Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hva skal jeg med sitronmelisse?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-15, 23:23   #1
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Hva skal jeg med sitronmelisse?

Jah, nemlig. Jeg har en sitronmelisse som jeg plantet i fjor, og som kommer igjen med salig fart i år - den er allerede gigantisk. Det mystiske er egentlig hvorfor jeg kjøpte sitronmelisse, jeg har aldri brukt den til noe før og har fremdeles ingen idé om hva den kan brukes til nå.

Det eneste jeg kommer på er at jeg faktisk kunne brukt noe av den i dag til å pynte sitronterten med. Husket jeg det?

Har noen forslag? Jeg drikker forresten ikke alkohol.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-15, 23:28   #2
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Hva skal jeg med sitronmelisse?

Jeg bruker den i vann og te.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-15, 23:29   #3
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal jeg med sitronmelisse?

Det er veldig godt i salater mot pepper.
Og jeg synes det er deilig på mozarellaostesmørbrød med basilikum, tomat og agurk under osten.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 08:40   #4
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal jeg med sitronmelisse?

På is, fruktsalat, kaker og alle typer desserter. I te og til fisk.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 09:20   #5
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal jeg med sitronmelisse?

Til fisk? Bare som rene blader? Skal i alle fall forsøke å lage te, det var ikke måte på hvilke helsebringende effekter det skulle ha. Eller så kan jeg gjøre det for smakens skyld... Mange av de andre urtene svir jeg av mengder av når jeg lager urtesalt, det var skåltomt i høst bortsett fra den digre sitronmelissen.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 11:35   #6
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg med sitronmelisse?

Gi den bort til alle du kjenner som av og til har illeluktende folk på kontoret. :gammelt jungeltriks:

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 19:30   #7
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Hva skal jeg med sitronmelisse?

Den sprer seg veldig, bare så du vet det. Jeg satte en potte i pallekarm for flere år siden, og nå fyller den hele karmen hvis jeg ikke begrenser den. Så jeg følger med på hva den kan brukes til. Jeg bruker den i vann og te og til pynt på desserter. Og til for til pinnedyr når vi hadde det, de elsker en potte melisse i buret.

Mynte sprer seg forøvrig også veldig mye...

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 19:31   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal jeg med sitronmelisse?

Mine sitronmelisser dør hvert eneste år, jeg vil også ha dem store og overvintrende!

Mynte må i egen potte ja

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 19:57   #9
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg med sitronmelisse?

Jeg tror egentlig ikke du vil det, Mei. Jeg har hatt en på størrelse med en stikkelsbærbusk, og hva skal man med det? Så seg overalt gjør den også.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-15, 20:05   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal jeg med sitronmelisse?

Vi elsker sitronmelisse . Bare lukten er nok til å få meg i godt humør. Når jeg klarer å holde mynte i sjakk i potten sin så skal jeg vel alltids klare å temme sitronmelisse også. Hvis jeg bare får den til å vokse that is.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no