Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Trenger hjelp - hvordan lage bursdagskake til en 11-åring uten nøtter og egg?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-13, 12:37   #1
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Trenger hjelp - hvordan lage bursdagskake til en 11-åring uten nøtter og egg?

Ja - jeg trenger gode råd og tips! Hvordan lager man den perfekte bursdagskake til en 11 åring uten egg og nøtter?

Jeg er i utgangspunktet ikke verdens beste kakebaker, så det bør ikke være for avansert.

Videre - det er snakk om reelle allergier - er det da nok at jeg kjører alt utstyr gjennom oppvaskmaskin pluss skylling i kokende vann, eller er det fremdeles en risiko for smitte når vi til vanlig bruker både egg og nøtter i mat?

Og hvis så, kan man bestille slikt hos bakerier? Leverer de allergikaker av denne typen?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 12:43   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp - hvordan lage bursdagskake til en 11-åring uten nøtter og egg?

Det finnes massevis av gode eggefri langpannekaker. Jeg har flere ganger brukt en oppskrift jeg fant på FP, med kefir og sjokolademelkpulver i, som bursdagskake - nå har jeg ikke oppskriften for hånden, men kanskje noen vet hvilken det er og legger den inn? Den er litt "blek" synes jeg, men det er jo bare å ha i kakaopulver i tillegg, hvis man vil ha mer sjokoladesmak.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 12:46   #3
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger hjelp - hvordan lage bursdagskake til en 11-åring uten nøtter og egg?

Ja - kanskje det? En sjokobursdagskake? Hm...det har liksom alltid vært marsipan, men det utgår jo, men sjokokake er kanskje enda mer populært...

Takk for tips - kjenner at jeg er litt redd for den egge-delen, der er det reell allergi, og jeg vil så inderlig gjerne fikse noe alle kan spise (og absolutt uten at noen blir syk!! :O )

Skal prøve å google litt, men om noen har oppskriften vil jeg være svært takknemlig. Også for tips om tilbereding - kan egg smitte fra en rørebolle som har vært vasket? Er stålbolle sikrere enn plast? Etc...

Og pynt - hva er "safe"? Og jeg bør kanskje ta med oppskriften slik at evt barn eller foreldre kan sjekke om de er i tvil?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 14:25   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.934
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger hjelp - hvordan lage bursdagskake til en 11-åring uten nøtter og egg?

Juvs sjokoladekake pleier vi å lage selv om vi ikke lenger lager for noen med eggeallergi. Den er nydelig Kakao går vel fint når man har nøtteallergi? Mener det, men sjekk det for sikkerhets skyld

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 14:29   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp - hvordan lage bursdagskake til en 11-åring uten nøtter og egg?

Min gutt hadde kraftig eggallergi som har gått over, og har nøtteallergi. Han tåler heldigvis produkter som er merket med "kan inneholde spor av nøtter", og vi har aldri gjort noe annet enn å vaske bakeboller etc i oppvaskmaskinen når vi lager noe som inneholder det han ikke tåler. Tror det skal være snakk om ganske ekstreme tilfeller hvis ikke det er nok.

Nøtter er lett å unngå i kaker, egg er litt verre. Men det fins noen oppskrifter som er helt ok, bl.a. sjokoladekaker med kefir.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 14:36   #6
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger hjelp - hvordan lage bursdagskake til en 11-åring uten nøtter og egg?

Den som skilpadda snakker om ville jeg lagd. Barnas beste, søk så finner du den her inne et sted. Eller så kan du lage vaniljekake og evt ha i litt bær eller annet for å gjøre den litt mer spennende.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 15:09   #7
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv
 
Kahlan sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.300
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Sv: Trenger hjelp - hvordan lage bursdagskake til en 11-åring uten nøtter og egg?

Jeg bruker disse der eggeallergien er ekstremt kraftig, og den med muffins er sukkerbrød til Mashmellowsfondant
http://www.mollerens.no/Storhusholdn...sjokoladekake/
http://www.mollerens.no/Storhusholdn...40-45-muffins/

Spor av egg må de skrive når det er laget i samme lokale, ble sjekket med produsenten

__________________
Kahlan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 15:15   #8
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.027
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger hjelp - hvordan lage bursdagskake til en 11-åring uten nøtter og egg?

Jeg har bakt den berømte vaniljekaka når jeg har servert kake til eggeallergikere.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no