Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vin: Holdbar eller ikke?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-14, 00:13   #21
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vin: Holdbar eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Belive me, jeg har allerede tenkt det. (Og innen jeg har kommet til "test" av tredje så blåser jeg vel i hvordan de er uansett. )

Så bra! Kos deg og nyt kvelden sammen venninnen din i morgen.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 00:35   #22
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vin: Holdbar eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Så bra! Kos deg og nyt kvelden sammen venninnen din i morgen.

Takk for det.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 07:11   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin: Holdbar eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Hvis noen vet om disse vinene er tørre/halvtørre/søte så setter jeg pris på informasjonen.

Om du googler vinene finner du ut dette. Eller enda enklere, søker dem opp på vinmonopolets sider. Der står det ofte også noe om lagring. Selv om de har blitt lagret feil behøver de ikke å ha blitt dårlige.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 07:20   #24
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin: Holdbar eller ikke?

En Graacher Himmelreich Kabinett vil typisk ha ganske mye sødme, tror jeg. Passer til ost og slikt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 08:12   #25
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin: Holdbar eller ikke?

Tokayeren er også veldig søt og ikke noe jeg vil anbefale som drikke-på-fest-vin.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 08:12   #26
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vin: Holdbar eller ikke?

I vin som oppbevares for varmt over tid omdannes alkohol til eddiksyre.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 09:11   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin: Holdbar eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.


Jeg fikk en vin engang av min mor, som jeg skulle ha med på fest. Heldigvis hadde jeg en vin til i bakhånd for YACK den var fæl. Og ikke fæl i "jeg liker ikke smaken" men fæl som i "HIMMEL, er det GJØDSEL i denne vinen?!"

Den var blitt dårlig... :grøss:

Det høres ut som den har blitt korket - det er vel luft, og kan skje med 10 % av alle viner uavhengig av hvordan de har blitt lagret. Men særlig hvis de er lagret varmt og stående, slik at korken tørker ut, så klart.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 09:54   #28
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin: Holdbar eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det høres ut som den har blitt korket - det er vel luft, og kan skje med 10 % av alle viner uavhengig av hvordan de har blitt lagret. Men særlig hvis de er lagret varmt og stående, slik at korken tørker ut, så klart.

«Korket» brukes helst om når korken innholder en sopp som reagerer med vinen eller midler brukt til å rengjøre flasken, tror jeg. Det smaker og lukter ofte høgg. (Måtte søke litt for å se om jeg husket riktig, ser slik ut: http://www.aperitif.no/content/view/full/30105 )

Når korken har feil som slipper til for mye luft er det oksidering, da blir det vel mer eddiksmak?

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.

Sist redigert av torsk : 03-01-14 kl 10:16.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 10:12   #29
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin: Holdbar eller ikke?

Der kan man se. Kork lukter i hvert fall helt karakteristisk muggkjeller, så det høres fornuftig ut. Poenget var i hvert fall at det kan skje hvilken som helst vin, også gode som er lagret riktig?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 10:15   #30
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin: Holdbar eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Der kan man se. Kork lukter i hvert fall helt karakteristisk muggkjeller, så det høres fornuftig ut. Poenget var i hvert fall at det kan skje hvilken som helst vin, også gode som er lagret riktig?

Mm, det er produksjonsfeil.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-14, 14:27   #31
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vin: Holdbar eller ikke?

Alle sånne "det står 2008 på denne vinen, er den gått ut på dato?"-spørsmål minner meg om da min lillebror, den gangen 17, fant min 1986 LaFite Rotschild som jeg hadde lagret i mine foreldres perfekte vinkjeller i påvente av Den Store Anledningen. Han var i ferd med å åpne den gamle vinen, for å sjekke om den var drikkendes, kanskje helst lage toddy, siden han egentlig ikke liker vin så godt. Min søster, som jobber på polet, kom tilfeldigvis innom og fikk stoppet galskapen. Flasken var på det tidspunktet verdt mellom 8000 og 12 000.

Men wow! Så god! Det er noe av det aller beste jeg noen gang har smakt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 04:55   #32
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vin: Holdbar eller ikke?

Det ble ingen vin på meg i dag. Jeg tok ikke sjansen.
Og siden min venninne hadde ordnet med nok partyjuice, så var det ikke et problem.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no