Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-22, 15:36   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.537
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

I en samtale i lunsjen i dag kom jeg til å nevne at nå i mai er det siste forfallet på studielånet til meg og min mann. (og gleden er kortvarig, for jeg har sånn løselig regnet at det går opp i opp med hver sin (diesel) bil tur-retur gjennom bomringen som kommer opp når skolene starter i august)

Og da fikk jeg høre "er du så ung at du har studielån enda?"

Googling førte meg til at lånekassen sier 20 år, og det kan jo sikkert mer eller mindre stemme det, vi var ferdig utdannet i 2002.

Men har andre det kortere grunnet lavere beløp gitt kortere studie (og begynte derved fortere å betale også, siden de studerte kortere) eller ikke tok opp så mye lån, eller hva? Vi tok nok opp maks lån og studerte i 4 år.) Det aner meg at han som sa det kanskje ikke egentlig hadde så mye studielån eller nbedbetalte det fort eller noe sånn, for jeg er da ikke så ung. en jeg er ferdig nå.

Jeg føler meg ikke så UNG med mine 42 år, men kanskje jeg bare heller skal juble her også da. I dag fikk jeg nemlig den lønnen som altså dekker alt som forfaller før 20.5, og derved den som skal dekke aller siste del av studielånet mitt! Den har ikke dukket opp i nettbanken enda, men den kommer. For aller siste gang.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 15:49   #2
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Jeg var ferdig studert i 2006 og betaler fortsatt på studielånet. Hadde maksimalt med studielån. Er i siste halvdel av 40-årene, så jeg var sent ute med studiene.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 15:49   #3
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.401
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Jeg var også ferdig i 2002 og har 5 år med studielån og betaler fortsatt. Mannen som ikke studerte mer etter 2001 og bare hadde 3 år var ferdig å betale ned for 3-4 år siden.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 15:50   #4
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.717
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Hvis jeg følger planen til Lånekassen (og jeg har ikke planer om noe annet) er lånet nedbetalt når jeg er 44.

Aner ikke hva som er vanlig, men man anbefales jo å ikke betale ekstra på studielånet siden det er et lån med gunstige betingelser.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 15:53   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Studerte i 6 år, med fullt lån. Det er mange år siden jeg var ferdig (er 48 år nå, ferdig med studier i 1998). Tipper det var før jeg var 40, men jeg forserte nedbetalingen en del. Lurer på om det egentlig skulle løpe i 20 år. Da ville jeg vært ferdig som 45-åring.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 15:56   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Jeg var ferdig i 2005, og har forsert innbetaling sånn at jeg nok er ferdig i 2023. Så virker som 20 års nedbetalingstid er standard?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 16:12   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.971
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Løpetiden er 20 år hvis det ikke skjer ting underveis.

Studielånet er det lånet det er minst hastverk å betale ned, for det har en usedvanlig god, innbakt og «gratis» forsikringsordning.

Allikevel betalte jeg det ned i løpet av 10 år. Økonom som jeg er.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 17:24   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

I hodet mitt, så er det "normalt" å være ferdig i midten/slutten av 40-åra. Man kan selvsagt ha det senere, pga senere studer, men det er vanskelig å ha 20 år etter stider noe særlig før si 43 år?

Og å betale ned studielånet før tiden, mens man fortsatt har annen gjeld, er jo helt dust.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 17:24   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Sorry, Tjorven.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 17:28   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Jeg er 50 år og er ferdig om ett år. Jeg har hatt en periode hvor jeg ikke betalte på lånet, men rentene gikk. Normalt sett skulle jeg vært ferdig for et par år siden. Jeg har aldri betalt mer enn jeg har måttet.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 17:30   #11
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Jeg var inne for noen år siden og justerte nedbetalingstiden på mitt lån så jeg er ferdig måneden før jeg fyller 50, son en gave til mitt fremtidige selv. Jeg begynte å studere etter å ha fått ungene, så hvis jeg fulgte planen skulle jeg vel ha vært ferdig når jeg er 51, hvis det er 20 år som er standard.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 17:44   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.113
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Jeg har ogå brukt normert tid og hadde en pause et par år (?) når jeg studerte ved siden av jobb, så jeg har igjen 2-3 år tror jeg. Er 45.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 17:47   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.971
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Sorry, Tjorven.

Du har helt rett. Jeg forsøkte å være ironisk. Det var helt dust. Jeg visste det og gjorde det allikevel.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 17:52   #14
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.772
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Jeg har betalt ned mitt, det er noen år siden nå, men ikke evigheter heller. Var over 40 år.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 17:54   #15
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.427
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Jeg hadde fire fulle år med studielån. Begynte å betale i august 1992 og betalte ned alt i slutten 1996 da jeg solgte leiligheten min med overskudd og flyttet til utlandet. Da var jeg 28 år. Det hadde nok vært greit å beholde det en stund til, men jeg syntes det var styrete å ha lån i et land og bo i et annet.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 18:02   #16
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.387
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Studert 6 år, ferdig i 1998. Nedbetalte lånet i 2001. Fullt lån.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 18:07   #17
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Jeg er 37 og laaaaaaangt unna å være ferdig. Jeg var ferdig med studier i 2018, og hadde nesten en million i studiegjeld etter å vært tvunget til å forsørge meg selv siden jeg var 16 og droppet ut av videregående mange ganger, Jeg har fremdeles godt over 900.000 i gjeld til Lånekassen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 18:20   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.537
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Jeg har bevisst heller betalt fortere ned først billån og siden huslån heller enn studielånet og derved latt det gå sin gang på 20 år. Og derved ferdig i år.

Bare synes det var merkelig å omtales som ung. Men meget mulig min kollega som IKKE er økonom (selv regnskapsførere har kolleger som ikke er økonomer. Denne er it ansvarlig nemlig) har betalt sier fortere og derfor synes jeg er ung som har slikt enda. Men jeg tror ikke jeg er yngre enn ham, akkurat.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 18:48   #19
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Jeg betalte siste rest i fjor, da var jeg 46. Men jeg hadde studielån for folkehøgskole + 7 år studier, og har hatt noe betalingsutsettelse og rentefritak og sånt underveis. Da jeg sluttet å betale på studielånet begynte jeg å spare til pensjon med samme månedsbeløp.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-22, 18:55   #20
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor lenge er det vanlig å ha studielån (nedbetaling altså?)

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Da jeg sluttet å betale på studielånet begynte jeg å spare til pensjon med samme månedsbeløp.

Smart, det tror jeg jammen jeg skal gjøre også.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no