Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ismaskin

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-13, 13:47   #21
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ismaskin

Den bringebærsorbeten så veldig god ut. Jeg tror at den må på listen.

Jeg har laget basen til pepperkakeis. Den er i kjøleskapet nå og når jeg bare er ferdig med litt helt nødvendig sofasitting, så skal jeg sette i gang maskinen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-13, 14:03   #22
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ismaskin

Heiko, den gulrotsorbeten du smakte, var basert på denne oppskriften, i min versjon ca. sånn:

7,5 dl gulrotjuice (jeg kjøpte på flaske fra Helios)
skall og saft fra to økoappelsiner
2 dl sukker + 2 ts sukker
ca. 2 ss revet ingefær

Jeg finrev appelsinskallet og gned det ut med to ts sukker. Så blandet jeg gulrotjuice, appelsinsaft og -skall, sukker og ingefær og rørte til sukkeret hadde oppløst seg. Jeg kjølte blandingen ordentlig ned i kjøleskapet, og kjørte det deretter i ismaskin. Serverte med mynteblader.

Sorbet er gøy!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-13, 14:13   #23
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ismaskin

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-13, 17:37   #24
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ismaskin

Jeg lager banan og sjokoladeis slik;

Pisker en (liten) pakke kremfløte. Moser to godt modne bananer sammen med 3 dl helmelk eller en pakke matfløte. Tilsetter et egg, vaniljepulver og søtning. Blander sammen bananblandingen med kremen og heller i ismaskinen. Deretter hakker jeg en halv plate 86% sjokolade (eller lysere) og tilsetter mens ismaskinen går.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-13, 18:25   #25
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ismaskin

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Fy Mrs. Longbottom. :streng:

Mincemeat er en blanding av tørket frukt, sukker og fett (og evnt alkohol) som ganske riktig brukes som fyll i engelske julekaker (mincepies). Det er en sterk smak, men veldig godt, og det egner seg godt i is nettopp fordi det blir blandet ut og mildnet. Man må bare sørge for at man kjøper vegetarisk mince, ellers blir det litt ekkelt.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes mince pies med en leeeetle slice of cheddar og portvin er absolutt kanongodt. Og veldig julete.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Mince meat er nydelig! Jeg er egentlig engelsk inni meg og elsker alt av cheddar, stilton, tørket frukt, portvin og mint.

Jeg liker stort sett veldig mye av de engelske greiene, jeg, men mince pies greier jeg bare ikke. Det er en eller annen smak der som jeg bare syns er ekkel. Mulig mincemeat i is hadde vært bedre. Jeg liker christmas pudding og sånn.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-13, 18:32   #26
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ismaskin

Kjære isfolk, finnes det en is som passer sammen med brownies og bringebærsorbet? Tenkte å lage en iskake med to islag.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-13, 18:35   #27
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.030
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ismaskin

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Kjære isfolk, finnes det en is som passer sammen med brownies og bringebærsorbet? Tenkte å lage en iskake med to islag.

Vanilje, rett og slett.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-12-13, 18:37   #28
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ismaskin

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Jeg liker stort sett veldig mye av de engelske greiene, jeg, men mince pies greier jeg bare ikke. Det er en eller annen smak der som jeg bare syns er ekkel. Mulig mincemeat i is hadde vært bedre. Jeg liker christmas pudding og sånn.

Det er likevel ganske udannet å omtale noe andre mennesker liker som ekkelt. Det er mulig å si at man ikke liker ting med litt andre ord. Mine barn lærte dette i treårsalderen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 20:03   #29
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ismaskin

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.


Sorbet er gøy!

Oh! Jeg lager gurotsorbet nå. Jeg elsker den maskinen. Det tar under en time og lage og på null tid er den klar for en ny posjon.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg lager bringebærsorbet as we speak. Det er godt, altså. (Jeg brukte forresten mer vanilje og mindre sitron i dag, ser jeg, det har sikkert noe å gjøre med hvor søte bærene er. 2 ts vaniljesukker og ca 1 ss sitronsaft i dag.)

Er denne noe man kan ha på nyttårsaften? Og i så fall trenger den noe tilbehør?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg lager banan og sjokoladeis slik;

Pisker en (liten) pakke kremfløte. Moser to godt modne bananer sammen med 3 dl helmelk eller en pakke matfløte. Tilsetter et egg, vaniljepulver og søtning. Blander sammen bananblandingen med kremen og heller i ismaskinen. Deretter hakker jeg en halv plate 86% sjokolade (eller lysere) og tilsetter mens ismaskinen går.

