Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spørsmål om firmabil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-13, 15:15   #1
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmål om firmabil

Min venninne lurer på hva "fri bil" betyr når man tilbys firmabil i tilknytning til en jobb. Det stod "firmabil med bensinkort"

Betyr det at firmaet dekker årsavgift, forsikring, service, vedlikehold osv?

Vet at det er skatteregler på dette. Dersom min venninne eier en rimelig gammel bil (verdi 90 000 ) fra før, og nå må skatte av en ny bil til 400 000 - vil det bli noen gevinst i å ha firmabil da?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 15:18   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Mannen min har firmabil, men dropper det nå straks og kjøper elbil i stedet.
Skatter jo en del kroner hver måned for å ha firmabilen. Bensinkostnader og forsikringer er dekket av firmaet.
For oss går det opp i opp. Når vi sammenlikner med elbil.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 09:50   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Mannen min har firmabil, men dropper det nå straks og kjøper elbil i stedet.
Skatter jo en del kroner hver måned for å ha firmabilen. Bensinkostnader og forsikringer er dekket av firmaet.
For oss går det opp i opp. Når vi sammenlikner med elbil.

Går opp i opp? Enn hvis han velger elbil som firmabil - halv firmabilskatt på elbil. Og man har vel en bil som gjerne står med lavere opprinnelig verdi enn det de fleste ellers hadde hatt som firmabil, så kan være at skatten bare blir en tredjedel for mange. Men såklart, refusjoner kan være mer lønnsomt når man kjører elbil pga. lavere utgifter enn med vanlig bil.

F.eks. lønn på i utgangspunktet 600 000 og elbil til 250 000 skulle vel gi 17000 eller deromkring i firmabilskatt. Samme lønn og en vanlig bil til 300 000 hadde gitt 40 000 i skatt. Med det sagt kan man jo si at elbilene gjerne er såpass små og enkle at man kan velge en enklere og rimeligere bil, og da vil jo raskt skatten senkes 10 000. Samtidig kan det være at ved å velge elbil blir kostnadene totalt for firmaet lavere slik at det kan bli et argument for mer lønn.

Samtidig har det vel vært en del leasingselskaper som har kviet seg litt mot utleasing av elbiler ettersom verdien etter noen år nå er litt uforutsigbar.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]

Sist redigert av mrc : 01-05-13 kl 09:58.
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:09   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Fordelen med firmabil er at utgiftene er veldig forutsigbare da man betaler skatt og ellers blir alt annet dekket. Og man har en nyere bil.

Men skatten utgjør en del, så det er noe man burde regne på. Finne ut hvor mye man vil betale for bil i løpet av ett år.

Mannen har firmabil, men han kjører en god del i jobben sånn at det blir en del km og slitasje som vi ikke gidder ta på egen bil.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:17   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Firmabil betyr at du betaler x+antall kroner pr måned, avhengig av bilens verdi. Du har ingen utgifter med Firmabil, og da mener jeg ingen. Ryker det ett eller annet er det å ringe naf e.l. og de kommer oh henter, til meg kommer de også med leiebil.

Det mange ikke er klar over er at reiseutgifter er fradragsberettiget dersom du kjører over 40 km tur/retur til arbeidsplass, selvom du kjører firmabil.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:18   #6
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Vår firmabil koster oss omlag 4500,- kr i mnd (Volvo), vi har da null utgifter utover dette på bilen, så da kan man jo regne utfra dette. Om vi skulle holdt bil selv ville 4500,- kun rukket til bensin, men det er fordi mannen kjører rundt på jobb. Mye kjøring med andre ord. Firmabil lønner seg derfor for mannen.

For min del, som ikke har så mye utgifter i mnd på bil, inkl dirvstoff, lønnte det seg mer å ta bilgodtgjørelse.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:28   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Vår firmabil koster oss omlag 4500,- kr i mnd (Volvo), vi har da null utgifter utover dette på bilen, så da kan man jo regne utfra dette. Om vi skulle holdt bil selv ville 4500,- kun rukket til bensin, men det er fordi mannen kjører rundt på jobb. Mye kjøring med andre ord. Firmabil lønner seg derfor for mannen.

For min del, som ikke har så mye utgifter i mnd på bil, inkl dirvstoff, lønnte det seg mer å ta bilgodtgjørelse.

Hvis privatbilen brukes i jobbsammenheng ville det naturlige være å ha kjøregodtgjørelse, så regnestykket er nødvendigvis ikke "enten eller". Men det vil for en del være en del ekstra arbeid å føre kjørebok, og det er mer jobb for de administrativt ansvarlige hos arbeidsgiveren.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 10:32   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.374
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Jeg har også valgt bilgodtgjørelse og ikke firmabil, tidligere hadde jeg firmabil. Nå samkjører vi og vi har elbil så det ble mer ekonomiskt. Elbil som firmabil kan kanskje også være et alternativ (om du kan lade på jobb).

