Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hvilke filmer tillater du barna å se?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-06, 21:20   #81
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Opprinnelig lagt inn av Eria, her.

Dette tror jeg foreldrene vurderer best.
Jeg ser alle filmer før jeg lar Torden se dem. Også tegnefilmer. Jeg har opplevd at han ble hysterisk redd av "To gode venner", mens "Harry Potter og fangen på Azkaban" gikk helt bra. Jeg begynner å kjenne han så godt at jeg vet hva som skremmer han, så nå går ting først i sensur hos meg og pappaen, før vi ser filmene sammen med han.

Jeg er enig i alt du sier. Mange barnefilmer er minst like skumle som filmer med høyere aldersgrense. Aldersgrensene er jo også delvis basert på hvor gammel man bør være for å bli underholdt av filmen.

Vi ser alltid filmene før vi ev. lar jenta vår se dem, og om vi tror hun kan bli redd får hun selvsagt ikke lov.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 21:20   #82
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg er skremt over at skremmeren viser slike skremmende filmer.
Du din dumme dommer. Du dømte dumt da du dømte denne dumme dommen.

:babler:

Jeg liker å herpe barnesinn. Shoot me.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 21:21   #83
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg liker å herpe barnesinn. Shoot me.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 21:23   #84
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det er fornuftig at du avstår fra de aller, aller fleste filmer som lages, Kasia. Det er sikkert en grunn til det, uten at jeg skal spekulere.

Grunnen er at jeg ikke liker vold. Det er ikke underholdning for meg. Du har helt rett i at jeg ikke ser mye film, og veldig lite Hollywoodfilm. Holder meg til romantiske komedier så jeg ikke skal bli så redd .


Jeg er forøvrig enig i at barn undervurderes hele tiden.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 21:28   #85
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg kjenner en familie der ungene alltid har fått lov til å se på det meste. Det jeg har registrert er at disse barna strekker grensene langt mer enn andre i forhold til hva de vil se. De vil se på langt mer voldelige filmer nå som de har kommet i tenårene. Jeg tror det er fordi voldelige filmer som Ringenes herre blir for snilt for dem. For å få mer spenning så må de ha enda sterkere filmer. Det verste er at når mine barn har vært der så har de også fått sett filmer som jeg ikke ønsker de skal se.....

Dette stemmer absolutt på meg.
Jeg så min første grøsser (Poltergeist) da jeg var 3-4 år gammel, og har sett ALT jeg ville siden den gangen. Jeg foretrakk faktisk grøssere fra jeg var rundt 4-6 år gammel og husker jeg aldri ble redd. Idag er jeg helt maniac etter skrekkfilmer og har sett det meste som er kommet ut. ELSKER grøssere, og sliter litt med at alt blir for tamt. Jeg elsker følelsen av å bli redd av en skrekkfilm, men siden tålegrensen min er blitt skyhøy blir jeg aldri redd lenger, og det er så dødsens kjedelig!

Hvor smart det var av mine foreldre å la meg se grøssere som 3-åring er jo en annen sak. Men de var for opptatt med å drikke seg fulle.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 21:30   #86
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Forresten er vesla mer redd Teletubbies enn noe annet hun har sett på tv, og hun har sett en god del som hun kanskje ikke burde se i hennes alder. Gi henne Simpsons eller Harry Potter, og hun fryder seg, men sett på en Teletubbies-dvd og jenta begynner å HYLGRINE av skrekk. Hun blir faktisk helt hysterisk! :måpe:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 21:31   #87
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Grunnen er at jeg ikke liker vold. Det er ikke underholdning for meg. Du har helt rett i at jeg ikke ser mye film, og veldig lite Hollywoodfilm. Holder meg til romantiske komedier så jeg ikke skal bli så redd .


Jeg er forøvrig enig i at barn undervurderes hele tiden.