Testet ut denne til gårsdagens middagsgjester og den falt i smak!

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 20:06   #30
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ismaskin

Så bra Heiko.

Her er forøvrig sorbetoppkriften jeg bruker. Jeg tilpasser den til hvilke bær jeg har tilgjengelig - og den funker også med hermetiserte pærer.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 20:14   #31
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ismaskin

Mulig dumt spørsmål, men spør likevel: hva gjør ismaskinen? Altså jeg lager iskake med fløte og egg og hiver det i en form/ bolle. Så hva trenger man maskin til? Sorbet kan jeg se at maskin er nødvendig til da.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 20:18   #32
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ismaskin

Tusen takk Mei! Jeg vil prøve multesorbet. Tror du det går å bruke hjemmelaget multesyltetøy?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 20:18   #33
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ismaskin

Isen blir luftigere og uten krystaller ismaskinen. Før lagde jeg is uten, men da måtte jeg røre i isen inne i fryseren med jevne mellomrom for at den skulle få grei konsistens.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 20:19   #34
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ismaskin

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Tusen takk Mei! Jeg vil prøve multesorbet. Tror du det går å bruke hjemmelaget multesyltetøy?

Ja sikkert - men da er jo bærene ferdig sukret. Jeg tror jeg ville brukt enda mindre vann til multer enn oppskriften sier. De blir fort utvannet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 20:20   #35
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ismaskin

Jeg har laget pepperkakeis, og den ble grei, men heller ikke mer.

Nå har jeg kjøpt jordbæryoghurt og skal prøve meg på yoghurtis i morgen. Jeg skal holde dere oppdatert.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 20:34   #36
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ismaskin

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det er likevel ganske udannet å omtale noe andre mennesker liker som ekkelt. Det er mulig å si at man ikke liker ting med litt andre ord. Mine barn lærte dette i treårsalderen.

Aiai. Og jeg syns din kommentar var udannet. Vi er visst alle forskjellige. (Jeg har aldri sagt at jeg var spesielt dannet, så jeg antar jeg kan kommentere andres dannelse? )

Når det gjelder hjemmelaget is, så syns jeg den er best når den er nylaget. Myk som softis. Nam! Men ikke helt gjennomførbart til 18 gjester, jeg innser det.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 21:16   #37
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ismaskin

Svigermor har ekstra fryseelement til sin ismaskin, og en del kommer jo med ekstra bolle. Om man jevnlig har mange gjester er jo det ekstrautstyr man kan se etter.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 21:50   #38
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ismaskin

Min ismaskinen har fryseelement, og det går, i teorien, an å kjøpe flere slik at man kan lage flere runder. Har ikke hatt behov for det enda.

Jeg må lage mer sorbet, ser jeg. Da kan jeg spise det selv også!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 22:02   #39
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ismaskin

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Aiai. Og jeg syns din kommentar var udannet. Vi er visst alle forskjellige. (Jeg har aldri sagt at jeg var spesielt dannet, så jeg antar jeg kan kommentere andres dannelse? )

Jeg kan gjerne gå med på at jeg i fortørnelsen var litt frekk og si unnskyld for den siste setningen. Altså at mine barn allerede har lært som treåringer at det er unødvendig å si at mat andre liker er ekkel.

Jeg synes likevel at det er langt over grensen å fortelle både meg og alle andre som leser denne tråden at den maten jeg har tenkt å servere mine gjester er ekkel og gresselig. Jeg kan berolige dere med at gjestene ga uttrykk for at de likte isen. Det kan selvsagt være at de bare var høflige. Men jeg er så lite norsk at jeg synes det er helt greit at folk er høflige.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-13, 22:28   #40
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ismaskin

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Ja sikkert - men da er jo bærene ferdig sukret. Jeg tror jeg ville brukt enda mindre vann til multer enn oppskriften sier. De blir fort utvannet.

Milde moses! Tusen takk for oppskriften, multesorbet med kanel var nydelig.
Da tror jeg både iskremmaskinen og jeg tar kvelden. I morgen blir det bringebærsorbet som står for tur.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no