Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-15, 19:45   #1
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Jenta på 12 er på sin 2. telefon - eller kanskje jeg skal si var, for idag hoppet Iphonen på spektakulært vis ut av lomma mens hun hoppet.

Den første telefonen hennes var en eldre sak uten smartfunksjoner - den var kandidat for teknisk museum når den ble byttet ut ifjor.
Iphone var det hun ville ha, og jeg fikk tak på en rimelig og brukt Iphone 4. Hun var fornøyd.
I løpet av dette året har telefonen blitt utsatt for mye forskjellig behandling - blant annet har ryktene nådd meg at hun kunne finne på å kaste den i senga når hun ble sint. Lettere uvøren behandling førte til et skjermbytte for et halvt år siden. Hun har nok prøvd å passe bedre på, men idag døde den som sagt en brutal død. Svart skjerm.

Så... hvem betaler ny telefon. Hva gjør dere i slike situasjoner? Hvor dyre telefoner kjøper dere til barna (eller kjøper de selv..)
Jeg opplever kjøpepresset fra venner som plagsomt. Det er mange av venninnene hennes som vandrer rundt med nye Iphones, og vi vet hva de koster.

Jeg ønsker at hun skal ha et forhold til hva ting koster og spesielt hva det koster å ødelegge noe - uavhengig om det er selvforskyldt eller ikke.

Innspill?

/Z

ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 19:49   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.808
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens nøtt: hvem betaler telefonen (barn&mobil)

Her har ungene stort sett måttet bidra med oppsparte midler selv når de har ønsket seg noe dyrt. Minstemann ønsket seg desperat iPhone og betalte selv 2/3 av hva det kostet for en brukt iPhone 4 for et par måneder siden. Storesøster er på sin tredje telefon nå og den siste, en Samsung S5 fikk hun av oss uten å bidra selv, men da var det kombinert bursdag- og julegave og det var virkelig ikke stort hun fikk ved siden av.

Nå har vi heldigvis hatt planlagte telefonkjøp, ingen akutte etter skade eller misting. Jeg ville nok gjort en avtale med henne var jeg deg og sagt at kjøper vi telefon nå blir det bare en symbolsk gave på dagen til bursdagen hvis hun ikke har penger å bidra med selv.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 19:50   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagens nøtt: hvem betaler telefonen (barn&mobil)

Min eldste (snart 13) mistet telefonen, en Sony Xperia V, i en vanndam her om dagen. Hun er fast bestemt på at neste telefon skal være iPhone 5s, noe jeg ikke gidder å betale for. Jeg har kjøpt en billig Nokia hun kan bruke mens hun sparer. Jeg betalte for den, men sponser ikke iphonen, utover å gi henne mulighet til å tjene penger (ved å hjelpe til hjemme).

Dette er ventetelefonen: http://www.elkjop.no/product/mobil-o...iltelefon-hvit

Det fantes billigere, men på denne kan hun høre på musikk.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 20:08   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens nøtt: hvem betaler telefonen (barn&mobil)

Det er selvfølgelig ugreit å kaste telefonen, men utover det så har jeg et like stort mobilforbruk som datteren din. iPhonen knuser fort.

Har dere fasttelefon? Tenker at en periode med det, er en grei måte å signalisere at uvøren bruk er ugreit.

Jeg kjøpte forresten en iPhone 5C ny til poden i fjor (1,5 år siden). Han fikk klar beskjed om at den måtte holde noen år, og det har gått smertefritt så langt. Hadde det blitt mye trøbbel, så ville jeg vurdert fasttelefon eller Doro.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 20:16   #5
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dagens nøtt: hvem betaler telefonen (barn&mobil)

Min fikk en "billig" iPhone i bursdagsgave, men om det hadde skjedd noe med den nå, måtte hun ha betalt en del selv. Jeg liker at hun er tilgjengelig, så det er mulig at hun kunne brukt en del av sparepengene sine for raskt å kjøpe, og så heller jobbet en del for å tjene inn etterhvert (vil ikke at for mye av sparepengene skal gå til mobil).

