Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Overvintring i krukker

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-15, 09:40   #1
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Overvintring i krukker

Jeg har visst kjøpt leilighet. Så fra september har jeg ingen hage mer. Men store terrasser. Så hva tåler å stå i krukker over vinteren, og hvilke triks finnes for å hjelpe dem?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-15, 10:42   #2
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Overvintring i krukker

Min svigermor overvintrer alle krukker inne i garasjen eller kald kjeller. Plantene klarer seg veldig fint. Jeg deriomt er for lat til å flytte plantene på høsten og de overvintrer på terrassen.. Funker ikke så bra. Noe har overlevd. F.eks lavendelen har klart seg.
Jeg kan nok anbefale deg å flytte de inn et sted.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-15, 17:04   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Overvintring i krukker

Hos meg overlever roser, rododendron, og i år for første gang: Klematis! Det er disse jeg har prøvd, da. Hvis du har stor terasse kan du ha plass til store kasser med isolasjon på innsiden. Finnes firmaer som bygger slikt, vet jeg.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-15, 21:14   #4
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overvintring i krukker

Jeg har store kasser på terrassen og her har jeg massevis som lever i beste velgående. Roser, peoner, klematis, dagliljer, iris, hosta, heuchera, astilber, ridderspore, kaprifol, klatrehortensia og mye annet. Krokus, tulipaner og liljer kommer igjen år etter år. Jeg har laget kassene selv og har isolert dem med isopor. Det er superenkelt å få det til! Det eneste som nekter å leve hos meg er juleroser og buddleia, av en eller annen grunn.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-15, 21:45   #5
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Overvintring i krukker

Så trikset er altså da store kasser og isolasjon?
Det skal jeg huske på nå når vi skal bygge ny terrasse og blomsterkasser.
Potter osv har ikke fungert til overvintring her.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 09:16   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.683
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overvintring i krukker

Ville bare si gratulerer og at store krukker med isolasjon er veien å gå. Og å tenke på et vanningssystem, det kan bli ganske varmt og tørt på terrasser.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 09:24   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvintring i krukker

Vi har langsgående verandakasser som ikke er isolert (de er vel om lag 40 cm brede og 50 cm dype), og her overlever kulethuja, tulipaner (selvsagt), roseklokkebusk, lavendel, oppstammet sveitservier, stauder som tåler tørke f.eks. sedum og salvie. Også har jeg en oppstammet kulethuja i en stor uisolert potte, men denne står på skyggesiden så den får ikke så mye direkte sol på seg, så den greier seg også fint.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 09:37   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvintring i krukker

Jeg bort jo noe mildere, men det som går bra i krukker er tulipaner og påskeliljer, klematis, små trær, fiken osv. Buksbom og tuja burde gå veldig fint, roser likeens. Det plantene sliter med er ikke nødvendigvis kulde, men vind og tørke.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-15, 09:57   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Overvintring i krukker

Da jeg verandahaget overvintret jeg det meste bare krukkene var store nok. Jeg brukte typisk store søppelspann i sink fra IKEA. Har god erfaring med både bærbusker, peoner, ulike løkplanter og syrin.

Min veranda var overbygget så jeg trengte ingen dreneringshull. Dersom pottene treffes av regn må du lage hull til drenering. Bare husk å ikke lage dem helt nede ved bakken, men heller 3-4 cm opp på krukken avhengig av total størrelse. Jeg isolerte ikke mine krukker annet enn at jeg beskyttet greiner og slikt med striesekker for at de ikke skulle skades av vårsola. Også passet jeg på at de ikke ble stående i vann som frøs og smeltet om igjen og om igjen hele vinteren.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no