og jordbær til pynt, noen gode oster, grønn salat, sjokopålegg til guttungen, og et etasjefat med litt søtt (minivannbakkels fra frysedisken, kransekakebiter, sjokoladekjeks og smurt lefse). Vi skal kose oss!

Det meste resirkuleres til middagen senere, i tillegg til grillmat.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-21, 09:37   #58
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Pølser på formiddagen.

Til middag.
Sashimi
Helgrillet mørbrad med ovnstekte poteter
Sjokoladefontene (til barna)

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-21, 10:16   #59
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Her ble det helt uplanlagte vafler til frokost uten oppdekning. Grillmat hos svigers i ettermiddag

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-21, 10:24   #60
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Endring pga smitte her. Vi skulle hatt stedatter med familie hit men klassen til barnebarnet havnet i karantene + alle i familen rundt så vi tar med svigermor og drar en tur til min mor. Tar med mat og kake dit.

Jeg hadde egentlig planer om bløtkake men siden det ble endringer så ble jeg påvirket av browniespratet her og brukte jeg heller kremfløten og laget
bringebærmoussekake med browniesbunn. Fant på Trines matblogg. Droppet sjokoladen oppå og skal ha bær på.
https://trinesmatblogg.no/recipe/bro...ngebaermousse/

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no