Da hun kjøpte Pennyboard betalte hun 2/3 selv.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 20:18   #6
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.031
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagens nøtt: hvem betaler telefonen (barn&mobil)

Vi gir i bursdag og til jul, ellers må de ut med en stor del av summen selv. Knuser de må de enten være uten eller bla opp, vi bidrar selvfølgelig, men ikke med hele summen.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 21:22   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Jeg har tenkt å sponse neste telefon med 1500-2000 kr, som er det hun vanligvis får av oss i jule- og bursdagsgave. Da kan hun enten få en ok smarttelefon eller tjene penger selv og "oppgradere" til en dyrere telefon. Det er ikke aktuelt å gi henne en iphone uten egeninnsats.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 21:31   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.845
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Min 13,5 åring fikk Samsung S4 til 12 års dagen sin. Han er flink til å ta vare på den men har fått beskjed om at hvis han mister telefonen eller om den blir ødelagt så må han kjøpe ny selv. Han tjener penger ved å dømme fotballkamper så han har mulighet til å spare opp.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 22:16   #9
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Jeg har inntrykk av at hun har blitt flinkere etter skjermbyttet, så det var nok et uhell idag - men samtidig så er det noe med å ha en tanke på hvor denne glassdingsen befinner seg mens man hopper rundt og leker hest da..
Eldstemann fikk sin siste telefon som gave til jul, og det er en linje som er veldig fair. Da får de ikke bare ting i handa uten å gjøre noe for det selv men det er en anledning.
Tilgjengelighet som Tangerine er inne på er veldig viktig for meg, spesielt fordi hun er en opptatt ung dame som er mye hos venninner.

Tipper hun skal få muligheten til å tjene noen penger i sommer for å betale meg tilbake. Hun har en sterodocking til Iphone 4, så det virker som hun vil ha en slik igjen. Da må vi på finn.

Takk for kjappe tilbakemeldinger, det er godt å høre at jeg ikke er alene om å holde litt igjen.

ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 22:23   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Bruker hun et godt deksel på telefonen, eller bruker hun den uten (god nok) beskyttelse? Frøkna fikk min gamle iPhone til jul, og hun fikk den i et gummideksel, med beskjed om at det var strengt forbudt å ta telefonen ut av dekselet, noe hun har overholdt. Det dekselet er den eneste grunnen til at telefonen har overlevd skadefritt i halvannet år nå.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 22:48   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.103
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Hva med å gi henne en reell mulighet til å spare opp penger selv? En fast oppgave som å vaske badet hver uke, for eksempel? Det krever en del oppfølgning i begynnelsen, men så vil der jo også ha bonuseffekten ved at dere har et barn som kan vaske bad.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 22:54   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Jeg ville også lært henne litt ift det at når man har noe, som faktisk koster en del penger, gjelder det å ta vare på det. Ja, man kan være uheldig, men som du sier så har det også vært litt ugrei bruk av den tidligere.

Så jobbing for ny telefon synes jeg er helt innafor. Det gjelder jo at de lærer seg pengebruk også, og at det ikke bare er utømmelig på våre foreldres visakort

Og ja. Sånn flip-deksel er lurt. Der man lukker rundt hele telefonen. Beskytter mye mer ved uhell (og diverse annen hard bruk )

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 23:37   #13
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Ungene her får ikke nye telefoner, de arver våre. Størsta har iPhone 5S som hun fikk da jeg fikk iPhone 6 til jul. Mellomste har farens gamle Samsung Note 2 (den ligger her hjemme til spilling og til når han en sjelden gang er alene hjemme en liten stund). Rett nok har de dyre telefoner, men ikke snakk om at de hadde fått dem hvis det ikke hadde vært for at de arvet dem av oss. Da hadde det blitt billigere telefoner, ja.

Ungene vet også at tar de ikke vare på telefonene så blir det ingen ny dyr telefon, så de frykter vel ødeleggelse mer enn noe annet.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 23:54   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)







:Kanhendejeggirungeniphoneutenmotytelsermendetvilj egikkesiFordaødeleggerJegryktetmittSomfornuftigfor elderpåFP:

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 02-06-15 kl 00:08.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 00:38   #15
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Bruker hun et godt deksel på telefonen, eller bruker hun den uten (god nok) beskyttelse? Frøkna fikk min gamle iPhone til jul, og hun fikk den i et gummideksel, med beskjed om at det var strengt forbudt å ta telefonen ut av dekselet, noe hun har overholdt. Det dekselet er den eneste grunnen til at telefonen har overlevd skadefritt i halvannet år nå.

Hun har alltid hatt deksler på, men flip-dekslet måtte vike for en stund siden til fordel for et MYYYYYE kulere deksel med masse bling på.... spørs om det blir krav til flip denne gangen.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva med å gi henne en reell mulighet til å spare opp penger selv? En fast oppgave som å vaske badet hver uke, for eksempel? Det krever en del oppfølgning i begynnelsen, men så vil der jo også ha bonuseffekten ved at dere har et barn som kan vaske bad.

