Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-14, 22:18   #41
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Tvangsspising er selvsagt ikke ok, men jeg insisterer på at det skal legges én bit av hver matsort (proteiner, karbohydrater og grønnsaker, typisk) på tallerknen. "Jeg vil ikke ha poteter!" besvares med "Greit nok, men da kan den ligge der til pynt". "Til pynt" betyr at maten skal på tallerknen, men at det er valgfritt å spise den. Overaskende blir den smakt på før eller siden også. Nå skal det sies at jeg har ganske altetende barn da, så vi har sjelden større kamper om mat ved bordet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 22:27   #42
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Med min kresne på 2 1/2 hjelper det ofte at maten ikke ligger på tallerkenen i utgangspunktet, men at hun får velge mellom ting på bordet. I dag var hun helt bestemt på at fiskekaker, det skulle hun ikke ha! Så hun fikk pasta på tallerkenen, og så sto det flere ting på bordet. Da hun så at vi og lillesøster spiste fiskekake, da ville hun ha, og en liten brokkolikvast havnet også på tallerkenen. Da spiste hun et par fiskekaker til sammen, gitt. Vi har lokket og lirket og blitt frustrerte (=jeg) i et års tid, men nå går det tålelig greit. Hun spiser noe hver dag, og smaker på litt mer noen dager enn andre, og så overlever hun uten å spise masse middag eller mange forskjellige typer grønnsaker hver dag. Det går seg til, tenker jeg. Min responderer dårlig på tvang, og bedre på type "Jeg har en utfordring! Vil du smake på denne?" og god stemning.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 22:34   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Mine må spise minst EN grønnsak, og da får de rett og slett velge den de misliker minst. Men jeg sørger for at det alltid er noe de i hvert fall ikke hater på bordet, da.

Og ref det HV sier om rotmos: det har blitt mer og mer populært her også.

Før så nektet de sånn litt grov mos med ymse rotgrønnsaker i, så jeg har gradvis over flere år gått fra fløyelsmyk og glatt mos av BARE potet (og melk og smør) til litt mer gulrot i, litt mer kålrabi, litt grovere konsistens, mitt mer spennende smaker. Nå tror jeg at jeg kan ha i hva som helst.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 22:39   #44
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Jeg tenker at det er lettere å kreve at litt eldre barn smaker enn med en toåring. Det er først de siste månedene jeg føler at min meget veltalende jente skjønner når vi sier at det er lurt å smake på ting og denslags. Toåringer er ikke store, altså. Når mine blir eldre må de selvsagt smake på mer, de også.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 22:47   #45
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg tenker at det er lettere å kreve at litt eldre barn smaker enn med en toåring. Det er først de siste månedene jeg føler at min meget veltalende jente skjønner når vi sier at det er lurt å smake på ting og denslags. Toåringer er ikke store, altså. Når mine blir eldre må de selvsagt smake på mer, de også.

Enig. Det er enklere å "avtale" sånt med eldre barn.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 22:54   #46
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Ja, det er enklere med eldre barn. Nå er storebror som oftest mer en villig til å smake, men er det noe han er litt skeptisk til krever det ikke mye overtalelse før han smaker likevel. Det vil uansett aldri bli aktuelt med krav, men litt overtalelse hvor de selv har valget selvsagt er noe annet. Lillebror derimot ville bare nektet. Skulle jeg krevd at han smakte ville han sittet og grått ved bordet helt til sengetid. Jeg ser ikke hva godt det skulle ført med seg annet enn grobunn for et anstrengt forhold til mat.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-14, 22:55   #47
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Nei, med 2-åringer kommer man lengst med godt utvalg, medvirkning i matlaging, god stemning ved bordet og ellers billige triks (som grønnsakspakker/skattekister). Og tålmodighet. Det de ikke spiser i år spiser de kanskje neste år. Tran(kapsler) og vitaminbjørner mens man venter.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 08:36   #48
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.533
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Jeg tvinger aldri noen til å smake på noe, og mener at lukt, utseende og konsistens er en viktig del av "smaksopplevelsen". Hjemme hos oss er det altså lov å ikke like ting fordi det ikke lukter godt, eller har feil konsistens. Jeg oppfordrer til å smake og sier ofte "Tenk om du ikke hadde turd å smake på sjokolade eller is......" Det er heller ikke lov å si æsj eller at noe var vondt, hvis man ikke vil spise det, lar man det helt enkelt ligge på fatet til måltidet er over.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 08:45   #49
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.393
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Aldri tvunget noen til å spise her heller, eller nektet noen å gå fra bordet før de har smakt o.l. Jeg mener også at mat ikke skal være tvang. De oppfordres til å smake, maten blir lagt på tallerkenen, og regelen her er at hvis det er noe de ikke liker skal de la det bli liggende på tallerkenen UTEN å kommentere det. Det siste jobbes det med kontinuerlig. Det er ikke lov til å si æsj eller sutre over at man ikke liker, men det er ikke så lett å la være ... Jeg lager ikke noe ekstra, hvis de ikke spiser får de gå sultne til neste måltid.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 09:09   #50
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Vi har mye nytte av historien om pappaen, da han var liten! Da var han dum, da! Han nektet å smake på ny mat, så TENK, han ville ikke smake på pizza før han var nesten VOKSEN, og så ble det YNDLINGSMATEN hans!! TENK hva han gikk glipp av fordi han ikke turde smake på noe nytt!!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 09:51   #51
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi har mye nytte av historien om pappaen, da han var liten! Da var han dum, da! Han nektet å smake på ny mat, så TENK, han ville ikke smake på pizza før han var nesten VOKSEN, og så ble det YNDLINGSMATEN hans!! TENK hva han gikk glipp av fordi han ikke turde smake på noe nytt!!

Ingen ting er så oppdragende (og fornøyelig) som organisert utdriting av foreldre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-14, 09:53   #52
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få 2-åring til å spise grønnsaker?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ingen ting er så oppdragende (og fornøyelig) som organisert utdriting av foreldre.

Eksakt!


(Vi har gjort mye ut av fartsboten jeg fikk i høst også... )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no