Jeg liker ikke krig heller, men jeg elsker allikevel tårevåte krigsfilmer basert på virkeligheten. Laget for å underholde oss. (Hvis ikke kunne de jo bare ha smørjet sammen en dårlig dokumentar.) Så fremt man klarer å skille mellom film og virkelighet, er det meste harmløst.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 23:15   #88
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.607
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Jeg har 3 barn som ikke får lov å se på det samme på Tv. Det tåler de ikke. Eldstemann han klarer fint å skille fantasi og virkelighet. Han har set LOTR-serien, Star Wars og HP. Han har også sett dokumenterer om hvordan disse filmene blir laget. Vi har forklart og vist han hvordan man kan lage film på PC. Han elsker denne type filmer.

Melomste jenta tåler ikke å se på denne type film. Hun får mareritt og blir redd. Det til tross for at hun har blit vist og forklart på samme måte som storebror.

Minstejenta ser ut til å bli samme type som storebor. Men enda har hun ikke ro i kroppen til å se en hel film.

Så jeg praktiserer forskjellige regler for barna. Det blir rettferdig.

Jeg har samme holdning som Skremmer`n her

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 00:46   #89
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

4-åringen min har sett Star Wars, men da har han kun fått se de lyseste filmene.
Han er en filmelsker, men den siste tiden har jeg merket at han nå skjønner mer så ting som før var helt greit kan nå være skremmende.
Han ble f.eks veldig redd og engstelig da politisjefen i "Propp og Berta" ble til en frosk.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 08:40   #90
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er svak for filmer hvor det gode kjemper mot det onde. Kampene i LOTR er langt i fra morsomme og filmen bærer et viktig budskap. Jeg synes de fleste i denne debatten sterkt undervurderer barn og deres evner.


Jeg er helt enig i at barn ofte blir undervurdert og i dette tilfellet vil jeg påstå at det er du som undervurderer ditt barns evne til å ta til seg og bli påvirket av vold eller andre ting i filmer som ikke er beregnet på barn, uavhengig av om det er fantasi eller fakta film du viser henne.
Det er ikke ene og alene om barna blir redde mens de ser filmen som er avgjørende for om det er smart å la de se den eller ikke.

Min sønn ble redd av Harry Potter første gang han så den, men det var ikke hunden med tre hoder eller slosskampene som skremte han, det var at det visuelle inntrykket ble for kraftig kost for han sammen med en forferdelig høy lyd som forsterket sanseinntrykkene veldig. Vi hadde lest boka og når man leser for barn kan det nesten være så voldsomt som bare det fordi ungene lager sine egne bilder i hodet som de ¨fint kan håndtere (selvom de så klart kan bli skremte av det også)
men på film var ikke bildene slik han hadde forestilt seg og det ble derfor mye værre for han. I tillegg til at han selvfølgelig var for liten

Jeg har definitivt blitt mye mer kritisk etter den episoden, men jeg var faktisk både kritisk og streng før dette også.
Det jeg med sikkerhet lærte er at man ikke kan stole helt på aldersgrensene som er satt heller, man må bedømme selv og se aldersgrensene som en pekepinn, det er også lurt å finne ut hvorfor aldersgrensen er satt til det den er

Å la en tre-fire åring se film med høy aldersgrense fordi de ikke blir redde er uforsvarlig og gir ungene en bestemmelsesrett de ikke skal ha

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 09:53   #91
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Jeg er helt enig i at barn ofte blir undervurdert og i dette tilfellet vil jeg påstå at det er du som undervurderer ditt barns evne til å ta til seg og bli påvirket av vold eller andre ting i filmer som ikke er beregnet på barn, uavhengig av om det er fantasi eller fakta film du viser henne.
Det er ikke ene og alene om barna blir redde mens de ser filmen som er avgjørende for om det er smart å la de se den eller ikke.