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 11:23   #9
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Hvis privatbilen brukes i jobbsammenheng ville det naturlige være å ha kjøregodtgjørelse, så regnestykket er nødvendigvis ikke "enten eller". Men det vil for en del være en del ekstra arbeid å føre kjørebok, og det er mer jobb for de administrativt ansvarlige hos arbeidsgiveren.

Er ikke helt enig i den om man vil ha en ny sikker bil, og kanskje kjører endel privat også. Kjøregodtgjørelsen dekker på ingen måte opp kostnadene på å holde en ny bil som går langt relativt tidlig i "livet". Det er svært skjelden man får en bilgodtgjørelse også som kommer opp i summen av firmabilkosten, selv om dette ville vært naturlig. De fleste arbeidsgivere gir ikke så mye i bilgodtgjørelse. Man må vel egnetlig regne på hvor mye man kjører og hva slags bil man trenger for å finne ut av dette. Jeg har som sagt landet i mitt regnestykke på at firmabil blir dyrere, men for mannen er det soleklart en bra løsning.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 11:26   #10
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Mrc: for oss gikk det opp i opp når vi sammenliknet med elbil på de månedlige faste utgiftene ja.
Nå er ikke videre firmabil et alternativ lengre. Det har vært lønnsforhandlinger og han kom best ut uten firmabil også.

Nå blir det Leaf over helga.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 12:19   #11
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.374
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Myrsnipa, hun må regne ut hor mye firmabil koster for henne. Det er noe slikt som at man skatter 30 % på de første 270 000 som bilen koster (eller listeprisen er det kanskje) og 20 % på resten av verdien. Så må man finne ut hvilken marginalskatt man har. Om man skal skatte for 60 000 ekstra og tjener 400 000 så må man se hvor mye skatt man får betale på 460 000 og trekke i fra den summen som skatt på 400 000 gir, det er da det bilen reelt koster. Korriger meg om jeg har skrevet noe feil. Så kjører man gratiis, service, reparasjoner, forsikringer, veiavgift, bensin, bilvask (i hvert fall hadde vi det) og annet som hører til og som kan skje med en bil.

Har man ikke bil og man egentlig ikke trenger det så er det en ganske stor kostnad, da kan man trolig forhandle frem en bilgodtgjørelse isteden. 60 000-100 000 er vel normalt der..

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 12:29   #12
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.463
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Men Pelen, om man ikke har bil og ikke trenger det så må man jo legge i et par-tre hundre tusen til for å kjøpe bil. Og betale alle utgifter selv.

Er tjenestebil et alternativ? Eller hva heter det når bilen står på jobb og ikke er til privat bruk?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 12:48   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.374
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Med ikke trenger bil så mener jeg at man ikke heller trenger det i jobben. Jeg har hatt firmabil som gode, ikke for at jeg kjørte mye i jobben, det hadde vært rimeligere for jobben å sende meg i taxi, tog, buss, fly etc de få gangene jeg brukte den i jobb.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 22:01   #14
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Er ikke helt enig i den om man vil ha en ny sikker bil, og kanskje kjører endel privat også. Kjøregodtgjørelsen dekker på ingen måte opp kostnadene på å holde en ny bil som går langt relativt tidlig i "livet". Det er svært skjelden man får en bilgodtgjørelse også som kommer opp i summen av firmabilkosten, selv om dette ville vært naturlig. De fleste arbeidsgivere gir ikke så mye i bilgodtgjørelse. Man må vel egnetlig regne på hvor mye man kjører og hva slags bil man trenger for å finne ut av dette. Jeg har som sagt landet i mitt regnestykke på at firmabil blir dyrere, men for mannen er det soleklart en bra løsning.

Poenget mitt var at det jo ikke vil være slik at enten velger man firmabil og har alt dekt, eller så kjører man privatbilen og tar alle kostnadene.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 09:52   #15
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Takk for engasjementet.

Jeg kjører i dag en Golf fra 2002, som er gått bare 63 000 km.
Jeg har ikke lån på den.
Mine kostnader på denne er vel sånn ca:
3200 i forsikring i året
750 kroner i bensin hver mnd
Årsavgift (husker ikke beløp)
Evnt service/vedlikehold (aner ikke hvor mye)

Hvis jeg får firmabil så har jeg beregnet med en økonomivenninne at skattebelastningen er rundt 3000 kroner i mnd...

Så da tenker jeg at det ikke lønner seg rent økonomisk.

Grunner til da å evnt gjøre det
- få nyere og sikrere bil, som jeg strengt tatt ikke trenger. Kjører jo aldri lengre enn 2 mil og 60 km/timen er maks
- få frigjort kapital ved salg av min bil (ca 85 000 kroner)

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 13:03   #16
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

når man kjører såpass lite, så vil det nødvendigvis ikke lønne seg nei....
Gjennomsnittet i Norge kjører vel i overkant av 15000 km. Har du hatt bilen siden den var ny, vil jo 6000km i året være "unormalt lite bruk" egentlig...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 14:19   #17
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om firmabil

Da blir det mer som regnestykket jeg havnet på, det lønte seg ikke for meg heller.
Men forhandle deg billønn/ godtgjørelse i steden da, for det er jo noe penger i det også. Det er jo et alternativ?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no