Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hjelp, lesetørke!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-08, 13:15   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.860
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp, lesetørke!

Hjelp, jeg har ingenting å lese på bussen! Det ser ut til at jeg har kommet helt ut av det, og sånn kan det jo ikke være. Nå trenger jeg virkelig tips! Jeg vil ha noe som er lettlest, fengende og norsk - helst tilgjengelig i pocketformat. Hjelp meg!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:18   #2
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.887
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Jeg leste "en kvinne i berlin" da jeg tok buss til jobb sist jeg jobba.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:37   #3
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Jeg synes alle skal lese Murakami hele tida.

(Er forresten de Åsa Nilsonne-bøkene bra?)

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:39   #4
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.746
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Har du lest Mengele Zoo? (Gert Nygårdshaug) Den har jeg tauet rundt på alle tenkelige og utenkelige steder i det siste og den sitter virkelig i blodet.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:40   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.860
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Takk for tips, Ine! En krigsdagbok, så vidt jeg kunne se på Google?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg synes alle skal lese Murakami hele tida.

(Er forresten de Åsa Nilsonne-bøkene bra?)

Du verden, så godt du husker, da! Ja, det er helt grei krim. Hennes klart beste er litt mer utradisjonell, men veldig fascinerende - Smärtbäraren.

Jeg glemte å poengtere at jeg ikke vil ha utenlandske bestselgere. Her skal det helst være norsk, altså ikke i oversettelse. Eller svensk.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:41   #6
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.860
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Har du lest Mengele Zoo? (Gert Nygårdshaug) Den har jeg tauet rundt på alle tenkelige og utenkelige steder i det siste og den sitter virkelig i blodet.

Takk for tips! Nei, den har jeg ikke lest. Har i grunnen vært litt irritert på den siden den ble kåret til Norges beste bok - det må være et komplott.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:48   #7
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Hm, må du være så nøye på det, da? Norsk, japansk, det kommer da på det samme?

Nytter ikke å foreslå Håkan Nesser, for de har du vel allerede lest. Og du leser jo ikke ting om igjen. (Jeg husker alle de viktige tingene!)

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:51   #8
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Har du lest Villa Europa av Ketil Bjørnstad? Det er overhodet ingen ny bok, men den er fin!

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:51   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.860
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Hm, må du være så nøye på det, da? Norsk, japansk, det kommer da på det samme?

Nytter ikke å foreslå Håkan Nesser, for de har du vel allerede lest. Og du leser jo ikke ting om igjen. (Jeg husker alle de viktige tingene!)

Du husker virkelig godt! Jeg tror snart jeg har lest alt av Nesser, bortsett fra den jeg nå har satt meg fullstendig fast i - Koreografen. Tror jeg har fått nok av ham for en periode.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 13:57   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.746
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Takk for tips! Nei, den har jeg ikke lest. Har i grunnen vært litt irritert på den siden den ble kåret til Norges beste bok - det må være et komplott.

Jeg synes også det var litt irriterende, jeg pleier sjelden å like bøker som blir så rost opp i skyene. Denne gangen var det derimot ganske så berettiget ros, selv om "Norges beste bok"-tittelen er litt diffus og merkelig. Boka er rett og slett knallbra, med eller uten pris.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 14:00   #11
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.860
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Har du lest Villa Europa av Ketil Bjørnstad? Det er overhodet ingen ny bok, men den er fin!

Nei, den tror jeg ikke jeg har lest. Derimot har jeg nylig pløyd meg gjennom Til musikken og Elven av samme forfatter. Jeg synes snart Bjørnstad kan bli litt morsom igjen, som jeg mener å huske at han var i Victor Alveberg-trilogien.

Jeg har en følelse av at Mengele Zoo blir litt for politisk for meg, Blondie.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 14:07   #12
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.887
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Takk for tips, Ine! En krigsdagbok, så vidt jeg kunne se på Google?

Stemmer, rystende men fengende. Om hvordan kvinner overlevde i utbomba Berlin på slutten av krigen. Men ikke norsk original da.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 14:22   #13
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hjelp, lesetørke!

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes også det var litt irriterende, jeg pleier sjelden å like bøker som blir så rost opp i skyene. Denne gangen var det derimot ganske så berettiget ros, selv om "Norges beste bok"-tittelen er litt diffus og merkelig. Boka er rett og slett knallbra, med eller uten pris.



Og ellers kan jo Terry Pratchett anbefales, Discworldserien. Jeg er bla. veldig glad i Hogfather. Og ellers er alt med Death og heksene øverst på min liste.
Veldig morsome og lettleste.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 14:24   #14
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hjelp, lesetørke!

Og Sylvia Plath da, The Bell Jar.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 15:02   #15
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.760
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Jeg antar du har lest det meste av Marianne Fastvold? Eller Helene Uri?

Hva med å prøve Selma Lønning Årøe (eller hvordan hun nå staver etternavndet sitt)?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 15:03   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Har du lest noe av Linn Ullmann, da? Eller Hanne Ørstavik?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 15:05   #17
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.860
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg antar du har lest det meste av Marianne Fastvold? Eller Helene Uri?

Hva med å prøve Selma Lønning Årøe (eller hvordan hun nå staver etternavndet sitt)?

Ja, Marianne Fastvold liker jeg godt - Helene Uri litt mer blandet. Tror jeg har lest det meste av dem (og Uri-boka fra mitt fagmiljø var jo kostelig, da ). Selma Lønning Aarø(?) kan jeg også like. Dette er riktig sjanger, TM.

Linn Ullmanns bøker har jeg også lest, men Hanne Ørstavik greier jeg ikke.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 15:11   #18
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.760
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Jeg har ikke lest Elin Brodin, men slenger henne ut som et mulig alternativ. (Jeg fikk henne i vrangstrupen etter en paneldebatt på bokmessen for mange år siden - den gangen bokmessen var en lukket bransjemesse. Hun syntes at American Psyco var en meget bra bok som hun skulle ønske hun hadde skrevet...)

Hva med å lese lyrikk på bussen da? Jeg er glad i Eldrid Lunden. (Eller rettere; diktene hennes.)

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 15:31   #19
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.917
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Hva med litt eldre Nygårdshaug, f. eks. de om Fredrik Drum. Honningkrukken er vel den første.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 18:13   #20
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.840
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp, lesetørke!

Mengele zoo er bra, de andre krimbøkene også selv om de er noen hakk under MZ. Himmelblomsttreets muligheter minner om MZ, men jeg syns den vipper over i det makabre. Bjørneboe har jeg lurt på å lese omigjen snart. Jeg syns de to har mange likhetstrekk.
Jeg hadde ei økt for mange år siden der jeg hadde Edvard Hoem som busslitteratur. Da fikk jeg ham i passelige doser.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no