Min sønn ble redd av Harry Potter første gang han så den, men det var ikke hunden med tre hoder eller slosskampene som skremte han, det var at det visuelle inntrykket ble for kraftig kost for han sammen med en forferdelig høy lyd som forsterket sanseinntrykkene veldig. Vi hadde lest boka og når man leser for barn kan det nesten være så voldsomt som bare det fordi ungene lager sine egne bilder i hodet som de ¨fint kan håndtere (selvom de så klart kan bli skremte av det også)
men på film var ikke bildene slik han hadde forestilt seg og det ble derfor mye værre for han. I tillegg til at han selvfølgelig var for liten

Jeg har definitivt blitt mye mer kritisk etter den episoden, men jeg var faktisk både kritisk og streng før dette også.
Det jeg med sikkerhet lærte er at man ikke kan stole helt på aldersgrensene som er satt heller, man må bedømme selv og se aldersgrensene som en pekepinn, det er også lurt å finne ut hvorfor aldersgrensen er satt til det den er

Å la en tre-fire åring se film med høy aldersgrense fordi de ikke blir redde er uforsvarlig og gir ungene en bestemmelsesrett de ikke skal ha

Jeg er helt på linje med deg Zefid. Jeg skjønner ikke vitsen med at små barn MÅÅ.... se på sånt uansett. Hva er poenget?

Samtidig enig med en annen innlegger når det gjelder å se på hvordan de lager slik film. Det tror jeg uansett er lurt. Da forstår de hva filmeffekter klarer å få til, iallefall til en viss grad, avhengig av alderen på barna. Det forsvarer likevel ikke at en treåring får se Ringenes herre.....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 10:47   #92
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Eldste her i huset på 7 har ikke fått sett noen av disse filmene med 11års grense. Iallefall ikke hjemme (vet hun har en venninne som har og har sett de fleste av disse, men har ikke hørt noe om at hun har sett dem der heller).
Jeg ser ikke helt poenget med hvorfor hun skal se disse enda. Blir ikke det bare å lage et behov?Hun er sånn som sluker det meste på Tv, film osv, og virker ikke som hun blir skremt. Men alikevel så synes jeg at hun er for liten til å "forstå" og "tolke" innholdet.
Hun koser seg fremdeles med filmer i sjangeren som Nemo, Shrek, Barbie osv.
Når det gjelder filmer med 7 års grense har jeg vært litt mer slepphendt. Disse har vel ungene sett fra de har vært 4. Men her er det stor forskjell på ungene. Eldste har alltid sittet rolig og "slukt" hver en film, mens mellomste som nå er 4 ikke er like "altetende". For ham blir tegnefilmer som Stor Ståhai, Biler osv litt for "avanserte". Han klarer ikke å følge språket, "sjargongen" osv. Mens yndlingsfilmen er Charlie og Sjokoladefabrikken.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 20:42   #93
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Lille B kommer ikke til å få se LOTR og andre liknende filmer før skolealder i allefall. Både fordi jeg ser hva han reagerer på nå og vet han hadde kommet til å bli redd, og rett og slett fordi jeg ikke ser noen grunn til at han skal se det. Jeg kommer ikke nødvendigvis til å følge aldergrensene slavisk, men på den annen side regner jeg med at Filmtilsynet har en viss kompetanse på området som jeg velger å stole på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:13   #94
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke filmer tillater du barna å se?

Vi var superpedagogiske med førstemann og hadde gjennomgang av alle filmene han skulle se frem til han var seks. Siden første gang han hørte om HP har han mast om å få se fimen. Etter mange diskusjoner, leting på nettet og heftig prat med venner og familie, fant vi ut at han skulle få den første filmen i adventskalenderen i fjor (like før han fylte syv). Dette var et stort øyeblikk for familien Trois. Han åpnet pakken, vi satte på filmen og koste oss stort.

Det vi ikke tenkte på var andremann, han satt jo også å så på HP, slukte filmen rått i en alder av to år og ni måneder..........

Siden har det blitt både HP filmer og mye annet på både den lille og den store

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no