Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fantastisk lammegryte!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-12, 20:05   #1
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.417
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Fantastisk lammegryte!

Jeg fant en oppskrift i et Henne blad som jeg forsøkte i dag, og det var altså så godt, og siden jeg sikkert kommer til å kaste bladet, så skriver jeg den ned her og så kan kanskje noen her inne også få testet den.

Lammeskank toppet med mandler og mynte

2 lammeskanker (jeg brukte fårikålkjøtt)
litt olje til steking
1 løk, hakket
2 fedd hvitløk, hakket
2 dl rødvin
2 dl oksefond
2 - 3 dl vann (dette droppet jeg, hadde bare litt ekstra kraft)
Fersk timian, en håndfull
2 gulrøtter i skiver
1 løk i båter
salt og pepper
1 ss kaldt smør
50 g mandler, hakkede
1 håndfull plukket mynte
2 ss finhakket sjalottløk

Brun kjøttet i litt olje. Ha i løk og hvitløk og surr lett uten at de tar farge. Ha i rødvinen og kok inn. Ha i kraften og hell på vann så skankene er nesten dekket av væske. Tilsett timianen og la alt surre under lokk ved svak varne i ca 2 timer. Snu skankene av og til.

Ta skankene ut av gryten og reduser sausen til det gjenstår ca 1 dl. Sausen skal være kraftig. Ha i de skivede gulrøttene og løkbåtene og la det surre i noen minutter. Rør deretter inn det kalde smøret for å jevne sausen og ha i kjøttet for å holde det varmt.

Strø over mandler og mynte når maten serveres. Jeg hadde hjemmelaget potetmos til.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 21:23   #2
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fantastisk lammegryte!

Åh, dette hørtes godt ut!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-12, 21:31   #3
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fantastisk lammegryte!

Ooh, dette høres ut som noe som må prøves...

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 08:23   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.832
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fantastisk lammegryte!

Denne må prøves!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 09:39   #5
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fantastisk lammegryte!

Denne skal eg prøva. Hadde eg super oppskrift på lammeskankar tidlegare, men har sjølvsagt mista den.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 10:39   #6
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fantastisk lammegryte!

Jeg får vann i munnen.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 19:41   #7
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.102
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fantastisk lammegryte!

Veldig god!

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-14, 20:17   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.686
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fantastisk lammegryte!

Drar opp denne og lurer på om hvor mange porsjoner dette gir....

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no