Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stryking av bunadstilbehør

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-13, 12:05   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Stryking av bunadstilbehør

Eg er den stolte eigar av to bunadar, kvinnheradsbunad og hardangerbunad.
På søndag skal eg i konfirmasjon og tenkte eg skulle bruka kvinnheradsbunaden. Sidan eg då må fram med strykejernet tenkte eg at eg kanskje skal stryka den kvite skjorta og forkle til hardangerbunaden også. Den skal brukast på 17. mai. Er det for tidelig, eller går det bra?
(For å vera heilt, heilt ærlig så er eg ikkje så flink å stryka, så oppdraget blir outsourca til ei venninne. Derfor hadde det vore greit å få begge ting i boks.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 01-05-13 kl 14:42.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-13, 13:18   #2
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stryking av bunadstilbehør

Jeg er usikker på det, og henger her for å finne ut mer. Mener jeg har lært at de kan gulne hvis de strykes såpass lenge før, men ikke sikkert det har rot i virkeligheten .

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 12:46   #3
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stryking av bunadstilbehør

Jeg tror ikke det er noe problem å stryke så lang tid i forveien. Problemet er mer å få oppbevart skjorta osv på en slik måte at det ikke blir skrukkete igjen med en gang. Her er jo bare bilturen fra hun som skal stryke et av "risikomomentene" tenker jeg (så fremt det er slik at du skal levere hos henne for å få det strøket?). Erfaringsmessig så blir jo i alle fall linskjorter til bunad skrukkete bare du ser hardt på dem.

Men så lenge du har et sted å oppbevare de nystrøkede tingene, slik at de får henge helt "uforstyrret" (typ ikke klemt sammen med andre klær i et klesskap, slik at det blir skrukkete når du tar ut kjolen som henger ved siden av, eller på et sted hvor unge håpefulle kan se sitt snitt til å leke med det), så burde det gå bra å få det strøket nå. Mener jeg.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-13, 13:08   #4
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Stryking av bunadstilbehør

Fant denne gamle tråden om temaet, der står faktisk det jeg mente jeg hadde hørt:

http://www.foreldreportalen.no/forum...t=67182&page=3

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vask den nå, men stryk den ikke. (Det siste er viktig, for den blir gul om den lagres strøket.)

Edit: vet ikke om to ukers lagring vil gi gulning altså .

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no