Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Dokumentasjon fra håndverkere

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-21, 09:18   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Dokumentasjon fra håndverkere

Vi pusset opp et bad for litt siden. Jeg har ikke fått noe dokumentasjon på dette arbeidet, og har en gang sendt spørsmål til rørlegger om dette, uten å ha fått svar. Det er rørleggeren som har koordinert arbeidet med elektriker, snekker, osv.

Vi har aldri pusset opp bad tidligere, så jeg har ikke vært borti dette før. Hva kan jeg kreve, hva er lurt å ha av dokumentasjon, og hva er viktig å ha? Det er vel elektrikerjobben som er det viktigste slik jeg har forstått det, kanskje jeg bare skal ta direkte kontakt med de? Bør jeg i tillegg kreve dokumentasjon fra for eksempel han som la gulvet? Eller burde rørleggeren ha skaffet meg en slags felles dokumentasjon fra alle?

Jeg har sjekket på boligmappa.no om de har lagt det inn der, og det har de ikke.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 09:22   #2
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Du skal ha FDV ja så purr.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 10:50   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Det burde de sende uten oppfordring. Jeg hadde elektriker for en forholdsvis enkel jobb ifjor, montere taklampe og noen kontakter, men de sendte samsvarserklæring ilag med fakturaen.

Boligmappa er gull, jeg la inn papirene der og har notert andre oppgraderinger. Jeg kommer til å selge leiligheta en gang i framtida, og da er det greit å ha alle opplysninger der.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 10:56   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Vi pusset opp to bad i fjor, og de har lagt inn en halv million dokumenter i boligmappa. Alt er dokumentert, og de gjorde det på eget initiativ, tror ikke vi måtte mase.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 11:12   #5
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Det bør gjøres uoppfordret ja, men mange er veldig sløve.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 11:50   #6
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.607
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Du må ha samsværserklæring. Fra elektriker, fra rørlegger, fra fliselegger osv. Alle yrkesgripper. Har du skjekket om det har kommet i boligmappa? Det er dit det blir sendt. Alle boliger har en boligmappe. Hvis ikke du får erklæringene er ikke jobben verdt en krone. Spesielt ikke etter nyttår når den nye loven trer i kraft. Da vil et nyoppusset bad uten samsværserklæringer få en verdi lik 0 kr. Alt som ikke kan dokumenteres vil få svært lav verdi. Så dugnadsjobb gjort på slike ting som membran, elektrisitet og rørlegger vil man tape veldig på.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 15:33   #7
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Kan jeg bruke tråden til å spørre om hva i all verden man gjør hvis håndverker nekter å sende over dokumentasjon?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 15:54   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Som jeg skrev i hovedinnlegget har jeg sjekket boligmappa og den er tom, ja. Jeg får ringe i morgen. Men skal rørleggeren fikse dette for de andre yrkesgruppene som har vært inne, siden han har organisert og ordnet hele jobben? Eller må jeg ringe til hvert enkelt firma som har gjort hver sin del? Jeg har jo annet å bruke arbeidsdagen min på.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 16:44   #9
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Hvis rørlegger er den som har hatt ansvar for alt, har du formodentlig betalt hele jobben via rørlegger, og de andre er underleverandører. Da ville jeg tro rørlegger også har ansvar for å levere domumentasjon på alt, når de har tatt betalt for alt. En sånn koordinatorjobb tar de vel vanligvis et påslag for å utføre, så det burde være innenfor prosjektlederpåslaget.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 16:46   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Ja, jeg synes jo det, men siden dette er så fremmed grunn for meg så vet jeg ingenting om hva som er "innafor" å kreve.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 17:13   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Jeg syns at "jeg vet ingenting" er et utmerket utgangspunkt for å ringe (eller eposte) og spørre hvordan de pleier å gjøre det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-21, 17:16   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Jeg har sendt mail for en stund siden og etterspurt, uten å få svar. Har derfor bestemt meg for at jeg må ringe denne gangen. Var egentlig på vei til å gjøre det i stad, men så kom det opp noe. Synes det er greit å ha litt mer peiling før jeg ringer, sånn at de ikke lurer meg.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-21, 13:41   #13
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Jeg mannet meg opp til å ringe i dag, klar til å ta frem strengestemmen og stille kritiske spørsmål. Men jeg rakk bare å være kjempehyggelig, for jeg fikk til svar at han trodde han hadde sendt det for lengst, men det viste seg at det nok kanskje var en bokstav som manglet i mailadressen. Så da er alt i skjønneste orden.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-21, 13:54   #14
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Så bra!

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-21, 20:24   #15
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.607
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Ikke er noe bedre enn det.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 14:34   #16
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Haha. Jeg trodde alt skulle ordne seg etter jeg ringte og sa fra, men neida. Han sendte dokumentasjon fra en av fem håndtverkere. Så ringte jeg igjen etter en stund, og da kom det fra en til. Og sånn har vi holdt på. SJUENDE gangen jeg ringte sa jeg at jeg syntes dette begynte å bli pinlig på hans vegne.

I dag kom det siste. 7 mnd etter badet ble ferdig. 4 mail, 7 telefoner. Men NÅ er alt i orden, og jeg har lagt inn alt i boligmappa på nett.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 20:04   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dokumentasjon fra håndverkere

Topp!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no