Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-13, 20:26   #1
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Jeg har nå brukt opp mitt lager av ymse typer grovt/sammalt (og hva de nå heter alle typene) mel, og lurer på å holde meg til en eller maks to sorter framover. Jeg bruker i all hovedsak mel til pizzabunn og pannekaker.

Hvilket grovt mel vil dere anbefale, helsemessig? Jeg bruker ca halvt om halvt med grovt mel og hvetemel i pizzadeig, og har hatt helt greit resultat med både rugmel og grovt hvetemel.

Er havremel noe å satse på (jeg mener å huske at noen påstår at havre er bra for blodsukkeret - eller var det blodtrykket?), eller er rug det beste? Smaksmessig vil jeg tro det meste vil gå greit. Det er helsemessig jeg lurer på. Jeg har nemlig ikke peiling.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-13, 20:32   #2
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.510
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Jeg skal bare henge litt her og se hvilke svar du få.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-13, 20:38   #3
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Jeg kan ikke uttale meg helt om det du spør om, men jeg bruke kun havremel i pannekaker og de blir like gode (eller like kjipe, pannekaker er jo ikke middagsmat) som vanlige.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-13, 22:13   #4
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Jeg bruker Fibra-melet fra Møllerens og er veldig fornøyd med det.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-13, 23:26   #5
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg kan ikke uttale meg helt om det du spør om, men jeg bruke kun havremel i pannekaker og de blir like gode (eller like kjipe, pannekaker er jo ikke middagsmat) som vanlige.

Fullkorns havremel da, eller?

Og, ja, pannekaker blir litt "kjipe" med grovt mel, men ungene får lov til å strø litt sukker på, så pannekaker er fremdeles en av favorittene her.

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Jeg bruker Fibra-melet fra Møllerens og er veldig fornøyd med det.

Hva inneholder dette melet?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 00:18   #6
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Fibra er vel hvete, som er finmalt mel av hele kornet. Dvs. sammalt, men ikke grovt/store fibre. Det fungerer bra til pannekaker.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 07:38   #7
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Takk for info om Fibra-melet. Slik jeg forstår Møllerens webside, så kan Fibra-melet erstatte hvetemel? Skulle dette bety at jeg i teorien kan droppe å ha andre typer mel hjemme, og gå over til å kun bruke Fibra-mel?

For saken er at hvis jeg søker etter hvilken melsort som er best, så er det mest info om at det beste er mel hvor hele kornet er med. Det virker som om forskjellene mellom meltypene er nærmest neglisjerbare, forutsatt at hele kornet brukes, selvsagt.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 07:45   #8
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Jeg bruker en blanding som heter mel til grovbakst til pannekaker og pizzabunner og er godt fornøyd med den.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 08:54   #9
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.888
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Jeg bruker også Fibra i pannekaker, men tilsetter noe hvetemel også slik at de ikke blir altfor grove. Da smaker de helt fint synes jeg.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 09:12   #10
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg bruker en blanding som heter mel til grovbakst til pannekaker og pizzabunner og er godt fornøyd med den.

Jeg også, den blandingen er veldig grei, det er hvete og rug.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 09:29   #11
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.071
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Jeg bruker bare fibra til pannekaker og pizzabunn, blander ikke med noe.
Alle unger (4 stk) og vi voksne synes det er helt greit.

Snippa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-13, 11:21   #12
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilket grovt mel til pizza og pannekaker?

Jeg syns ikke fibra smaker godt. Jeg bruker sammalt hvete fin eller grov og hvetemel til pizza. Til pannekaker bruker jeg sammalt fin, havregryn og hvetemel.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no