Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Klassikerlesesirkel: Oliver Twist, diskusjonstråd

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-12, 19:32   #21
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Klassikerlesesirkel: Oliver Twist, diskusjonstråd

Jeg må si at jeg har kost meg stort med denne boken. Var ikke klar over at den ble skrevet som føljetong, men det forklarer mye ja. Leste den uforkortede utgaven, og er glad for det. Leste også på engelsk, det var jo litt diskusjon rundt komplisert språk her før jul, men siden jeg leste på e-bokleser med ordbok var det uproblematisk. Jeg digger virkelig å kunne lese bøker på engelsk, også bare klikke på ord jeg vil ha opp definisjonen på. Herlig!

Jeg oppdaget under veis at jeg hadde lest boken før, men tror det må ha vært en forkortet utgave, og sikker på norsk. Husker ikke engang når, så det må være lenge siden. Slutten er jo sjarmerende forutsigbar, så det gjorde forsåvidt ingen ting for lesingen. Man får som man fortjener, og sånn skulle det vel være. Men jeg synes det er litt finurlig at selv Dickens, som etter det jeg forstår gikk inn for å tale de fattiges sak, skildrer en foreldreløs fattiggutt av "fin" opprinnelse som den eneste som faktisk står mot og beholder et edelt sinn tross elendige vilkår.

Ellers liker jeg kanskje miljøskildringene aller best, jeg ser livlig for meg datidens London med skitt og snusk, galger og forfallene hus. Det er jo som å være der. Herlig! Jeg liker også skiftingen fra person til person, mellom de forskjellige synsvinklene på hoved-historien, og med innsmett av alle bi-historiene.

Boken passet godt med tidspunktet jeg leste den på, jeg var syk, sliten og midt i juleforberedelsene, så det var midt i blinke med noe som ikke var alt for avansert. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med denne boka.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no