Frøkna har badetjeneste (ikke så mye vask, mest å holde ryddig) som en del av ukelønnsordningen sin, men ehm.. vi sliter litt med å få tjenesten til å flyte for å si det sånn . Spørs om ikke jeg har et gullkantet argument for at det der skal bli mye enklere fremover .

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg ville også lært henne litt ift det at når man har noe, som faktisk koster en del penger, gjelder det å ta vare på det. Ja, man kan være uheldig, men som du sier så har det også vært litt ugrei bruk av den tidligere.

Så jobbing for ny telefon synes jeg er helt innafor. Det gjelder jo at de lærer seg pengebruk også, og at det ikke bare er utømmelig på våre foreldres visakort

Og ja. Sånn flip-deksel er lurt. Der man lukker rundt hele telefonen. Beskytter mye mer ved uhell (og diverse annen hard bruk )

Flipp er helt klart løsningen. Og ja - de må lære seg å ta vare på det de har. Det går sakte opp for henne at telefonen er gone og det var litt leit her i kveld for hun hører på musikk når hun legger seg. Hun har fått beskjed om at vi finner en løsning, men hun har godt av noen dager med ettertanke

ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 08:12   #16
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Jeg kjøper ikke telefon til mange tusen til et barn, så hun får spare selv. Hun har alle muligheter til å jobbe for å få litt ekstra penger. Mulig jeg kan bidra med litt ekstra bursdags/jule-goodwill eller at flere spleiser på gave til jul/bursdag. Nå har hun en 4S som er arvet fra bestefaren. Den passer hun godt på.

Har forøvrig hatt iPhone 4S i over tre år uten å ødelegge noen ting på den. De går ikke fort i stykker om man behandler dem pent, og jeg syns de er såpass dyre at jeg passer godt på.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 08:31   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.946
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Jeg bytter jobb nå, og det vil da kunne frigjøres en fullt fungerende iPhone for en billig penge. 10-åringen er veldig klar på at hun ønsker å overta den. Jeg er i tenkeboksen.

Jeg har forståelse for at ungene "trenger" telefon, men jeg har virkelig forsøkt å styre unna de dyreste merkene. Både på grunn av merkepress og at de er attraktive som tyveriobjekt.

I scenarioet beskrevet i hovedinnlegget ville jeg erstattet telefonen, men ikke med en ny iPhone.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 08:45   #18
M&M
Superduper
 
M&M sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.241
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Jentungen her måtte kjøpe sin første telefon selv, og bevise at hun kunne klare å ta vare på den. (En Nokia uten smartfunksjoner.)
Etter to år fikk hun en brukt IPhone 4s i bursdagsgave.
Vi er klare på at dersom hun selvforskyldt ødelegger eller mister denne, må hun bruke sparepengene sine på en ny!

__________________
M(-04)&M(-07)
M&M er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-15, 08:54   #19
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Min sønn klarte å legge igjen jakka med mobil i lomma ute og glemme hvor han hadde lagt den fra seg. Da var jeg klar på at han fikk betale for ny selv dersom vi ikke fant den eller den hadde blitt ødelagt av regn. Nå har han bare en helt enkel Nokia uten noen smartfunksjoner, men planen er at han skal få en smarttelefon til bursdag eller jul. Da er det greit at han har lært å passe litt på telefonen først.

Storesøster er mye mer forsiktig av seg og har en billig smarttelefon hun har hatt i over 3 år. Hun bruker den lite, men vi har planer om å oppgradere til noe bedre og begynne å trene på å bruke mobil som hjelpemiddel både på skole og fritid. Da må vi jo bare erstatte med lignende modell dersom den blir ødelagt, men jeg satser på at hun fortsetter å være forsiktig med den.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 10:13   #20
ZaloMon
<This space for rent>
 
ZaloMon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2015
Innlegg: 91
ZaloMon er litt kul
Standard

Sv: Dagens nøtt: Hvem betaler telefonen? (barn og mobil)

Takk for alle innspill. Det er veldig hjelpsomt å høre hva andre gjør og hvordan dere tenker (selvOm_noEnkan*synesDeter_ufornuftig ).

Jeg fant ut igår at begge reservetelefonene i huset har ladet sitt siste elektron, så det blir trolig en deal hvor frøkna overtar min gamle Xperia Z1 frem til hun det blir bursdag eller julegavetid. Men hun får den IKKE før jeg har kjøpt flippdeksel....

__________________
99 - 03 - 08
ZaloMon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no