Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Årets solkrem-test er på plass!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-15, 11:25   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Årets solkrem-test er på plass!

Det gleder meg at Cliniderm kommer høyt opp, det er en solkrem jeg har brukt i 20 år, og en av de få jeg tåler. Det er også flott å se at det nå går an å få "ordentlige" solkremer uten masse skitt oppi, ikke bare disse tykke, fæle kremene som dannet et fysisk filter.

Kjipt å se at det ofte er barnesolkremene som kommer dårlig ut.

Lese hele testen hos Forbrukerrådet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 11:34   #2
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.892
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Savner Änglamark i testen, men regner med at den er godkjent i år også. Vi bruker også Harmoni fra Vita til en bra pris.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 11:43   #3
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Jeg så den tidligere i dag, og ble lettet over at den vi bruker kom helskinnet gjennom testen (Cosmica). Veldig bra at man tester for disse stoffene og setter fokus på hva som puttes i kremene for de av oss som ikke har snøring på hvilke andre stoffer enn parabenene som kan være potensielt skadelige.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 11:52   #4
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Livet har blitt tøft for enkelte etter at nesten alt tilsettes MI som en erstatter for parabener. Bra at parabener er borte, men MI er IKKE bra for de som reagerer sterkt på det. Selv mange av de mildeste apotekproduktene har blitt en killer eksem-messig her i huset. På topplisten her tror jeg det kun er Cliniderm som er uten MI, så den skal vi bruke.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 11:57   #5
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Her reageres det også på en del av produktene som skal være uten parabener (med røde, opphevede utslett). Er det gjerne MI som trigger dette altså (i de tilfellene hvor man ikke finner typiske allergener)?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:04   #6
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Ja, men min eldste er veldig allergisk mot dette stoffet, og det ble merkbart et problem når diverse produkter byttet ut parabenene. Men vi vil jo selvsagt heller IKKE har parabener! Så det er ikke et alternativ altså! Litt kjedelig nå som hun er tenåring, og ikke tåler noe særlig av kosmetikk osv.
Men jeg tror dette er noe flere vil reagere når det har vært i bruk over tid, så jeg har tror på at de også vil finne bedre erstatninger enn MI ganske snart.

La ved et bildet der hun hadde smurt seg med håndkrem (Decubal), det ble etter hvert skikkelige sprukne "brannsår". Ikke godt. Vi fikk faktisk beskjed fra Decubal at de har fjernet MI fra produktet sitt etter en tid, vi fylte ut et skjema de ville ha registrert etter at jeg ringte. De siste årene har det skjedd med så mye, spesielt solkrem, så jeg orker nesten ikke melde fra. Men jeg skummer produkter for ordet MI, MIC eller methylisothiazolinone.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg eksem.jpg (239,5 KB, 47 visninger)

Sist redigert av emm : 02-06-15 kl 12:15.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:07   #7
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Akkurat. Takk for oppklarende svar!

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:10   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det gleder meg at Cliniderm kommer høyt opp, det er en solkrem jeg har brukt i 20 år, og en av de få jeg tåler. Det er også flott å se at det nå går an å få "ordentlige" solkremer uten masse skitt oppi, ikke bare disse tykke, fæle kremene som dannet et fysisk filter.

Å, så bra! Det har vært min favoritt i 20 år også, den eneste jeg bruker.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:10   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Parabener er ikke noe man pleier å reagere på i form av utslett og slikt, altså. Grunnen til at det er et problematisk stoff, er at det kan ha innvirkning på hormonene i kroppen, ikke at man får utslett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:11   #10
Njulaif
Endelig mamma
 
Njulaif sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.828
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Så den der i dag jeg også, og følte det var høyst passende å poste den på Facebook. Konstaterte også fornøyd at kremene jeg allerede har kjøpt inn både til oss selv og ungen har fått tre smilefjes.

__________________
Njulaif er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:19   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.825
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Jeg leste akkurat at parabener var blitt "frikjent". Vedkommende som ble intervjuet var vel så redd for det som var kommet som erstatning for parabenen. Hvor var det da? :grubler:

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:21   #12
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Tjomlid hadde en sak om Parabener.
http://tjomlid.com/2015/05/31/kan-je...ene-mine-takk/

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:22   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg leste akkurat at parabener var blitt "frikjent". Vedkommende som ble intervjuet var vel så redd for det som var kommet som erstatning for parabenen. Hvor var det da? :grubler:

Det jeg har lest er ikke at parabener har blitt frikjent, men det er ikke alle som er farlige. Dog pleier produsentene å droppe det helt på grunn av belastningen navnet kan gi, fordi folk ikke greier å holde de ulike parabenene fra hverandre. Mange har da byttet det ut med et stoff man kanskje vet enda mindre om, og som man ser av denne tråden, så er det mange som reagerer direkte på det også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:23   #14
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.884
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Det eneste jeg har å utsette på Cliniderm er at den svir i øynene når man svetter, (og den kommer i øynene).

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:24   #15
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.825
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Her stod det om parabener, men hvor mye av en ekspert vedkommende er skal ikke jeg gå god for altså.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:24   #16
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.892
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Livet har blitt tøft for enkelte etter at nesten alt tilsettes MI som en erstatter for parabener. Bra at parabener er borte, men MI er IKKE bra for de som reagerer sterkt på det. Selv mange av de mildeste apotekproduktene har blitt en killer eksem-messig her i huset. På topplisten her tror jeg det kun er Cliniderm som er uten MI, så den skal vi bruke.

Produktene får Svanemerket og Blomsten selv med MI? Det er ikke klassifisert som allergifremkallende, enda?

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:25   #17
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Det eneste jeg har å utsette på Cliniderm er at den svir i øynene når man svetter, (og den kommer i øynene).

Gjør ikke all solkrem det? det er jo stoffer i solkrem, uansett hvor god, som er ganske sterke?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:26   #18
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.884
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Gjør ikke all solkrem det? det er jo stoffer i solkrem, uansett hvor god, som er ganske sterke?

Vet ikke, håper det finnes noen som ikke svir.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:29   #19
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Produktene får Svanemerket og Blomsten selv med MI? Det er ikke klassifisert som allergifremkallende, enda?

Legen sa i alle fall at dette var kontaktallergi, forårsaket av MI, og hun testet også for et stoff som er i omtrent alt av hårfargingsprodukter, så det utgår også. det kan selvsagt være en kombinasjon av flere ting, men det går som regel greit med produkter som ikke har dette stoffet i seg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 12:34   #20
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Årets solkrem-test er på plass!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Parabener er ikke noe man pleier å reagere på i form av utslett og slikt, altså. Grunnen til at det er et problematisk stoff, er at det kan ha innvirkning på hormonene i kroppen, ikke at man får utslett.

Var denne myntet på mitt innlegg? I så fall skrev jeg at mine har hatt tendens til å få utslett av produktene som er fri for parabener, ikke av parabenene.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no