Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Sykkel til femteklassing - hva velge?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-13, 12:17   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sykkel til femteklassing - hva velge?

Jeg trenger litt hjelp, skal kjøpe sykkel til femteklassingen. Og så har jeg jo ikke peiling....

Var innom Obs i går som snarest og så en til 2490 som var passe i størrelse:
- Alprace allround MTB dame m/26" hjul
- 21 gir Shimano Altus
- Zoom dempegaffel m/lock-out
- 6061 aluminiumsramme
- Promax V-bremser
- Hjiul m/dobbelbunn felger
- Rustfrie skruer og eiker.
Ja, og så sto det 15" på lappen som hang på, men 24" på ramma - og altså 26" hjul, og det blir jeg ikke helt klok på.


Nå ser jeg at Obs også har denne, DBS 24" til samme pris (men den hadde de ikke inne)


En titt på XXL sine nettsider gir disse alternativene:

- Spokes Racing 24" kr 1499
- Tøff ungdomsykkel i aluminium med 21 girs Shimano med vrideskiftere for enkel giring. Sykkelen har dempergaffel og semislicks dekk.
- Vekt: 13,6kg

- Merida Redwood 24" kr 1999,-
- Merida MATTS aluminiumsramme, Suntour dempegaffel, Shimano 21 gir og V-bremser er driftsikkert utstyr, som gir mye sykkelglede.
- Vekt: 13kg

- Scott Voltage jr 24 barnesykkel 13 kr 2999,-
- Junior modell med lett og tøff Octagon 6061 aluminium ramme. Shimano TY-22 (18 speed). Suntour XCT-JR 50mm gaffel og Tektro/Le-chi V-brems. Alex C-1000 hjulsett.
- Vekt: 12.5kg

- Scott Contessa Scale 24" kr 3499
- Lightweight DB 6061 aluminium ramme med Shimano Alivio utstyr(21 speed). Suntour XCT-JR 50mm gaffel og Tektro V-brems. Alex C-1000 hjulsett
- Vekt: 11,9kg

Hvilken av disse bør vi unngå?
Hvilken velge?
Eller noen helt andre?
(vi har Gmax her også, men jeg har ikke tid å se på det nå)

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 12:24   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykkel til femteklassing - hva velge?

Rammestørrelsen er viktigere enn hjulstørrelsen - 26" er vel det de fleste "voksensykler" har, men jeg så sykler med 3-4 ulike rammestørrelser på samme størrelse hjul da Herremannen kjøpte sykkel nå i vår. Han går i 6., er 162cm lang og endte opp med sykkel med 26" hjul og rammestørrelse 48cm - det tilsvarer vel ca 20" rammestørrelse. Jeg trodde i utgangspunktet han burde ha 43cm/15", men da han prøvde så vi fort at det ble for lite.

Moralen er: Du må se på rammestørrelse, og du bør ikke kjøpe sykkel som hun ikke får prøvd.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 12:29   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykkel til femteklassing - hva velge?

Ja, hun må være med og prøve. Jeg tenkte bare å gjøre litt forundersøkelser.
Den på Obs igår, 15" ramme (hvis det var det), der nådde hun akkurat ned i gulvet med beina når hun sto foran setet. Hun er en liten femteklassing, altså, men vil ikke lenger ha den lille, barnslige sykkelen hun har. Og det forstår jeg jo.

Men forskjellen på disse merkene da?
Vi kommer altså ikke til å sykle på ferie, og vi bor i by og det går mest på asfalt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 12:33   #4
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Sykkel til femteklassing - hva velge?

Da vi kjøpte til elleveåringen i fjor, sa butikken at du måtte stort sett opp i 3000,- for en grei sykkel, med tanke på gode gir osv.
Vi endte opp med en Trek, som jeg ikke husker str på. Den er brukt mye, uten problemer, og gutten klager ikke.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 12:47   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykkel til femteklassing - hva velge?

Både Frøkna og jeg har sykler fra Alprace (kjøpt på Coop Obs!) til under 2000, og de holder evig bra til vårt bruk, som er til og fra skolen, noen sykkelturer med skolen og ellers litt småsykling på asfalt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 12:59   #6
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.551
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykkel til femteklassing - hva velge?

Vi har kjøpt Scott Contessa til begge våre jenter, og er nå på tredje størrelsen. Har vært knallfornøyd med alle tre. En kjøpte vi brukt og de to andre på høsten, da er det som regel mye bedre priser. Uten at det hjelper deg i det hele tatt, som trenger sykkel nå. Men i alle fall, gode sykler fra Scott. Min voksne Meridasykkel ble veldig fort rusten, i bruk to sesonger, så det merket går jeg ikke for igjen. Men det kan jo ha endret seg, tror egentlig ingen av syklene du har nevnt er dårlige til vanlig bruk.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-13, 15:32   #7
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.048
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sykkel til femteklassing - hva velge?

Enig i Emms konklusjon. Du får stort sett det du betaler for. Av de du har ramset opp hadde jeg valgt den siste. Den er godt utstyrt og har nok større slitestyrke enn den som er rimligst.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-13, 14:35   #8
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sykkel til femteklassing - hva velge?

Storesøster har en Scott Contessa 24" for tredje sesongen nå. Den duger i år også, men til neste år tror jeg den er for liten (hun er 145 cm nå), så planen er å kjøpe en større sykkel på høstsalget (mye å spare, ja). Vi har vært veldig fornøyd med Scott sykkelen. Ikke noe rust og giret holder fint fortsatt, selv om det står ute i all slags vær det meste av sesongen. Snuppa sykler ikke supermye, da, og er ingen offroadsyklist, så den brukes relativt pent

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-13, 14:04   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykkel til femteklassing - hva velge?

Takk for svar!
Det ble ingen av disse, men en Diamant. Med skjermer, støtte og lås kom den på rett over 2600, siden selve sykkelen var på 20%.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no